Startet oppussing av gangen…

I dag hadde jeg fri. Planen var å ha en ganske så rolig formiddag, resten av uka er jo travel nok.  Så jeg lot Gamle Gubben Grå ha bilen sin i fred, og vurderte å legge meg på sofaen under pelspleddet når han og Yngste Sønn forlot heimen sånn rundt 06.30.  Men selvsagtgjorde jeg ikke det.
Jeg vasket noen gulv, og ryddet og styrte litt.  Og plutselig fikk jeg veldig arbeidslyst, og lyst til å gjøre noe lystbetont.  Finnes det noe mer lystbetont enn å male?
Jeg har lenge hatt planer om å pusse opp gangen.  Maling ble kjøpt tidlig i høst, eller på slutten av sommeren.  Men høsten har vært travel og jeg har ikke funnet overskudd og tid til malerjobben, men i dag i dag hadde jeg lyst til å male.

Jeg fant et bilde i et interiørblad med en veggfarge jeg falt for i sommer, og siden fargekoden sto i artikkelen var det lett å få kjøpt riktig fargekode.  Men bilder kan bedra, og det er jo ikke sikkert fargen blir seende lik ut på veggen hjemme hos meg som på bildet i interiørbladet.  Jeg var i grunn ganske usikker på fargen. Husker at jeg var i tvil da dama på malingsbutikken viste meg malingen etter at hun var ferdig med å blande.  Det ligna ikke mye på fargen jeg så for meg. Jeg hentet frem malingsspannet og malersakene og utrolig spent åpnet jeg lokket.  Det var ikke helt det jeg hadde sett for meg.  Jeg rørte godt rundt og var fremdeles virkelig i tvil.  Dette så beige ut, omtrent cafe latte.  Men den fargen jeg hadde i tankene var en svak rosa-farge, gammelrosa..
Det var da riktig malingsspann?  Jo – og det sto “pink” på lokket.  Nølende lot jeg malingsrulla ta noen strøk på veggen – og vips så kom rosa-fargen frem.  En stund var jeg litt redd for at det skulle bli for rosa.  Engstelig for hvordan Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn ville reagere hvis jeg malte gangen rosa.  De nekter jo å hjelpe meg å bli ferdig med gjestedoen bare fordi den er en smule rosa….  På den andre side har jeg ikke hørt de si noe negativ om min knallrosa ytterdør…

Men ettersom jeg fikk malt litt større flater, og sett veggfargen i litt forskjellig lys, ble jeg mer og mer fornøyd.  Dette blir bra!!
Jeg rakk å male hele gangen, eller det som skal males, første strøk før Gamle Gubben Grå kom hjem.  Og jeg hørte ikke noe om at han ikke likte fargen.

Det blir litt før og etter bilder, men det er bildene til høyre som er etter-bilde.

Vi skal fjerne de hvitepyntelistene midt på veggen, og lage ny brystning i mørkt tre, litt sånn røkt eik i farge.  Vi skal og legge nytt gulv.  Jeg har kanskje mulighet til å få fine, gamle linoleumsfliser i hvitt og svart marmolium, De lagt i sjakk-mønster tror jeg burde bli fint.  Hvis ikke har jeg lyst på noen slike historiske fliser.   Det er utrolig gøy å pusse opp.

4 kommentarer
    1. Veldig gøy med litt forandring. Jeg elska å pusse opp før, men har sjeldent så mye overskudd lengre. Drømmemannen maler ikke. Så da sier det seg selv at det blir lite oppussing her for tia. Et av bonusbarna mine malte den ene veggen i stua i gammelrosa. Mye mørkere enn denne du har her. Det ble veldig fint.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg