Smak litt på denne setningen

Jeg vet at de fleste av dere ikke er så veldig interessert i politikk, men les denne formuleringen sakte og tenk litt over hva som konkret står der:

Kraftproduksjon, drift av kraftnett og salg av strøm til sluttbruker er ikke en kommunal kjerneoppgave. 

“Sluttbruker” er oss som forbrukere og industri og næringsliv. I følge rådmannens vurdering er altså ikke det å sørge for kraft til innbyggerne noe kommunen eller det offentlige ser på som sin oppgave.
På en måte har rådmannen rett i det. Men er de fleste av innbyggerne i Norge enig i det?
Er vi enige i at strøm, eller kraft om du vil, skal være en vare hvor prisen avhenger av det europeiske kraftmarkedet? Er det ok at magasinene våre blir tappet ned fordi kraftselskapene, som stort sett er eid av det offentlige, skal tjene gode penger på det europeiske kraftmarkedet? Samtidig som forbrukerne her hjemme, du og jeg så vel som næringslivet, betaler skyhøye priser for strømmen?

I dag var en fusjon av ett kraftselskap vi eier en del av en av sakene som skulle opp til behandling. Jeg mener at en slik fusjon er feil politikk, og at den ikke er i tråd med det flertallet av befolkningen ønsker.
Jeg tror det siste halve årets strømpriskrise har vist oss at vi trenger mer politisk styring med strømselskap og strømpriser, ikke mindre. Jeg tror og at veldig mange er enig med meg i det.

Veldig mange, men ikke alle tydeligvis.
Ved votering ble det 22 for fusjon og 21 mot.

 

4 kommentarer
        1. Her er jeg faktisk enig med venstresiden. Bolig og strøm er de mest primære behov, hvilket en så til de grader pengesterk nasjon som Norge burde kunne sørge for at samtlige har. Har en en trygg base, stiller man langt sterkere mht å kunne få det resterende på stell også. Nå er det ikke dermed sagt at folk ikke skal ha ansvar for eget liv, men at slikt som den økningen i strømprisen, som i vesentlig grad er de styrendes ‘fuck-up’, mener jeg staten burde ta regningen for.

          1. Selvsagt skal man ta ansvar for eget liv. Men la folk betale det strømmen koster å produsere og distribuere pluss litt til vedlikehold etc. Men ikke strøm til både 10 gangen og mer til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg