Den fine tida…..

Nå er den der snart. den fine tida. Førjulstida.
La oss senke skuldrene, prøve å unngå julestresset og nyte den hyggelige førjulstiden.
Gå på julemarked, titte i bodene og på bordene. Drikke gløgg og spise pepperkaker.

Bildet over tok jeg i Spikersuppa i Oslo i november i fjor.  Jeg skulle haste forbi på vei fra et møte til bussen hjem og nye møter, avtaler, arbeidsoppgaver.
Men jeg ble tiltrukket av pariserhjulet.  Jeg har alltid syntes det er noe magnetisk med pariserhjul. Et glimt fra barndommens eventyr.  Jeg senket skuldrene. Hørte på julemusikken og tittet i bodene. Kjørte ikke pariserhjulet. Da må man være to.  Hadde planerom å ta med meg gamle Gubben Grå og dra tilbake til Spikersuppa og kjøre pariserhjul senere i førjulstida.  
Det ble selvsagt ikke noe av i førjulsstresset.
(Og etter å ha få lurt han med opp i et pariserhjul i Antibes i høst, og funnet ut at den snille, gode mannen min ikke er like begeistret for pariserhjul som meg, men derimot finner det ubehagelig, og skremmende må jeg nok la det være.)

Kos deg med småkaker og en god kopp kaffe.  Har du ikke fått bakt 7 slag, er det mulig å kjøpe på Kiwi eller de andre matbutikkene. Eller hvorfor ikke kjøpe hjemmebakt på julemarkedet? Kjøpekaker smaker like godt som de man lager selv, og gjør seg like godt på bildene. Kosen med kaffekoppen og kanskje en god samtale er viktigere  enn at du har stått og kjevlet og trillet deig.

Lag julepynt.  Her er det ferdig kjøpte pepperkakehjerter som har blitt dekorert  Limt på utklipp av julekort  og dekorert med en tusj som fikk det til å se ut som melis, men med mindre klin.

Ta en tur i kirken.  Du behøver ikke velge en gudstjeneste hvis du føler at det ikke er helt deg, men velg en konsert.  Det er mange julekonserter i kirkene i november og desember. Alt fra kjente store stjerner, til lokale krefter kor og korps.  Du finner sikkert en konsert som passer for deg.  
Jeg syns julen og julens budskap hører sammen, og et besøk i kirken gir meg den riktige julestemningen samtidig som jeg finner roen og freden i kirkerommet mens jeg lytter til stemningsfull musikk. Ro i sjelen.

Hva liker du å gjøre i førjulstida ?

#førjul #advent #kiwi #julemarked  #småkaker 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg