Stukket meg litt frem igjen…

Tror jeg holder meg litt unna sentrum i dag.  Som jeg skrev i innlegget En travel dag i går. så vandret jeg og andre flinke Rødt politikere rundt med lokalavis og stortingspolitiker på tirsdag. Slik blir det fort avisoppslag av. Innlegget kan de som ønsker det lese her.

Vi stiller friskt og freidig spørsmål ved trase valget for Ringeriksbanen.  En bane som har vært planlagt en mengde ganger de siste 100 åra, med ulike trasealternativ.  Siste planlegging var at den skulle stå ferdig i 2024, som ble til 2028 som ble til… Fremdeles er den bare på tegnebrettet.

I vinter foreslo regjeringen å fjerne hele Ringeriksbanen fra NTP (Norsk Transportplan). Slik ble det bråk, lobbyvirksomhet og masse engasjement av. En bred koalisjon på Stortinget fra Rødt til Frp gikk inn og reddet Ringeriksbanen i NTP, men ute finansiering. Altså uten å fortelle hvordan de skulle finansiere prosjektet. Hvor de skulle ta pengene til et så stort prosjekt fra.

I praksis er det det samme som å skyve prosjektet ut i tid. Ingen vet når man kan stikke spaden i jorda.
Skal man ta et skritt tilbake og vurdere om man har valgt rett trase så er det nå.  Det skrittet ønsker vi i Rødt Ringerike at man skal ta.

Å stille spørsmål ved Ringeriksbanen her på Ringerike er langt alvorligere enn å banne i kirka. I enkelte kretser virker det som om vår egen eksistens er avhengig av at den banen kommer – og da så raskt som mulig, koste hva det koste vil. Vi kan tross alt komme oss 20 minutter raskere til Sandvika og Oslo.

Jeg kan komme med mange gode grunner for hvorfor vi skal legge Ringeriksbanen om Roa og Grua, og jeg regner med at jeg får store muligheter for det de neste dagene. Debatten går relativt livlig i kommentarfeltet har jeg fått med meg.
Jeg skal ikke kjede bloggleserne mine med lokal argumentasjon. Men reisetiden vil bli bare 10 minutter lenger, vi slipper problemet med at “Oslotunellen”, tunellen mellom Sandvika og Oslo har allerede sprengt kapasitet. Ved å kjøre toget inn via en annen del av Oslo ungår vi å øke belastningen på den. Vi kan kjøre godstog på banen, noe vi ikke kan i den planlagte traseen. Kjekt å få trailere vekk fra veiene. Og ja vi sparer et våtromsområde som er vernet i tråd med Ramsarkonvensjonen. Alternativet om Roa eventuelt Grua ville og antakelig blitt rimeligere.
Vi kunne og koblet banen enkelt til Gardemobanen og opplevd at reisetiden til Gardemoen ville være den samme fra Hønefoss som fra Oslo.

Hadde vi kommet med et slikt prosjekt mens prosessen om å få beholde Ringeriksbanen i NTP hadde vi ikke nådd frem med argumentene våre. Rullgardina hadde glidd ned hos samtlige og v hadde blitt møtt nærmest med lynsjestemning.
Nå håper vi at vi i det minste får noen til å lytte til argumentene våre.

Det får vi i det minste muligheten til.
På lørdag er det Ringeriksdagen med stand på torget for alt som kan krype og gå. Alt fra organisasjoner til forretninger, og selvsagt politiske partier. Og ja, selvsagt skal vi på stand og snakke om Rødt politikk.
Banevokterne de mest ihuga baneforkjemperne har leid scenetid sammen med lokale politikere. Jeg vet ikke helt hva slags seanse de har tenkt seg. Vi er (så langt) ikke invitert, men det regner jeg med at det kan bli en endring på etter dette avisoppslaget.
Og for å understreke det en gang til. Vi ønsker Ringeriksbanen, men en annen trase.

 

 

6 kommentarer
    1. Starter med en historie fra Finnmarksviddas endeløse landevei. En Oslokar kolliderte på viddas eneste veikryss med en traktor, Oslokaren ble rasende på føreren av traktoren, en finnmarking, mente han hadde vikeplikt, og ikke minst han måtte jo skjønne at han hadde det fryktelig travelt, svaret fa finnmarkingen var enkelt og greit ( bør leses med finnmarkdialekt)

      “Om du har det så jævla travelt , koffor kjørte du ikke i går”

      Skjønte jeg deg rett når du skriver at det handler om 20 minutter? Minner meg om Follobanen til 36 milliarder, vel anvendte milliarder, halverte jo reisetiden mellom Ski og Oslo fra 22 minutter til 11 minutter.
      Tid er penger, må vite. 😉

    2. De to traseene har en forskjell på 10 mnutter mellom Oslo og Bergen. Derav og Hønefoss.
      Når jeg sier at vi kommer oss 20 minutter kjappere til Oslo eller Sandvika med den nye banen er det sammenlignet med dagens busstilbud. Tog til Ssndvika tar i dag en evighet fordi vi må om Drammen

    3. Jeg har såvidt fått med meg at de tenker å ha persontog på Randsfjordbanen igjen, altså mellom Hokksund og Roa, og det må jo være ideelt. På Gjøvikbanen går det tog omtrent like ofte som det går buss mellom Hønefoss og Oslo, så da kan passasjerer fra Hønefoss/Jevnaker bytte tog på Roa på vei til Oslo eller Gjøvik.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg