Turistguide i egen by….

Jeg var på vei hjem etter en tur med hundene da følgende beskjed tikket inn på mobilen.

Hei, vi er på bilferie og ser at vi passerer Hønefoss om en drøy time. Forslag på stopp/ beinstrekk i området?

Meldingen kom fra en bekjent fra Kristiansund. Hva skulle jeg svare? De som kjenner Hønebyen vet at det liksom ikke er et turist-eldorado. Jeg vant litt tid ved å spørre hvilken retning de kom fra og hvor de skulle.  Svaret kom raskt.  De kom fra Hokksund-kanten, og skulle i retning Beitostølen.

Min først tanke var å be de stoppe hos oss. Vi bor langs ruta de skulle kjøre.  Men jeg var ikke hjemme, og vi hadde ikke stort å servere…  Og terrassen er liksom ikke for gjester nå mens vi maler leveggen. Ikke stua heller, for der ligger alle madrassene og putene fra pallesofaen på terrassen…. + de nattbordene jeg driver og maler.  Ikke ville det være sikkert jeg rakk hjem før de heller – og hva skulle jeg servere….Nei, det fikk bli en annen gang.

Jeg googlet Veien kulturminnepark. Ikke så veldig spennende. Litt usikker på hvilke interesser denne bekjente har…og hvor gamle eventuelle barn er.  Men hvis det er aktiviteter der, og litt sauer… og Langhuset er jo greit å se på…. Men Kulturminneparken er stengt på mandager…

Jeg gjorde som alle Ringerikinger gjør når de får besøk, eller skal rådgi turister; Jeg ba de dra til Jevnaker (Nabokommunen)
Jevnaker har alt det Ringerike ikke har. Jevnaker har Hadeland Glassverk, Kistefoss og nå også Nord-Europas største badepark av sitt sag (som at på til er gratis)  Så jeg sendte de link om badeparken.  Selv om det gjorde Ringerikshjertet mitt vondt å ikke klare å finne på noe kult i egen kommune.
De syntes badeparken hørtes kult ut, men de hadde mer tenkt på en 20 minutters beinstrekk. En fin rasteplass eller noe lignende…

Har dere sett rasteplassen mellom Vikersund og Tyristrand?  Ikke mye spennende…..En ødelagt dass og noen slitne bord midt i en granskau.  Så er det en grusplass uten bord og dass mellom Tyristrand og Ask…. Et par kjedelige rasteplasser oppover langs Ådalen. Den eneste som innbyr til beinstrekk er den helt oppe der veien går over til Bjoneroa


Det er mulig å finne rester av gamle Sperilbanen og gå gjennom en gammel togtunnel fra en av de andre rasteplassene.  Eldste Sønn, Gamle Gubben Grå og jeg gikk der i fjor, men det trengs nesten kjentmann for å finne frem…

Jeg anbefalte de i stedet å reise til Hønefoss sentrum for å se Gledeshuset, Fossen og  maleriene til Børge Brekke. Litt gatekunst er jo kult..  De nyeste maleriene er så nye at ikke en gang jeg har sett de.
Jeg forklarte de hvordan de skulle kjøre, og hvor de burde parkere. Turen burde ta ca 20 minutter, og unger og voksne kunne få lea litt på seg før turen gikk videre.

Litt senere fikk jeg ny melding fra samme bekjente.

Hva er det lille slottet vi kjører forbi?

Jeg forklarte de at det er Ask Gods. Jeg kunne fortalt de at hovedbygningen, “slottet” var bygd i av  Generalmajor Johan Georg boll Gram, og sto ferdig i 1874, året etter at Generalmajoren døde.  Jeg kunne videre ha fortalt at det nå er familien Løvenskiold som eier gården.  Men jeg tenkte de kunne slå opp selv hvis de lurte.

Etter at de hadde gått turen takket hun for tipset, og sa at det hadde vært en passe lang beinstrekk.  Høflig var hun.
De lurte og på hva det huset med det buede taket på andre siden av elva for Gledeshuset var for noe,

Det kunne jeg fortelle at er den nye kirken i Hønefoss.  Den erstattet den som brant for en del år siden, og er ganske  omdiskutert.  Men jeg synes den er fin.

Gøy å leke litt turistguide i egen by, og samtidig få litt innblikk i hva folk som reiser gjennomdistriktet legger merke til

 

3 kommentarer
    1. Jeg synes du ga dem en fin plass å ta en beinstrekk på, og langt bedre enn en rasteplass. Det er så fint i det området der, og Fossen er jo spesiell for Hønefoss selv om det ikke er SÅ mye vann der nå (men bedre enn når den ligger tørrlagt). Maleriene til Børge Brekke er flotte, men de ligger litt bortgjemt til der under brua, så man må være lokalkjent for å finne de. Han har også vært med å male Skibladner på Gjøvik, og det på en stor vegg som vender mot togstasjonen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg