Slik tar jeg vare på hud og hår…

Her om dagen var det Sophie Elise som spiste “Sunny Bears”, solskinnsbjørner, for å bli brun. I dag er det Isabell Raad som spiser jordbærhjerter, “Skinflirt” for å ha vakker hud og hår.
Skinflirt inneholder Maltosesirup, rørsukker, glukose, gelatin (pektin), L- askorbinsyre, chia frøolje, farge (titandioksyd,svartgulrot juice konsentrat (Daucus Carota)), surhetsregulerende middel (sitronsyre, natriumcitrat), sinkglukonat, d-alfatokoferylacetat, naturalig smak (jordbær), koksnøttolje, retinylacetat, nikotinamid og D-biotin ifølge varebeskrivelsen jeg finner på nett.

Maltosesirup er vel en sirup laget av malt. Det er det sukkeret du finner i øl. Det gir blodsukkerheving.
Rørsukker er sukker fremstilt av sukkerrør. Gir blodsukkerheving.
Glukose er druesukker, gjerne i flytende form. Kjekt hvis du ønsker rask blodsukkerstigning.
Pektin er det som brukes som tykningsmiddel i syltetøy. Det binder vann.
Askorbinsyre er C-vitamin. I mat produksjon brukes det til å forhindre at fett harskner,og at syltetøy skifter farge.
Chiafrø kommer fra Chia planten som vokser i Sør-Amerika. Så dette er skikkelig kortreist mat. Ernæringsfysiologer kan ikke se at chiafrø skiller seg ut fra andre frø du kan spise, annet enn at det er 10 ganger så dyrt som for eksempel havregryn.
Titandioksyd er ufarlig blekemiddel til mat, tannkrem etc.
Gulrotjuice, sitronsyre, kokosnøttolje er jo kjente næringsstoffer,
Sinkglukomat er ikke noe kroppen trenger store mengder av, og sinktilskudd er sjelden nødvendig hos annet enn spesielle grupper, som for eksempel alkoholikere,  Langvarig overforbruk av sink kan føre til mage- tarmproblemer, og at kroppen får problemer med å ta opp jern.
D-alfatokoferylacetat er en type E-vitamin.
Retinylacetat er en type A vitamin som Dagens Medisin advarte mot i 2003.  Den kan gi mistanke om fosterskade, og mistanke om beinskjørhet.
Nikotinamid er en form for B-vitamin som finnes rikelig av i matvarer som fisk, kjøtt og belgvekster og korn.
D-biotin dannes naturlig av bakteriene i tarmen, så et sunt og godt kosthold med en naturlig bakteriaflora  dekker kroppens behov for D-biotin.

Nå har jeg absolutt ikke behov for noe blodsukkerheving. Jeg tar tabletter for å få ned blodsukkeret. Så hvis jeg spiser litt havregryn med syltetøy. Putter på med litt yoghurt for bakteriafloraen i tarmen sin del, tar en gulrot og pusser tennene med tannkrem, skyr vegetarmat og liker en blodig biff.
Så da satser jeg på å være naturlig vakker, og dropper disse hjerteformede sukkerpillene.

 

9 kommentarer
    1. Haha, dagens! 👍🏻
      Jeg synes de “pillene” høres giftige ut sånn i utgangspunktet. Kjekt med forklaring.

      Chiafrø er forøvrig oppført med anbefalt maksdose pr dag 15 gr. på posen. Det er en gammeldags spiseskje. ( Skjeene var større før i tiden) Dessuten er jeg ikke sikker på at de er så sunne, de har vel samme virkning som linfrø, altså danne gele og virker avførende, og kommer ut hele. Det tolker jeg til at de er nyttig fiber for fordøyelsen vår, men gjør vi nytte av protein-innhold og annet? Må vel males opp i så fall. De er også sterkt allergifremkallende, er vel derfor man skal passe seg litt. Nå var det chiaolje i sukkertøyet du omtaler, ikke frø, men…allergikere bør sikkert passe seg for den også.

      Min frokost er havregryn med lettmelk. Fint for huden, fordøyelsen , – og rimelig.

      1. Dette er ikke sukkertøy, men svindyrt kosttilskudd du kan bestille for å få vakkert hår og nydelig hud.
        Fotogene er pillene og!

    2. Det er nok best med et variert kosthold, ikke smøre inn hele ansiktet med sminke og bruke solkrem. Da har nok hud og hår det best.

    3. Mye god informasjon her gitt… Jeg tenker sjelden på håret når det gjelder kosthold..men så har jeg ganske tynt og flatt hår også..hehe..

    4. mye tull og svada på markedet for å høres ut som et gunstig (overpriset) produkt. vi finner vel egentlig alt vi trenger fra naturen da man klarte seg utmerket uten piller og juks før. det eneste jeg lurer litt på er om melk forverrer akneutsatt hud eller ikke, men får bare prøve meg frem, siden jeg heller vil ha havregryn enn brød. h melk er jo ikke prosessert så. og dessuten om man vil ha brun hud så er det plenty av a vitamin i mye mat man spiser, trenger ikke dytte i seg betakaroten. Men bra innlegg hvertfall 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg