Alltid ril tjeneste….

Bare en liten opplysning. Ja, i tilfelle noen ikke har fått det med seg. Jeg har ferie. FERIE: Ordet kom som fremmedord inn i det norske språket på slutten av 1800 tallet, så det burde være et velkjent begrep for de aller fleste. 
I dag hadde jeg bestemt meg for å sove lenge. Lenge for meg betyr sånn ca til klokka 08.00, eller kanskje bortimot 09.
Jeg våknet rundt 07,00. Men det er godt å ligge litt å dorme. Jeg hørte Eldste Sønn romstere, gjøre seg klar, og gå av gårde til bussen for å dra på jobb,. Litt senere knaket det i singelen igjen, Noen gikk inn – og ut – og jeg hørte sykkelhjul mot singelen. Eldste Sønn som hadde glemt noe? Eller Yngste Sønn som dro av sted? I såfall hvor? Men guttene er store. De klarer seg selv. Jeg dormet videre.
Litt senere var det på ny knatring i singelen, sykkelhjul? bilhjul? Jeg spratt opp.
Eldste Sønn kom på sykkel og parkerte under soveromsvinduet. “Skal ikke du på jobb?” spør jeg og ser raskt bort på klokka. 08.32.  “Jo.” svarer Eldste Sønn, “Noen må kjøre meg.” Han går rolig bort og setter sekken sin i bilen min. Vi vet begge hvem “Noen” er.

Opp og ut.
Eldste Sønn rakk jobben til klokka 08.00.
Jeg dro innom Kiwi og gjorde helgehandelen før jeg dro hjem. 
Til  min gledelige overraskelse så jeg gamle Gubben Grå og Kjøteren ute på tur da jeg nærmet meg boligfeltet vårt.  Daslapp jeg det værste maset fra en kjøter med fire bein i kryss.

Inn.
En tur innom badet. Hadde ikke rukket det ennå i dag.  Kjøteren og Gamle Gubben Grå har kommet inn. Kjøteren står utenfor badedøren og bjeffer sårt. Han har jo ikke sett meg på over en time. Klokka nærmer seg 09.00 
Bjeffingen endrer karakter. Jeg synes jeg hører motordur og lyden av hjul mot singel, men er usikker. 
Etter at jeg er ferdig på badet går jeg inn på soverommet og titter ut på gårdsplassen. 
Bakenden på en grå pick-up synes ved hushjørnet.. 
Det var det jeg fryktet.

Yngste Sønn blir vekket opp av dvalen av en brølende mor. .Han benekter å ha noen avtale med mannen i den gråe pick-upen.
Til liten nytte. Han må opp og ut!!.
Mens Yngste Sønn får på seg fillene og får gnidd sukaten ut av øynene går jeg ut til den gamle mannen i pick-upen.
Jeg åpner sidedøra. Han venter tålmodig på barnebarnet som snart dukker opp. 
Beklager at han er litt sen. Men det er Mamma sin skyld…
For sen? til en avtale som ikke finnes?

De drar av sted.

Endelig frokost.

“I dag må vi være flinke og få gjort mest mulig av alt vi må gjøre før vi drar på ferie! sier jeg til Gamle Gubben Grå mens vi spiser frokost.
Han nikker og er enig. Han vet ar jeg mener vi skal male huset, snekre en garagedør og en god del husarbeid før vi drar tidlig, tidlig mandag morgen. I dag er det fredag. 
Mens jeg fremdeles sitter med avisen, tekoppen og frokosten er han i gang og forsvinner ut. Jeg er lettere overrasket. Han pleier ikke å sette i gang så raskt.  Når jeg er ferdig, tar jeg turen ut på trammen for å rose og motivere. (Mannfolk er som unger. Fungerer best med ros og smiger.)
Det blir lite med ros og smiger.
Gamle Gubben Grå sitter godt tilbakelent i kurvstolen på trammen med bok og sigarett.  
Raseriutbrudd, og jeg forbanner Svigermor som ga han en bok på 1000 sider som hun sa han måtte lese. Tror ikke Svigermor mente at han ikke kunne vente litt….
Jeg klarer med påpasselighet, eder og galle og holde han i gang med husarbeid en halv times tid. Men så er han godt tilbakelent i sofaen med boka igjen.
“Umulig å male eller drive på ute”, sier han med et fornøyd uttrykk. “Det regner.”

Jeg resignerer.
Jeg får drive på alene, som så mange ganger før.
Etter at jeg har gjort mitt, drar jeg til byen. En gave som må handles.

Hjem
Svigermor har sendt mail. Hun klager. Hun får ikke åpnet mailen jeg har sendt henne. 
Jeg har ikke sendt Svigermor noen mail.
Men Gamle Gubben Grå holder på sitt. Viser meg mailen fra Svigermor. Hun skriver at hun ikke får åpnet mailen fra meg. Han ser anklagende på meg. Fiks det.
Jeg leser mailen fra Svigermor. Jeg ser ordene. Men jeg har ikke sendt noen mail til Svigermor på flere måneder. 

Telefonen ringer.
Det er Mamma.
Hun lurer på hvor Pappa er.
Jeg vet ikke. Han leverte Yngste Sønn her for godt over en time siden i følge Gamle Gubben Grå. 
Hun er ikke fornøyd med svaret.

Jeg er sliten.
jeg har ferie. Jeg har lyst til å slappe av. La dagene komme og gå uten å forholde meg til klokkeslett, og andres avtalebøker.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg