Verdens vanskeligste konflikt

“Konflikten mellom Israel og Palestina er kalt verdens mest kompliserte konflikt.”  Dette var den første setningen som møtte meg tirsdag ettermiddag da jeg satte meg ned for å lese meg litt opp før debattmøte jeg skulle på onsdag kveld.

Så nå skulle jeg altså sette meg inn I verdens mest kompliserte konflikt og også klare å formulere noen ideer om hva jeg trodde kunne føre til en løsning og det å bli trygg på dette temaet hadde jeg drøye 24 timer på meg  til.  Jeg liker utfordringer. Jeg liker å bevege meg litt utenfor komfortsonen innimellom. Men denne utfordringen fremstår som litt vel utfordrende…..

Konflikten mellom Israel og Palestina har sine røtter helt tilbake til 1947 leser jeg, men forstår etterhvert at konflikten mellom det Palestinske folket og jødene er eldre. 1920 tallet blir nevnt, også 1880-tallet og år 70 e.kristus.  Når jeg henter frem barnelærdommen tror jeg den muligens er enda eldre. For husker jeg ikke helt feil var det vel ikke en velkomstkomite som møtte Moses ga han kom vandrende med en haug jøder gjennom ørkenen.

Vi har mange i Rødt med solid kompetanse om Palestinskonflikten, også lokalt.  Vi har en politikk på dette spørsmålet som på svært mange områder samstemmer med Palestinakomiteens synspunkter, ja svært mange i Rødt er medlem av Palestinakomiteen. Jeg hadde spurt, mast og hrnstillt til at noen av de kunne ta den debatten. Argumentet mitt for at det ikke var meg var at jeg muligens var den i det lokale Rødtlaget som hadde desidert minst kunskap om emnet. Men nei, ingen hadde tid, lyst, anledning til å møte I debatten. Siden jeg mente at det var viktig at Rødt stillte, sa jeg til slutt at jeg kunne stille.

Så satt jeg der da, onsdag kveld og skulle forfekte Rødt sitt syn på Palestinaproblematikken.  I panelet satt foruten meg representanter fra SV, AP, Venstre KrF, SP og Høyre.  Jeg visste at SV og Rødt var de to partiene Palestinakomiteen som arrangerte møtet mente hadde den beste politikken på området. Og at Høyre i deres øyne hadde den dårligste.

I salen satt det ikke så veldig mange. Jeg visste at flere av de var medlemmer i Rødt.

Jeg tror jeg kom meg gjennom debatten med æren sånn noenlunde i behold. Enkelte i salen syntes nok jeg kunne vært bedre, mer kunnskapsrik  Jeg bommet på et årstall.  Trodde noe som hadde skjedd I 1921 hørte til hendelsene i 1947 eller 48. KrF dama gjorde et nummer av det og klarte tydeliggjøre min uforstand på en relativt provoserende måte.  Jeg tok ikke igjen. Hun var tydelig MIFF- tilhenger, (med Israel for fred), satte ved flere tilfeller likhetstrekk mellom Palestinere og terrorister og var liksom ikke så poppulær i en sal full av Palestinere. Hun hadde det tøft nok.

Jeg briljerte ikke her heller. Men her var det mer manglende kunnskap og trygghet på temaet som gjorde at jeg gir meg selv en 3+ i karakter.  Da har jeg en debatt igjen. En helsedebatt i regi av Sykepleierforbundet. Der skal jeg briljere! Det er lokale politikere, lokal helsepolitikk, og sykepleiepolitikk. Dette er temaer jeg virkelig kan. Jeg er trygg på meg selv i settingen. Jeg gleder meg!

 

6 kommentarer
    1. Eg har vært i Sabra Shatila, flyktningeleiren i Beirut hvor Palestinerene har bodd i generasjoner, det er vanvittig trist! Libanesiske myndigheter har aldri kunnet slippe “de løst” og gitt de papirer, de bor i selvbygde hus som stables opp på hverandre. Det er så tragisk. Eg ser veldig enkelt på det (og eg er ikkje god i politikk) Amerika ryddet plass i Palestina, lot jødene få en plass å bo og nå er Palestineren innesperret på Vestbredden og i Gaza.

      Eg gir ikkje 5 flate øre for Israel! Eg har vært midt i bomberegnet i Beirut, bomber og raketter som kom fra alle kanter fra Israel. Jr fikk ørene ødelagt (Trommehinnene sprakk og han har siden hatt kraftid tinitus, tøft for en liten på 4, men peanøtter i forhold til mange andre) da de slapp en E-bombe som den først, den skulle sørge for at mobiler og internett ble “drept” og så kom jagerflyene samtidig som det ble sendt raketter fra israel. Det var et helvete. Etter dette har eg vel egentlig ønsket at Israel (Som me alle vet heter Palestina) bare skliiiir ut i Middelhavet — Bay Bay! Sååå kan alle Palestinerene flytte HJEM og Libanon kan igjen bli Midt Østens Paris <3 Det ER lov å drømme, faktisk!

      Vibbedille <3

      1. Ja, Israel Palestina konflikten er slik jeg ser det liksom grunnkonflikten i hele Midt-Østen uroen.
        Og USA som stopper alle sanksjoner mot Israel i FNs sikkerhetsråd hjelper ikke til på å roe konflikten.
        Jeg har ikke tatt stilling til en to stats løsning eller om Israelittene må ut av Palestinaområdet.
        Jeg tror den raskeste løsningen er å få til en to-stats løsning, men er usikker på om Israel ville akseptere en slik løsning og respektere den og i så fall hvor lenge?
        Det er jo ikke noen løsning å deportere eller sende israelittene på flukt heller. Hvor skulle man sende de?
        Ingen lett problematikk.

        1. Men det eg noen ganger tenker på….Israel, de har jo ikkje “sitt eget folkeslag”. Alle disse “nybyggerne”, det er jøder fra flere land, tja Tyskland, Russland, ja for jøder finnes i de fleste land over hele verden. De lokkes til Israel, får billige tomter og bygger seg hus. Det er jo Jødedommen som samler seg og ikkje det at de ER Israelere, HVA ER en Israeler? Landet oppsto jo, eller staten Israel, for å samle jødene? Palestinerene der i mot, de ER arabere og landet deres heter Palestina. Så ja, send jødene hjem der de kom fra? Me har f.eks en jøde her i området, ingenting feil med han altså, men han er jo som mange av de andre som reiste til Israel for å bygge og bo.

          1. Ja, Israel er en samling av Jøder, veldig mange fra Europa. De kom der fra 1880 og utover.
            Svigerinna mi, søsteren til Gamle Gubben Grå er gift med en jøde. De bor i USA. Ville bli litt rart om de skulle flytte til Israel og mene at det er deres land…

    2. Vibbedille: «Kast Israel på havet?» Ja, det var feil av USA og vesten å bare godkjenne en israelsk stat i Palestina pga sin egen dårlige samvittighet overfor jødene, men når det er gjort så er det vel drøyt å ønske dem på havet, eller hjem til sine «egne» land. Jøder som flyttet til Israel/Palestina i 1948 er gamle og mest sannsynligvis døde i dag, men deres barn og barnebarn lever videre der nede. Mener du da virkelig at Israel/Palestina ikke er deres rette hjemland? Da lurer jeg på om du har den samme holdningen til 2. og 3. generasjons innvandrere her i Norge; at de ikke egentlig er norske?? Jeg syns det er grusomt hvordan palestinerne på Vestbredden og i Gaza har det, men løsningen er ikke å kaste Israel på havet. Jeg har vært både i Gaza og på Vestbredden og sett hvordan de har det, men håper på at verden kan løse konfliktene der nede på en langt fredeligere måte enn du foreslår.

      1. Nå var det etter å ha følt bombene fra Israel på kroppen at eg sa: “Etter dette har eg vel egentlig ønsket at Israel (Som me alle vet heter Palestina) bare skliiiir ut i Middelhavet”.
        Flyktninger og asylsøkere til Norge har jo ikkje plassert oss nordmenn på avgrensete små områder her i landet? Ei heller finnes det generasjoner av nordmenn i flyktningeleirer i Sverige? Var en dårlig sammenligning, eg er bare glad for at Norge har ressurser til å kunne hjelpe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg