Sellvtilfredse beinrangler irriterer meg.

Kari er ei sprek dame. Flott og se på, og jeg antar at hun er i god form. Hun tror hun er et bedre menneske enn meg.  Hun tror at fordi jeg er tykk eller feit som hun sikkert vil si så er jeg lat og dum.  Kari kommer med stigmatiserende uttalelser og jeg føler meg mobbet og trakkasert. Lurer litt på om jeg skal anmelde henn for diskriminerende uttalelser. Eller er det slik at det er lov  å diskriminere overvektige?

Kan Kari tenkee seg at noen mennesker ikke er så selvsenttrert at de ikke bruker tiden sin på kun å pleie sitt eget velbefinnende og sitt eget utseende.?  Det å lage en foretning bassert på ideen om å få folk til å spise sunt og trene i hennes treningssentra har jeg ikke noe i mot. Ærlig arbeid verdsetter jeg høyt. Det er helt greit at folk som liker å stå i tette tights og tette topper og vrikke på seg foran speil har steder hvor de kan betale for å få lov til å dyrke hobbyen sin.

Men er hun nødt til å mobbe de som har andre interesser enn henne?

For et par uker siden hørte jeg på hetene noe som uroet meg ganske mye

Ved flere skoler i Oslo vest er det flere undervektige enn overvektige barn, viser veiing og måling av barneskoleelever.

 De mest ekstreme tilfellene helsesøstrene har fortalt om er der foreldre, av redsel for å få overvektige barn, sender med et par knekkebrød i barnehagen ? Dette overdrevne fokuset på overvekt kan føre til at en del familier har altfor strenge regimer rundt kosthold og aktivitet,

? En del familier burde spise boller sammen i sofaen i stedet for å styre så mye med mat. Hvis man blir veldig ekstrem i en retning, kan det være uheldig.

Føler Kari eller andre profittjegere som forsøker å tjene penger på andres redsel for ikke å være perfekt at de har sin del av skylda når slike nyheter dukker opp?

 

Jeg er feit. Jeg veit det. Jeg veier … tja.. det kan jo bli mitt problem Det er jeg som må drasse rundt på alle kiloene. Ikke er jeglat heller. Stort sett er jeg i aktivitet fra klokka 7 om morgenen til 21 22 om kvelden. Arbeider langt mer enn 100 % og fyller fritiden med politikk og husarbeid og hagearbeid.

Jeg liker mat, og familien samles til felles middag hver dag. Ofte lafer vi maten fra bunnen av. Masse friske råvarer. Men gjerne en fløteskvett i sausen eller sukker og kanelstrø på grøten. Mat er for oss kultur. Man skal samles rundt bordet og kose seg.

Jeg er ikke uenig i at det er sunt å være i aktivitet. Jeg elsker å være ute i skogen. Koser meg med å daffe rundt med hunden. Sitte ved et tjern.  Ta fine bilder og bare sanse. Når jeg skryter av turen etterpå skryter jeg av antall timer eller flotte bilder jeg har tatt mer enn antall kilometre jeg har gått. For meg er naturen rekreasjon mer enn et utendøsr treningsstudio.

Så Kari, og andre beinrangler av noen treningsfantaster. Er jeg dum fordi jeg har andre interesser enn å stå å beundre mitt eget speilbilde.? Er jeg lat fordi jeg ikke kun tenker på hvor fort jeg kan forbrenne den siste klikjeksen jeg spiste? Er jeg mindre verdt som menneske fordi jeg syns det er viktigere at ungdommene og vi samles rundt bordet til lange samtaler og at barna våre blir drillet at de er bra nok som de er enn at de er de slankeste barna i klassen e.

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. I dagens samfunn har det seg slik at majoriteten synes det å være tynn og veltrent er det peneste. Det er vel kanskje derfor disse trente damene, i denne sammenheng Kari, ser på seg seg selv som litt bedre enn de som kanskje ikke er like fit. Det er jo tross alt det som blir sett på som vakkert, og menn liker jo ikke damer med overvekt (tror de). Jeg, en jente på 16, ser dette hver dag. Jenter kommenterer hverandres utseende hele tiden. Både kropp, annsikt og klær er stadig et samtaleemne. Selv må jeg si at jeg er ganske så trent, og det er jo slik jeg vil være. Har ikke lyst på mer fett på kroppen enn nødvendig, det synes jo ingen er pent. Det er hvertfall det samfunnet vil at jeg skal tro.
      Dette er vel også derfor foreldre stresser med dette når det gjelder barna sine. De vil jo ikke at barna skal bli sett ned på og snakket stygt om, når de vet at det kan unngås ved å bare spise litt mindre.
      Jeg sier ikke at det er sånn samfunnets syn på kropp burde være, men det er nå sånn det er i dag. Presset om å være som de syltynne kjendisikonene er overalt og programmer som Biggest Looser skaper et negativt syn på de som har en overvekt.
      I min familie er det bortimot uakseptabelt å være tjukk og jeg merker at det påvirker meg på den måten at jeg også ser litt skjevt bort på de som har ekstra fett. Dumt er det, men kan samfunnet få en slutt på denne slankebølgen. Kan det at tjukt er ut, mens fit er inn endres?

    2. Du vet at du er minst like dømmende mot personer som faktisk ER tynne, som rett og slett kanskje ikke kan noe for det, eller er sånn naturlig og er fornøyde med det? Er det lov å diskriminere de som er litt tynnere enn gjennomsnittet? Så jeg spør deg tilbake, er jeg dum som interesserer meg for trening, skjønnhet og mote? Som faktisk er fornøyd med hvordan jeg ser ut, til tross for et par kilo for lite? Fordi jeg er sånn naturlig og ikke klarer å gå opp i vekt? Er jeg mindre verdt?
      Enig i at det var galt av Kari å komme med de uttalelsene hun gjorde, men jeg mener nå at det viktigste er at personen SELV er fornøyd med sitt utseende, er man ikke det så gjør man noe med det. Man kan ikke dømme andre etter utseendet heeele tiden. Jeg ser kanskje ut som jeg ikke har fått nok man, selv om sannheten er den at jeg spiser mer enn faren min, altså veldig mye. Jeg er vel en av disse “beinranglene”.

    3. Poenget var vell egentlig den at man ikke kan skylde på andre mennesker enn seg selv for at man er overvektig.

    4. Treningsentusiast.
      Jeg er enig i deg i at i enkelte deler av samfunnet vårt er det å være veltrent synonymt med det å være vellykket. Det er denne holdningen jeg vil sette spørsmålstegn ved.
      Det er ikke noe galt ved å holde seg i form Men for enkelte tar det helt overhånd. Mange får et usunt forhold til mat og trening. Det er dette jeg ønsker å sette fokus på.

    5. Jeanette Bergeløkken:
      Nei Jeanette jeg har ikke noe i mot at folk hverken er slanke eller veltrente. Jeg provoserer og spissformulerer for å sette fokus på det usunne kroppshysteriet som florerer og det at samfunnet setter likhetstegn mellom vellykket og veltrent.
      Jeg vil den stigmatiseringen av feite folk til livs.

    6. Vet ikke om noen av dere har har hørt om “Venus”? Venus er tidenes eldste skjønnhetsideal..
      Og om du tenker over det forandres skjønnhetsidealet over tid. Ingen kan vel nekte for at Marilyn Monroe er og blir et av verdens største skjønnhetsidealer, selv om hun faktisk hadde langt mer former enn hva skjønnhetsidealet i dag tilsvarer. Eller Twiggy, som senere ble et skjønnhetsideal, uten muskler, uten fett, bare bein… Jeg tror det viktigste er at vi setter pris på oss selv, og at samfunnet bør bry seg mer om hverandre enn med hverandre. For takk gudene at vi ikke er like! (:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg