Vixen

Mens vi bloggere satt hjemme foran peisen med strikketøy og gullrekka på fredag kveld var de ordentlige influenserne på Vixen-utdeling.

Av de 18 prisvinnerne var det bare ei jeg hadde hørt om. Det var Enilie Nereng, tidligere Voe. Hun ble kåret til Årets influnser i kategorien mat.
Nå kjenner jeg ikke til Emilie på grunn av maten hennes, men rett og slett fordi hun er fra Hønefoss og moren hennes gikk i klassen under meg på ungdomsskolen.

Ja og så har jeg hørt om Camilla Pihl som vant prisen i kategorien  Business. Jeg ante riktignok ikke at hun var en influenser, men jeg fikk dusj-skum og deodorant med hennes navn på i julegave fra Svigermor.

Når disse vinnerne av de 18 prisene i så liten grad har influert, påvirket, meg hvordan kan de da kalle seg influensere? Er ikke jobben deres å påvirke slike som meg?

Ok, hun Camilla Pihl har muligens influert Svigermor til gavekjøpet. Betyr det da at Svigermor på 85 følger mer med i tiden enn meg? (Skremmende tanke.)

Jeg sjekker hva slags mat Emilie Nereng liksom skal påvirke oss til å spise. Ser hun har gitt ut kokebok. Det er det mange som har gjort. Det finnes over 1.350 kokebøker på norsk, og det kommer årlig ut rundt 35.

Nina Sandbech vant prisen innen mote. Jeg regner med at hun ikke er i slekt med Vidar Sandbekk.
Leser meg opp på dama. Hun liker rosa. Sånn sjokkrosa som jeg hadde I brudekjolen min. Men jeg var garantert ikke influert av Sandbeck da jeg valgte farge på kjolen. Hun var bare 5 år da jeg giftet meg. Likte sikkert rosa da og, men jeg var ikke influert av en femåring fra Bærum. Mer av en tre åring fra Hønefoss. (Datteren).

Julie Fiala er en 17 år gammel jente som deler sminkevideoer på tik-tok. Hun ble kåret til Årets influnser Beaty.

En annen Julie, denne med etternavnet Lorentzen fikk prisen for interiør, bolig og uterom.
Jeg sjekker litt. Hun liker farger. Jeg ser hun har et rom med rosa/lilla tak. Jeg innbiller meg at hin ville like den rosa doen min. Men er det hun som har influert meg eller er det jeg som har influert henne? Jeg har delt en del bilder av den doen på blogg.  Vurderer litt å male taket på gjestedoen rosa.
Tror ikke jeg skal nevne det for Gamle Gubben Grå.

Innen reise og friluftsliv fikk Helene Myhre. Hun reiser rundt på bilferie i Norge og har gitt ut boken Tur-retur Norge. Masse flotte bilder fra det fine landet vårt også på Instagram.
Jeg liker og å reise i Norge.

At jeg ikke har hørt om årets influenser innen sport og trening forundrer sikkert ingen. Kasper Kvello er en fotballspiller fra 2. divisjonslaget Fram. Har ikke de som deler ut slike priser hørt om Haaland eller Northug?

Kaveh Rashidi som fikk prisen innen helse har jeg hørt om når jeg ser bilder av han.  Han er lege og var med i TV-origrammet Hva feiler det deg? men det er da år og dag siden det gikk på TV. Ser at han i tillegg til å være fastlege er litt sånn populær-kultur-lege. Hvilken påvirkning han har hatt på helsa mi er vanskelig å si.

Fra helse går vi til livsstil.  Årets influenser Livsstil gikk til Selene Fjellvang Lie. Hun skildrer livet i familien med en søster med Downs, og er et godt forbilde. Flott og verdig prisvinner.

Oskar Westerlin fikk prisen for Årets influenser Underholdning.
Når jeg leser meg opp på fyren ser jeg at han fikk denne prisen også i 2021. Samt at Forbrukertilsynet ikke liker han og sjokoaldereklame han har drevet med rettet direkte mot barn. Han er og kritisert for å promotere alkohol for barn.
Kanskje ikke den jeg ville tildelt en pris for god underholdning til, og antakelig ikke en god påvirker med positive idealer.

Årets forbilde ble Vidar Kristiansen. Han er psykologspesialist og driver som online-psykolog. Han har instagramkontoen @psykolog.pappa. Han har og gitt ut boka Psykisk sterk.  

Årets stjerneskudd ble Trygve Bennetsen. En 21 åring som nok er litt høy på seg selv. Skryter blant annet av at han fikk sparken på Meny etter å ha krabba rundt på fiskedisken for å få en fin video til tik-tok kontoen sin.
Også her er jeg usikker på om dette er et godt forbilde som fortjener en pris, samme hvor mange hundretusen følgere han har.
Skal man vær en påvirker må man jo påvirke til noe positivt, ikke til at det er kult å få sparken.

Det er mange som er tøffe på tastaturet. Den som ble kåret til Årets sterke mening var Frida Marie Grande.  Hun fikk og prisen som årets influenser og tok i mot prisene med en sløyfe i fargene til det palestinske flagget i håret.
Tror nok dette er ei dame med friske meninger, om kanskje ikke de mest kontroversielle….

Wasim Sahid fikk prisen for Årets influenser kunnskap.  Han er lege, kardiolog, altså hjerte-lege. Han har utgitt bøker, vært en del på TV og gjort seg  kjent i den offentlige debatten.  Flott fyr, og ja jeg har hørt om han fra før. Det gikk kanskje litt fort når jeg leste lista over vinnere og konkluderte med at jeg kun hadde hørt om to.

Jeg har selvsagt også hørt om Jenny Skavlan som fikk pris innen Bærekraft. Hennes evne til å sy om og skape nytt er vel kjent for mange. ikke minst hennes “bunader” eller folkedrakter.

Folkets favoritt ble Sara Emilie Tandberg. Hun er jo en av oss, eller var en av oss. Så vidt jeg kan se var sist hun publiserte noe her på bloggen sin på blogg.no i august 2020. Hun er en mamma- og livsstilsblogger som setter fokus på at livet ikke alltid er så perfekt som det vi elsker å fremstille det som på some.
Jeg husker henne ikke fra hennes tid her på plattformen, så hun har ikke gjort så dypt inntrykk på meg eller påvirket meg nevneverdig.

Det var lista med årets påvirkere. Det er nesten påfallende hvor få, om noen av de som har påvirket meg i nevneverdig grad. Det nærmeste blir Camilla Phil som i det minste påvirket Svigermor når hun skulle kjøpe julegave til meg. Eller kanskje det bare var et fristende tilbud plassert beleilig i tax-free butikken da hun kom fra Spania rett før jul……

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg kjente helle ikke så mange. Men de du nevnte! Eneste jeg føler jeg kjenner er Martine Halvorsen og Stina.
      Dyktige folk med mange følgere.
      ..
      Men hvor mange følgere må man ha for å kalle seg influenser..?
      Som sagt man finner ikke den store massen her på bloggen, det var tidligere…Bloggere rømte til andre kanaler og dro med seg de yngre leserne.. Men jeg stiller meg spørsmål, hvor er de eldre leserne..De sitte vel ikke og følger de på 20 – 25 år…De skal jo være i ett stort flertall her i Norge – eldrebølgen!
      Jeg tenker hva leser dem? Det er de vi må ut og finne og hauke inn her på blogg….

    2. Oppmerksomhetsindustrien er big.. big business. Målgruppen er vel i aldersgruppen 13 til 25 år eller deromkring. Det har den smarte damen Pia Bianca skjønt. Hun eier Vixen. Driver content marketing-byrået Chili Publications AS. Som har mange av influencerne i stallen. 😉

        1. Nettopp derfor promoterer ikke Egmont Blogg.no. En blogg som inn i mellom kan forveksles med ekstreme høyrepopulistiske nettaviser og konspirasjons bloggere enten det gjelder klima, medisinsk forskning eller de “farlige” fremmede som kommer hit til vårt kjære fedreland. For ikke å snakke om den voldsomme politikerforakten. , Der politikere blir kalt landsforrædere og burde straffes der etter, som i 1945. For ordens skyld vil jeg påpeke at det gjelder ikke deg, heller ikke de aller fleste flotte folkene her på Blogg.no. 😉

          1. Hakk i plata 😉
            Og jeg synes det er merkelig at de ikke markedsfører godt over 100 blogger på grunn av en, kanskje to blogger. Men du kan jo ha teoriene dine i fred.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg