Dro til Bergen uten paraply.. .

Si meg dere som bor her i vestlandets hovedstad, regner det her hele tiden?

OK, jeg har liksom fått med meg at folk sier det regner bestandig i Bergen. Men jeg trodde det mest var en myte. Du vet, som at alle trøndere har bart og alle sunnmøringer er gjerrige.

Så da jeg skulle tilbringe ei helg i Bergen lot jeg like godt både paraply, softshell-jakka og regnjakka være igjen hjemme. Ja, den eneste jakka jeg tok med meg var den tynne strikkejakka med englevinger. Hvor lurt akkurat det var sitter jeg nå på en iskald Bergen stasjon og lurer på.

Men til mitt forsvar vil jeg si at jeg ikke hadde noen planer om å tenke rundt i Bergen.  Jeg skulle på distriktsstyresamling i Rødt, og så vidt jeg kunne se av programmet foregikk den inne på et hotell.

Da jeg ankom Bergen togstasjon med nattoget tidlig lørdag morgen ble første oppgave å finne hotellet. Det het noe med Airport, så jeg antok at det lå i nærheten av Flesland  hvor Flesland er i forhold til togstasjonen hadde jeg ikke snøring på. I innkallingen foreslo de “bybanen”.  Vel, det regna. Jeg ante ikke hvor jeg skulle finne denne bybanen, kjøpe billett, ikke havne i total feil retning og riktig stasjon å gå av banen på. I tillegg var jeg trøtt, hadde knapt sovet. Så jeg lot som om jeg var kapitalist og praia en taxi.

Det er et stykke ut til Flesland, så da samlinga var slutt i dag, og jeg skulle tilbake til togstasjonen tenkte jeg det var greiest med bybanen. Jeg ER jo ikke kapitalist, og jeg hadde nok av tid.

Det gikk greit å finne banen, lett å finne riktig retning og jeg tror jeg kjøpte riktig type billett. Kom meg av på omtrent riktig stoppested og fant togstasjonen uten å bli alt for våt. Ja, for selvsagt regnet det.

Jernbanestasjoner er ikke hva de en gang var, og Deli de Luca er liksom ikke det jeg forbinder med en jernbanerestaurant. Det ble litt kjedelig å sitte i en iskald gang på noen harde metallstoler å vente på at toget skulle gå. (Rundt 6 timer). Men det var ikke så fristende å labbe ute i regnet på leiting etter et mer egnet sted heller.

Vel etter en times tid slettet det litt ute, og jeg bestemte meg for å ta en tur utenfor togstasjonen og titte litt og fotografere.

Jeg så raskt at Lille Lungegårdsvann lå rett ved stasjonen, og en runde rundt det burde jo være overkommelig. Sola skinte og jeg så tilløp til blå himmel.

Men hvor lenge var Adam i Paradis ?(eller dette er muligens ikke bydelen Paradis) men dere skjønner sikkert hva jeg mener.  For hva tror dere skjedde når jeg kom i andre enden av vannet enn der togstasjonen er? Jo, helt riktig! Det begynte å Børre ned.

Så nå sitter jeg her da, på en kald jernbanestasjon med råe klær og venter på at toget skal gå. Det er fremdeles en stund igjen å vente. Men nå tror jeg jeg skal sjekke om Narvesen har noe varm kaffe. Men si meg, regner det hele tida her i Bergen?

 

12 kommentarer
    1. Det var en turist som spurte en liten gutt om det samme, og fikk følgende svar: Eg vet ikkje eg, eg er bare 5 år.
      Selv har jeg bare vært i Bergen i 2 timer en gang for mange år siden, og da var det faktisk sol. Hele tiden.
      Men noe godt kom det jo ut av alt regnet du opplevde: Det ble et fantastisk fint regnbuebilde!
      Hvor lenge Adam var i Paradis? Til utpå høsten en gang, for da var eplene modne.

    2. Bergen er koselig, men huttetu…så lenge å vente i kald luft og regn….bare du ikke blir syk nå da..Fine bilder fikk du den lille turen din.

    3. Jeg var i Bergen et par ganger i barndommen, og husker mest gråvær og regn. Man må nok huske paraply, regntøy e.l. eller besøke Bergen en dag butikkene er åpne, men du skulle jo være mest inne. Godt du likevel fikk besett deg litt.☺️

    4. Jeg tror jeg har vært i Bergen 4 ganger og alle gangene har været vært helt fantastisk. Så det går an 😉
      Kan hatt flaks 🙂

    5. Jeg har bodd tre år i Bergen og kan bekrefte at det virkelig regner så mye som ryktet sier – utrolig, men sant. Jeg hadde alltid våte sko (bergensere går ikke med gummistøler, for da måtte de hatt på det hver eneste dag) og et vanvittig stort forbruk av paraplyer som stadig ble vrengt i vinden. Den aller første uken min i byen regnet det bokstavelig talt uten opphold hele uken – jeg trodde knapt mine egne øyne. Så kan solskinnsværet plutselig slå til innimellom en sjelden gang, men det er verdt å merke seg at London har tre ganger så mange soldager som Bergen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg