Konsert med Murder Mystery…..

En lørdagskveld ute på byen er ikke hverdagskost for meg.  Det er sjelden jeg er ute i helgene. Gullrekka og sofaen hjemme er mer fristende i min alder.  Men denne lørdagskvelden er et  unntak.  Jeg skal på konsert  Vi var flere fra jobben og noen tidligere kollegaer som hadde bestemt oss for å gå på denne konserten en kollega og duoen han synger i skulle ha konsert, og vi ville gjerne høre han.

 Vi skulle møtes på Eger & co, etablissementet konserten skulle være på, et par timer før konserten startet for å ta noen øl og skravle litt.  Da jeg ankom utestedet ca 20 minutter etter avtalt tidspunkt, var jeg selvsagt første mann.  Å gå alene på bar en lørdagskveld i Hønefoss, er noe en voksen dame ikke gjør synes nå jeg – og i hvert fall ikke på Eger, som jo var arena for blå kafe og andre uhumskheter under forrige kommunevalgkamp.  Ikke godt å vite hva slags folk som vanker der…  Men å henge på et hjørne i Storgata i Hønefoss en mørk høstkveld – vel… de var heller ikke fristende   Så det ble en øl ved et bord under varmelampa, og det varte ikke lenge før de andre var på plass.   Skravla gikk lett, og snart var det på tide å trekke inn, konserten startet

Murder Mystery var for meg en ny musikalsk opplevelse.   Etter bare noen takter gikk tankene mine tilbake til studietida, og en gutt som bodde på samme hybelhus som meg. Kjetil som spilte Pink Floyd for meg,  lærte meg å høre etter nyansene og forklarte meg at “Pink Floyd var intelligent musikk.”  For meg hadde Murder Mysteri noe av det samme, og jeg vet Ketil ville være enig med meg i at dette er intelligent musikk.  Musikk som kryper under huden på deg, og gjør seg bare bedre jo flere ganger man hører den.  Etter som konserten skred frem, og kanskje på grunn av den forstyrrende snakkingen fra et bord bak meg, følte jeg at duoen var på feil plass.  Dette er ikke musikk man spiller på et besteborgelig sted som Eger.  Dette er musikk som hører hjemme i mørke kjellerlokaler.  Steder som The Cavern i Liverpool. Steder hvor man møter et krevende musikkpublikum som har kommet dit for å oppleve,  og nyte god musikk.  Hvor musikkopplevelsen er det viktige, og hvor musikkopplevelsen står i sentrum.  Intelligent musikk….  Dessverre har vi ikke The Cavern i Hønefoss,  men det burde finnes kjellerlokaler hvor man kunne arrangere intimkonsert for et dedikert publikum. 

Det var stor enighet rundt bordet etter konserten, dette vil vi høre mer av.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg