Det ble tur i dag og.

I dag ble formiddagsturen med hundene en runde oppe ved Samsjøen. Greit å komme seg ut før skyene blir for mange.

Vi gikk både på vei og sti, og noe gjennom lyng for å finne en vei. Så ja, jeg har både trent ballanse og fått puls og pust.

Samsjøen er etter alle solemerker nevnt av Snorre Sturlason i Den yngre Edda, så man kan trygt si at jeg har vandret på historisk grunn.  Den innsjøen Snorre nevner bærer navnet Sami. I 1473 ble navnet på Samsjøen skrevet som Some vatn (av norr. Sóma), og Gustav Indrebø mente at innsjøen etter all sannsynlighet kan ha båret navnet Sami i fordums tid.

Gustav Indreløper var en norsk filolog og historiker som skrev mye om stedsnavn. Han levde fra 1889 til 1942. En avhandling om navn på innsjøer i Oppland ga ham en doktorgrad i 1925. Samsjøen ligger rett ved den gamle fylkesgrensa mellom Oppland og Buskerud, så Indrebø var nok en som hadde kompetanse til å uttale seg.

Litt historie er det og å studere ved demningen i sydenden av Samsjøen, der elva Somma renner ut. Demningen er riktignok ikke fra Snorres tid, men det begynner å bli noen år siden 1958, det året Samsjøen ble regulert for å produsere kraft.  Nå aner jeg ikke om demningen er fra 1958. Jeg vil og anta den har blitt rehabilitert flere ganger siden det.

Om “kanalen” fra demningen som danner øvre del av Somma er fra 1958 vet jeg heller ikke, men jeg er rimelig sikker på at den er menneskeskapt. Mulig den ble anlagt allerede før 1958. Vassdraget var på den tiden regulert til tømmerfløting.

Jeg synes det å søke opp noen slike opplysninger i etterkant av en tur gir turen enda mer innhold. Da får man trent både hode og kropp.

Var heldige med timinga på turen, for da jeg skulle ut med søpla like etter at vi kom hjem hadde det begynt å regne. Snakk om flaks at vi rakk hjem før regnet kom.

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg