Siste kveld med gjengen…

Helg! Ja, for meg har helga startet. Har fri i dag. Telefonen er på lydløs. Tekoppen ved min side. Sola skinner fra klar, lyseblå himmel og jeg har ikke en eneste avtale eller ting jeg må gjøre i dag.

Slik begynte jeg dette innlegget for et par timer siden. Telefonen er fremdeles på lydløs, men har svart ut lokalavisa på hva vi i Rødt Ringerike mener om mobiltelefon på skolene. (Vi ønsker en mobilfri skole velkommen.) Tekoppen ble kald før jeg rakk mer enn to slurker. Sola skinner fremdeles fra en himmel som om mulig er enda klarere.
To hunder syntes ikke kjerringa skulle sitte og knotte på PC’n. De ønsket tur!
Og siden været var så bra nøyde jeg meg ikke med å labbe rundt kvartalet, men tok en litt lengre tur. Nå håper jeg de gir meg såpass ro at jeg kan sitte her og blogge litt. Har traktet meg ny kopp med te, og håper på å kunne være litt i bobla mi nå.

Jeg ikke bare håper det, jeg trenger det.  Trenger å roe ned. Det har gått litt i ett noen dager nå.

I går var det siste kommunestyremøte i denne perioden. Siste kvelden med “gjengen”. Det var litt rart. Vi vet jo ikke hvem som kommer inn i kommunestyret etter valget. Det er mange som ikke tar gjenvalg, og så er det jo kabalen ellers. Hvor mange representanter får de forskjellige partiene? Hvem kommer inn – og hvem får ikke fornyet tillit?
Kommunevalg er i høyeste grad et personvalg. Personer partiet har nominert langt ned kan velgerne ønske å få inn, og personer som er nominert langt opp kan rykke mange plasser ned.

Ta oss i Rødt som et eksempel. Vi får forhåpentligvis inn 3, kanskje bare 2. Vi er 4 kumulerte. Dvs at vi fire toppkandidatene i utgangspunktet får litt flere “poeng” enn de lenger ned på lista for hver stemme. Men hvem av oss 4 som får de 2 eller tre plassene avhenger av hvor mange personstemmer hver enkelt av oss får. Hvor mange som setter et ekstra kryss foran navnet vårt, og hvor mange “slengere” vi får. Slengere er når velgerne stemmer på et annet parti enn Rødt men skriver opp navnet vårt på det partiets liste.

Uavhengig av parti ser vi jo på hverandre som kollegaer. Nå vet vi ikke hvem av kollegaene som kommer neste “arbeidsdag” og hvem som blir stemt vekk. Vi vet heller ikke om vi selv er med videre.

Noen tar ikke gjenvalg av forskjellige grunner.  Enten de ikke ønsker det, eller fordi partiet ikke har gitt dem fornyet tillit. Det er og litt vemodig. Hos oss gir både ordfører, varaordfører og et par av de som har vært gruppeledere for sine partier seg.  Samme hvem som får deres roller etter valget så vil noe bli annerledes.

Så i går var det siste kveld med gjengen. Vi fikk rose, pin og bilde av det kommunestyret vi har vært med i. Du vet, litt sånn som klassebilde. Om jeg kommer til å ramme det inn og henge det på veggen har jeg ikke bestemt ennå. Men jeg tror det. Kan henge i gangen mellom Jesus og Rasa Luxemburg.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg