Du er ikke så unik som du tror….

Vivian er flink. Hun klarer å lage datakrøll selv i søvne.  Eller det er muligens ikke så unikt, det hender det dukker opp datakrøll for meg og uten at jeg har den minste peiling på når og hvordan.
Å skrive et helt innlegg om datakrøll er umulig for meg – så datakyndig er jeg ikke.
Jeg husker godt IT-radiografen som fikk latterkrampe da jeg kom inn på kontoret hennes for å melde en feil.

Martine Halvs har begynt å tenke på søndager og nå. Tidligere var det bare på tirsdager hun tenkte.
Jeg har lest tankene hennes. Vurdert å gjøre de til mine, men nei ikke i dag.

Kokkejævel har ikke kommet med noe nytt, så han hopper jeg over. Føler at det siste innlegget hans har blitt behørig kommentert av relativt mange. Det er nok nå.

Ukesmenyer finner jeg utrolig lite interessante.

Så den som får æren av å være den influenseren som influrer kjerringa til å kaste seg over tastaturet i dag er Vibbedille og innlegg hvor hun hevder at du er så utrolig unik og spesiell. Vel, redd for at hun tar feil der. Du er ikke så veldig unik.

Livet er en FANTASTISK installasjon! Smil til verden og den smiler tilbake! Gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg. Kjærlighet og godhet, hånd i hånd ♥

Slik starter Vibbedille sitt innlegg, og selv om jeg i teorien er enig i mye av det hun skriver, så blir det litt mye for meg tidlig en mandags morgen.  For jeg har smilt til verden gang på gang, og bare fått hånflir eller stygge kommentarer tilbake. Jeg har vist andre godhet, hjulpet og støttet folk i tunge tider uten at de var der for meg når jeg trengte dem.

Nyt det livet du fikk utlevert, med eller uten hemninger

Vibbedille fortsetter med å oppfordre til hemningsløs nytelse. Jeg mener det muligens er for mange som tar for seg av livets goder helt uten hemninger.  Det er for mange som tenker meg, meg, meg MEG – og alt for lite på andre.

Er jeg slem som radbrekker Vibbedilles innlegg på denne måten? Som plukker ut enkeltsitat og tillegger de en helt annen mening enn de hadde da Vibbedille skrev dem? Hvorfor gjør jeg dette? Er det for å gjøre narr av Vibbedille? Er det for å hevde meg selv?

Jeg har ikke noe behov for å gjøre narr av Vibbedille. Hun er ei klok dame jeg har stor respekt for.  Jeg har ingen behov for å hevde meg selv på bekostning av andre – og jeg tror Vibbedille og jeg er relativt enig. Se heller på det som to måter å belyse noe av den samme problematikken eller tematikken på om du vil.
Og så håper jeg at Vibbedille gir meg tilbakemelding hvis jeg på noen som helst måte sårer henne, eller hun føler at jeg tråkker henne på tærne.

Gjør det beste ut av det du fikk eller hvordan det ble 

Det er noe jeg synes Vibbedille er utrolig flink til, og et forbilde for mange.  Godta livet slik det ble og gjøre det beste ut av det. Her har mange, jeg selv innbefattet mye å lære.  Og jeg, jeg jobber med det hver dag.  For livet ble ikke slik jeg trodde for bare få måneder siden.

Gjør det beste ut av det du fikk eller hvordan det ble.  Det er vel hovedessensen i budskapet både i innlegget til Vibbedille, og i innlegget mitt.

HVER morgen skal du se deg i speilet og si; “DU er unik, DU er spesiell og DU er BRA nok”  skriver Vibbedille.  Og fortsetter; Du vil etter hvert gro en selvtillitt du ikkje visste du hadde! Ja for DU er god nok!

Jeg er gald hun tar med setningene Du er bra noog Du er god nok. 
Jeg tror det står litt mange foran det speilet og sier JEG er unik! JEG er spesiell! Og vet dere hva? Det er svært få som har rett i den uttalelsen.

Samme hvem du er eller hva du har gjort er det ikke noe som gir deg grunn til å tro at du er bedre enn andre. At du er unik, eller spesiell. At du kan valse frem som du vil og tro at du er først i køen, dine behov er viktigere enn andres  behov.  Samme hvor mye du tjener, hva du har oppnådd, hvor høy stilling eller status du mener du selv har det er ingen grunn til å tro at alle skal danse etter din pipe eller at verden skal dreie rundt din akse.

Mens Vibbedille sitt innlegg er ment til å bygge opp selvtilliten til de som trenger det, og det er mange, så forsøker jeg å rive ned litt av selvtilfredsheten til de i den andre enden av skalaen.  Det er ganske mange av de og – og jeg tror dessverre den gruppen er voksende.

Vær den beste utgaven av deg selv.

Vær fornøyd med den du er, men tro ikke at din måte å leve livet på er den eneste rette. Tro ikke dine verdier er de eneste rette, eller at dine tanker er mer riktige enn mine tanker. Du er bra nok.  Du er like viktig som enhver annen .
Vær fornøyd med deg selv.  Men tro ikke at du er bedre, klokere eller mer viktig enn andre.

Du er ikke så spesiell som du kanskje tror.

 

6 kommentarer
    1. Flott skrevet av både deg og Vibbedille, har lest begge!
      Tja, man må faktisk like seg selv for at andre skal tenke godt om deg!
      Ha nesa litt i været som om man bærer en kaffekopp på bytur! Man ser ikke ned i bakken da, møt blikket til andre mennesker og hils og smil!
      Men dessverre så finnes janteloven og none ganger blir man slått i bakken av den altså…
      Men viktig å begynne med seg selv!

    2. En tanke som poppet opp hos meg da eg skrev dette var faktisk dronningen i snøhvit!!! haha Ja for der har du absolutt den andre siden enn den eg ønsker å fremheve. Er nok NOK av de som virkelig tror de er noe som står å speiler seg og bekrefter over seg selv at de er best på alt. Syns det var en fin vinkling her eg, for du får frem en annen side enn den eg mente da eg skrev dette 😀

      Eg er satt sammen på en måte som gjøre at eg etter beste evne prøver å se det positive i alt og alle, det er også en måte å overleve på. Men ja, eg har opp til flere ganger fått livet i fleisen både på godt og vondt, selv når eg har vært god mot andre. Syns du leverte en fin refleksjon av innlegget mitt 😀

      Go`klem Vibbedille 😀

      1. Ja. Budskapet ditt er viktig! Mange tror de ikke er bra nok, og er fullstendig klare over sine egne feil og mangler. Kanskje langt flere enn de virkelig har. Og de trenger å stå der ved speilet og snakke seg selv opp.
        Noen har og mer enn nok tro på egen fortreffelighet og kan jekkes litt ned.

    3. Livet er ikke for amatører. Vi kan ikke annet enn å gjøre vårt beste, være den beste utgaven av oss selv.
      Ha en flottings dag! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg