Send regninga til de fattige

Så dere Debatten på onsdag? De ansvarlige politikerne i regjeringspartiene og Høyre som ikke ville møte ofrene for politikken de fører ansikt til ansikt. Ja. jeg vet de har angret i etterkant. Ikke minst etter at de så hvordan Fredric Solvang gjorde et bra poeng ut av at de ikke var der. Du behøver ikke være medierådgiver for å få de å forstå at det var svært uheldig og fort kan gi seg utslag på så vel partioppslutning som egen politisk karriere.

OK, jeg er enig i at regjeringsskiftet kom på verst mulig tenkelig tidspunkt. Rammene er endret. Det er krig i Europa. Støre og Vedum kunne ikke forutse hva Putin kom til å finne på. Det er dyrtid og tøffere økonomiske tider. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de sender regninga til de fattige. Er det fordi de ikke har energi og ressurser til å lobbyere sin sak, de har nok med å få hverdagen til å gå opp.

Eller få hverdagen til “å gå opp” .. for noen gjør den ikke det en gang. Hun dama fra Drammen i gul genser som stilte i Debatten gikk hver måned rundt 2.000 i minus. Penger hun måtte få hjelp til av gamle foreldre og voksne barn. Hun var i 40 årene og klarte ikke å leve på de almissene staten ga henne.
Er dette velferdsstaten verdig?

Jeg er i bunn og grunn enig i arbeidslinja. Det skal lønne seg å jobbe.
Det jeg ikke forstår er hvorfor man skal straffes når man blir skadet eller syk.

Da jeg gikk fra arbeid til trygd ble ytelsene jeg får regnet ut som noen og 60 prosent av gjennomsnittslønna mi de siste tre årene. For meg utgjør det en reduksjon på rundt 10.000 kr i måneden på hva jeg får utbetalt.
Det merkes. Men jeg har fremdeles råd til kaffe-latte på lørdager og impulskjøp av litt for dyre potteplanter. Jeg ligger ikke våken og bekymrer meg for økonomien, men jeg må være mye mer bevisst hva jeg velger å bruke penger på.

Hvis regjeringens forslag til statsbudsjett blir vedtatt i stortinget, og utregningen for hvor mye en får i arbeidsledighetstrygd blir på  noen og 60 % av hva man har tjent siste år og ikke siste tre år som i dag vil inntekten min bli redusert med rundt 7.000 kroner til i måneden neste år.  Det bekymrer meg. Da tror jeg det blir slutt på kaffe-latte og at jeg virkelig må tenke meg nøye om før jeg drar kortet.
Jeg forstår at staten med dette trekket sparer en god del penger, men jeg føler det litt urettferdig at jeg og alle som er i min situasjon som skal ta en så stor del av regninga for den dyrtida som rår i Europa.

Hvis ideen er at bare jeg blir fattig nok, bare inntektene mine blir lave nok så vil min etter hvert nokså slitte og begredelige kropp bli frisk og rask igjen, så tror jeg ikke det er helt slik det virker. Min erfaring er at kroppen min har det bedre når jeg ikke er i arbeid.  Når jeg har mulighet til å hente meg inn igjen, tid til restitusjon, ja da virker kroppen min langt bedre.
Det er ikke fordi jeg er lat at jeg ikke arbeider som radiograf. Det er ikke fordi jeg er lat jeg forlot det livet jeg elsker. Det er fordi kroppen min ikke tåler det lenger – og samme hvor mye man kutter i inntektene min vil ikke den kroppen min tåle det kjøret noe mer.
Jeg ga ikke opp for lett, jeg bet tenna sammen og gikk på alt for lenge.
Det føles urettferdig at jeg skal ta regninga for Europas energikrise.

Regjeringa forsøkte å sende deler av regningen for at alt er dyrere til de rike. Det skal de ha. Økte skattene litt slik at de som har mer betaler litt mer til fellesskapet.
Sånt ble det ramaskrik av . De superrike flyttet sporenstreks til Sveits, den ene etter den andre. Jeg har helt gått surr i tellinga av hvor mange flyttelass det har gått til Sveits denne høsten. Det kan jo tenkes at noen har flyttet uten å få store avisoppslag om det og.

Når finansministeren ville snakke med eierne i oppdrettsnæringa om  grunnrenteskatten etter at også de begynte å sende ut permitteringsvarsler til sine ansatte samtidig som de skrøt om overskudd i flere millionklassen ville de ikke møte han. De sendte jurister og økonomer i stedet.  Alt for å forhindre at de brukte så mye som en eneste krone mer på annet enn sine egne interesser. Hvordan kunne noen være så frekke å foreslå at de burde bidra litt mer til fellesskapet som takk for at de fikk bruke felleskapets goder til egen berikelse.

Hvorfor skal de bidra mer når landet og Europa er i krise?
Nei, den regninga får noen andre ta.

Slik kunne jeg fortsatt med næring etter næring. Næringslivstopp etter næringslivstopp. Ikke søren om de ønsker å bidra til å få oss gjennom krisa. Nei, den regninga får noen andre ta.
De trenger heller statlige støtteordninger som gjør at de kan fortsette å ta ut like stort utbytte samme om det er gode eller dårlige tider. Forutsigbarhet snakker de om.

Jeg tror hun dama i gul genser på Debatten også kunne ønske seg forutsigbarhet. Forutsigbarhet om at hun hadde hatt nok til å greie seg uten hjelp av voksne barn og gamle foreldre neste måned og måneden der etter også.

Forskjellene i Norge øker, det samme gjør køene hos Matsentralen og Frelsesarmeen.  Noen er så utrolig rike, andre blir bare fattigere. Det er krig i Europa. Regjeringa velger å sende regninga til de fattige. De skriker ikke så høyt. De har nok med å få hverdagen til å gå rundt.

5 kommentarer
    1. det er bare trist ,Norge bygger ned eget land føler jeg ,den nye regjeringen er mest opptatt av å hjelpe andre land for å se bra ut utenfra føler eg ( er du sykemeldt eller uføretrygdet ? jeg er uføretrygdet er det slik att mine utbetalinger kan bli mindre i det nye statsbudskjettet eller er det hos dem som er sykemeldt ,jeg har ikke fulgt med på debatten ,blir bare deprimert av det

    2. De skal ha ned forbruket for oss fattigfolk. Vi bruker for mye…
      Er det for mye å gå på en konsert en gang i blant? Spise ute…? Kjøpe seg et par nye plagg hver sesong…
      Når man er lavtlønnet og jobbet i 40 år, så er visst det forbruket for høyt!!!

      1. Hadde det ikke vært litt mer smart å få ned forbruket hos de som har bedre råd – og større forbruk?
        Hva bruker de som har både 100.000 og 200.000 kroner utbetalt i måneden pengene på?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg