Nyttår på hytta..

Gamle Gubben Grå og jeg har pakket bilen og begitt oss opp på hytta for å feire nyttår. Det skal bli et par rolige dager, en rolig feiring. Slutt på de tider hvor jeg inviterte vennegjengen til nyttårsfest. Jeg kjenner at jeg gleder meg. Bare Gamle Gubben Grå , jeg og hundene. Det skal bli bra!

Vi kom opp på formiddagen. Det var ikke et sandkorn å se på den isblanke veien fra Reinli og opp til hytta. Men vi kom oss opp uten problemer. Måkt og ryddet var det jo gjort før danskene kom, så det var bare å låse seg inn og tenne opp i ovnen.  Jeg tror ikke jeg får fullrost hvor fornøyd jeg er med den nye ovnen. Når jeg får spart til en cindrella forbrenningstoalett så er hytta perfekt. Eller, litt oppussing har vi igjen, men det er jo bare gøy.

Det er flott her oppe! Og solnedgangen var magisk, selv om jeg ikke klarte å fange den helt med mobilen. Man får ro i sjelen av å være her. Ro i sjelen og senkede skuldre.

Mat lages selvsagt fra bunnen av. Selv uten strøm og vann men kun med to gassbluss.  Og i dag er det jeg som står for kokkeleringa.  Gamle Gubben Grå la seg godt til rette i benken da han hørte det.

Jeg lagde gulasj .  Det var forresten den første retten jeg lagde til Gamle Gubben Grå den gang for lenge, lenge siden. Må jo mimre litt. Det er tross alt 29 år siden vi forlovet oss i kveld.

Dette burde holde til to personer… Flink var jeg og. Klarte å huske å lukke igjen døra til soverommet vårt slik at røykvarsleren ikke vekket hele hyttegrenda.

Middagen smakte fantastisk. Det ble rødt i glasset og en god prat mens vi spiste. Nye batterier i DAB radioen gå oss hyggelig taffelmusikk.

Etter å ha fått med oss Kongens nyttårstale tok vi en tur ut med hundene.  Risikosport. Det er stup -mørkt ute og temmelig glatt. Men jeg har nye piggsko, hundene klør og Gamle Gubben Grå tok med seg en skistav. (Nå begynner han virkelig å bli en gammel gubbe.) så vi klarte oss uten knall og fall.  Det ligger et tykt islag oppe på snøen. Jeg brøt løs en bit av snøplogkanten ned til hytta, og den er sikkert 4 – 5 millimeter tykk. Skikkelig glassert!.

Litt før midnatt fyrte Gamle Gubben Grå opp bålpanne ute. Jeg hadde slokna i benken blant puter, saueskinn og myke pelspledd sammen med Charlie Chihuahua.

Jeg ble vekket et kvarters tid før midnatt, og bega meg på den farefulle ferden ned til utedoen nede i lia. Selv med skistav og piggsko var det en strabasiøs og farlig ferd. Fy fillern hvor glatt det er enkelte steder! Hvor er ikke like lett å se i mørket. Men ekspedisjonen gikk greit, og jeg kom meg opp igjen til bålpanna i god tid før midnatt.

Musserende vin ble helt opp i de nyinnkjøpte champagneglassene (10 kr pr  glass på Nille ) og vi skålte det nye året inn mens fyrverkeri fra omliggende hytter lyste opp nyttårsnatta.

GODT NYTT ÅR ALLE SAMMEN

 

 

11 kommentarer
    1. Høres (leses?) ut som en perfekt nyttårsaften 🙂
      Her var alt fint i tosomheten, helt til Cavaen gjorde meg alt for glad i mange ord, og FineSjefen gikk å la seg. Godt nytt år 🙂

    2. Godt Nyttår – Det må eg si? 29 år siden forlovelse? Me også! 31.12.90 i Zurich/Sveits 🙂 Da må eg jo spørre når dere giftet dere? Me var kjappe hehe 6.6.91 🙂

      Det maten ser forresten veldig godt så er oppskrift er da alltid kjekt, eller er det mer sånn: Man tager litt av det, en bit sånn og 2 knips med..?
      Ha en flott Nyttårsdag.

      Vibbedille 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg