Vikingene har tent julelysa

Rett utenfor Hønefoss sentrum ligger Veien kulturminnepark.  De arkeologiske utgravningene ved Veien-feltet har vist at dette har vært et viktig møtested gjennom 3 000 år, eller kanskje enda lenger.  De eldste sporene etter mennesker på dette stedet er omkring 5 000 år gamle.

Kulturminneparken inneholder et av Nordens største gravfelt fra eldre jernalder, men det er også gjort funn fra bronsealder og yngre jernalder.  Det mest oppsiktsvekkende funnet er kanskje spor arkeologene fant etter et ca. 8 x 47 m stort langhus (gildehall) fra jernalderen. Langhuset er blitt rekonstruert på stedet og sto ferdig i 2005.

Og det er dette Langhuset dette innlegget skal handle om. For her en dag så jeg noe som fikk denne kjerringa til å sperre øynene opp og hjernevinningene til virkelig å surre oppe i topplokket.

Vi snakker her om et Langhus, en bygning som er laget som en tro kopi av en gildehall fra jernalderen. En tro kopi av et hus bygget for mer enn 1000 år siden. Den yngre jernalder slutta rundt 1050. Et hus fra Vikingtida. Og vet dere hva? Vikingene har tent adventslysa!

Lange lyslenker var tent langs hele taket og Langhuset lyste godt opp i vintermørket over frostlagte jorder og kunne tydelig ses helt bort til E16 og Vekrysset. Og det denne kjerringa da selvsagt undrer seg over er passer det med lyslenker på et hus som skal være et autentisk hus fra Vikingtida?Jeg mener  jeg tviler på at det var vanlig å pynte husene med elektriske lys i 1050. Bruken av elektrisitet i Norge startet i 1877, og det er vel ei stund etter jernalderen?  Og selv om kristendommen ble Norges offisielle religion i 1020, tviler jeg på at det var så storstilt julefeiring.

Her på berget har vi drukket jol i uminnelege tider. I norrøn tid samla ein seg til ein midtvinterfest som varte i sånn cirka tre dagar. Her skulle en blote til gudene, drikke øl og leve godt. Og jeg ser for meg at det sikkert var mye feiring av jol i den gamle gildehallen. Men lyslenker….

Kjør debatt

10 kommentarer
    1. jeg liker julelys i mørket om det ikke blir for mye av det gode ,nå ser det fint ut på dette vikinghuset og tidene forandrer seg ,bar efra jeg var barn har svært mye forandret seg ,så jepp jeg synes dei kan pynte med julelys i 2020 selv på et vikinglanghus

      1. Fakler og sånt blir nok brukt når langhuset er i bruk, hvis det skjer noe der.
        Men å la det stå fakkelbokser på et slikt sted hele døgnet uten tilsyn er nok ikke noen god ide.
        Jeg er glad i langhuset, selv om jeg aldri har vært inne i det.

    2. Jeg synes slike lys var direkte malplasserte. Jeg måtte kikke to ganger når jeg kjørte forbi på vei til jobb. Er det rett og slett mulig å gjøre sånt. Men når jeg tenker etter så hadde de vel slike i fjor også?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg