Det ble ikke noe Tromsøtur, hva med Alta?

Det ble ikke noe Tromsøtur i helga. Ingen ville sponse flyturen, og om jeg hadde kastet meg i Lille Bille og kjørt alt det remmer og tøy kunne holde hadde jeg ikke hatt mulighet til å rekke Tromsø og boksigneringa før den er slutt klokka 19. Jeg regner ut at jeg måtte hatt en gjennomsnittsfart på 800 km/t og enda hadde det holdt hardt. Så fort går ikke Lille Bille! Og om bilen hadde tålt farten, hadde ikke jeg klart å holde bilen på veien eller unngå sammenstøt med den farten. Så da hadde jeg ikke rukket noen boksignering samme hva.

Noen mente at jeg ikke behøvde å stresse med Tromsø denne helga. Det går direktefly til Alta fra Gardemoen. Jeg kunne jo bare ta en tur dit en helg det passet seg slik.

Det hørtes lurt ut. Da kunne jeg jo bare svinge innom Hofte Pluss eller Fy Fader og tatt og hilst på Kokkejævel. Jeg er i grunn litt nysgjerrig på den der salatbaren Fy Fader. Det tror jeg jeg hadde likt meg. Og de baguettene han serverer på Hofte Pluss… Jeg har sett bilder av de. De ser bare fantastiske ut.  En ting er i det minste sikkert, jeg vet hvor vi skulle ha spist hvis vi kom oss til Alta.

Så nå må jeg bare finne noen som vil være med å sponse tur til Alta.  Jeg spør ikke Kokkejævel. Han er dårlig på Spleis og Vips når det gjelder andre enn seg selv. Regner med at han og firmaet liksom ikke er de som driver utstrakt sponsing heller.

Siden jeg allerede har bestemt meg for å spise på Fy Fader eller Hofte Pluss trenger jeg ikke å få noen til å sponse maten. Den betaler jeg av egen lomme. Men et tak over hodet og ei seng hadde vært kjekt.  Jeg sjekker overnattingssteder rundt Alta på nett, og faller helt for Aurora Canvas Dome   Ser helt fantastisk ut, spør du meg. Transfer fra flyplassen er det og. Bare velstand. Prisen var i grunn ikke avskrekkende i det hele tatt. Har betalt dyrere og langt fra så spektakulære overnattinger i sommer. Tenk å ligge der i det luksus glanpingteltet å se opp på nordlyset! Det hadde vært magisk! Når er nordlyssessongen  på sitt beste i Alta? Jeg vet jo at Alta er en av de beste stedene i landet for å oppleve nordlys. Kristian Birkeland bygde Norges første nordlysobservatorium i byen allerede i 1899, og grunnla med det Norges nordlysforskning.  Hm, dette begynner å bli så fristende at jeg begynner å vurdere en Alta-ferie med eller uten sponsorer.  Få med oss Nordlyskatedralen og Tripiz museet. Gamle Gubben Grå ville elske det.

“Når Muhammed ikke vil komme til berget, får berget komme til Muhammed” som min jomfruelige grandtante sa med et fnys da en av min ungdoms beilere ikke var så lysten på å komme å hilse på når hele slekta var på besøk, men heller mente jeg kunne ta en tur til han.  Jeg behøver jo ikke sitte her og vente på at Kokkejævel skal komme til meg, jeg kan ta en tur til hans kant av landet.

20 kommentarer
    1. Jeg håper du får deg en tur til kokkens rike, og den domen ser fantastisk ut. Regner med vi ikke ser åtte bilder hvor du poserer på korset.

    2. Nå fikk jeg også lyst til å reise oppover. Det overnattingsstedet ser helt fantastisk ut. Gleder meg allerede til reisebrev fra Alta.

    3. Det er flott i Alta, så dit kan du trygt reise 🙂 Det er mange år siden jeg sist var der, og jeg bodde privat, så kan ikke skryte av overnattingsstedene. Ene gangen jeg var der var på senvinteren. Ganske flott da også, med mye snø og kald og klar luft. Kunne godt tenkt meg en tur opp dit igjen ja. Men det overlater jeg til deg. Jeg orker ikke så mye reising nå for tiden 🙂
      Jeg husker Nordlyset fra barndommen. Fascinerende, og den gangen føltes det litt spøkelsesaktig skummelt.
      En opplevelse ♥

    4. Jeg har bodd i Alta i 3 år. Tok lærerhøyskolen der 🙂 Bare så det er sagt, du ser ikke nordlyset før det blir mørkt. Og nå er det enda midnattsol der oppe,,og veldig lite mørkt. Januar, februar er fin nordlysperiode. Du kan vel bo i kjelleren hos Kokkejævel om du her pent?:-D

      1. Ikke for å være pirkete, men det er ikke midnattssol i Alta lengre. Midnattsolperioden, i hvertfall i Tromsø, er fra 21.05-21.07. Nå begynner det sakte men sikkert å mørkne litt om kveldene. Mørketid er fra 21.11-21.01. Enig i at januar og februar er bra nordlysperiode 👍

      2. Ja, tenkte litt på det at det kanskje er best å vente til vinteren for å få maks ut av nordlyset. Jeg har aldri sett nordlys, og det tror jeg er en stor opplevelse.. Jeg har aldri vært i Finnmark heller. Det er veldet eneste fylket jeg ikke har vært i, så det må jo oppleves.
        Jeg liker ikke å trenge meg på, så Kokkejævel kan få kjelleren sin i fred.

    5. For å si det sånn: Det er mulig det ER der nå også, men det er det vel ingen som vet, for det er lyst hele tida.. Det krever mørkt bakteppe for å se det. Og det er det nok av i mørketida. Februar tror jeg sies skal være best 🙂 Jeg var mange steder i Finnmark når jeg likevel bodde der. Kirkenes, Hammerfest, Honningsvåg (Nordkapp), Karasjok, Kautokeino. Karasjok og Kirkenes bare en gang, resten OFTE 🙂 Var med folk i klassen hjem, foreldrene deres bodde jo her og der. Moro.

    6. Turen må du ta, og det er en opplevelse i seg selv. Det er begynt å bli mørkt om kvelden allerede men får vente en stund på nordlyset. Det må oppleves!

    7. Anbefaler tur til Alta i mars, under Borealis vinterfestival. Da er sentrum pyntet på fineste vintervis med isskulpturer og Finnmarksløpet pågår. Hvis man vil ha en skikkelig vintertur overnatter man på ishotellet litt utenfor byen. Om man ikke overnatter der anbefales likevel en tur dit for å se det flotte hotellet, som lages nytt hver vinter, med nye temaer og skulpturer.

        1. Da bør du sikkert booke overnatting nå snart. Vil tro det er fullbooket når det er Finnmarksløp der oppe.

          1. Tenkte litt på det, men tenker jeg tar en annen uke. Tror jeg muligens får en bedre opplevelse av Alta når det ikke er så mange der… Vil jo gjerne se nordlyset, ikke bare en folkemengde…

            1. Da kan du komme uka etter Finnmarksløpet. De store folkemassene er borte, men dersom været har holdt seg er fremdeles sentrum pyntet med flotte skulpturer. En annen ting som er fint under festivalen er at det er Marked på sentrum, med mange spennende produkter man ikke finner i sør. Jeg er sikker på at Alta vil ta deg varmt i mot, selv på kaldeste vinteren (med mindre det har blusset opp med smitte igjen og “søringkarantenen” er tilbake. En karantene som for øvrig går hardest ut over oss selv, hvis vi er i sør og vil hjem). Jeg skal krysse fingrene for at du kommer deg til vinter-Alta og får sett nordlyset, det er helt fantastisk når det viser seg fra sin beste side.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg