Eventyr eller Olga-svindel?

Vibbedille har fått et enestående tilbud.  For den nette sum av godt over 2.000.000 i året kan hun få være “Sugar-baby” til en fyr med skjegg og bil. Stort mer tror jeg ikke hun vet om fyren.

Jeg synes Vibbedille skal føle seg beæret. Vanligvis er Sugar-babyer i tenårene eller tidlig i 20 årene. Hvis jeg ikke husker helt feil har Vibbedille passert 50.
Sugar daddyer pleier å være 25 – 30 år eldre enn “babyene” sine, så jeg vil da anta at denne fyren er i slutten av 70 årene antakelig godt over 80.
En rik, gammel gubbe som er villig til å hoste opp 2 millioner i året kun for “tiden hennes”, hun kunne jo ta noen arbeidsdager og smiske seg inn i testamente og håpe at han har dårlig hjerte….

Litt usikker på om jeg hadde følt meg beæret hvis jeg var Vibbedille. Jeg følte ikke det da jeg for noen år siden fikk en melding fra et ukjent nummer. Jeg ventet på noen avklaringer fra en journalist på noe politikk, og åpnet meldingen spent. Det var en “Dickpick” fra en, så vidt jeg kunne se, ukjent fyr. Eller nå er det svært få menn jeg ville kjenne igjen på et bilde av genitaliene, så det der med ukjent fyr kan jeg jo ikke uttale meg om med sikkerhet. Mener jeg søkte opp nummeret og fant ut at det ikke var noen jeg kjente. Og ut fra bosted og alder regnet jeg med at det var noen ivrige fingre som hadde tastet litt feil på telefonen og sendt bilde til feil nummer.

Men tilbake til den potensielle sugar-daddyen til Vibbedille.
Hva er det som får menn til å sende slike tilbud til totalt ukjente kvinner? For Vibbedille er ikke alene. Den siste uka har jeg sett at to godt voksne kvinner jeg kjenner, den ene godt over 70 år, har fått smigrende kommentarer og ønske om vennskap fra en pilot borte i statene. På “google-translate-norsk” formelig spammer han kommentarfeltet til disse kvinnene med eksakt likt-lydende meldinger over hvor fascinert han er over innleggene deres og de vakre bildene de deler og ønsker desperat kontakt med dem.

Disse to damene har vært ute en vinterdag før, og lar seg nok ikke lure av at noen roser innleggene deres eller forteller de hvor vakre de er.  Men det er andre kvinner der ute. Det kan jo hende at piloten eller sugar-daddyen til Vibbedille sender slike meldinger til noen som av en eller annen grunn lar seg smigre og svarer. Om ikke annet for litt tidtrøyte, litt spenning i hverdagen. Hvordan tror dere dette ville utvikle seg?

Jeg vil anta at i Vibbedilles tilfelle ville det raskt bli snakk om kontonummer og bank-id.  Sugar-babyen må jo ha en konto å sette inn ukelønna på. Hvorfor han da trenger bank-id vil det nok komme en fantasirik og mer eller mindre troverdig forklaring på.
For damene og piloten vil det nok ta litt mer tid før det blir snakk om penger og kontonummer. Piloten trenger et lån fordi han har strandet på en flyplass uten tilgang til egne midler gjerne med et litt trist bakteppe. Sykdom, krig terror etc..

Vibbedille ville nok aldri fått noen penger inn på konto. Ikke så mye som ei krone av den lovede ukelønna på 40.000.
I likhet med damene hvis de hadde lånt piloten penger ville de nok heller oppleve at pengene hadde strømmet ut av -, og ikke inn på konto. Jeg tror ingen av disse eksemplene er tegn på ønske om kjærlighet, selskap eller vennskap. Jeg tror at det rett og slett er forsøk på Olga-svindel.

Så Vibbedille, i stedet for å føle deg smigret av at du ble tatt for å være yngre enn du er burde du heller føle deg krenka av at noen kunne tro at du var dum nok til å la deg lure av en Olga-svindler.

Jeg er som sagt ikke engstelig verken for damene eller Vibbedille. De lar seg nok ikke lure.
Men det er mange ensomme mennesker som synes at dagene er kjedelige og innholdsløse. Økonomien er stram og i dag kommer den 12. rentehevinga på ett år.  Som kanskje lar seg friste, ikke bare av penger men like mye av litt spenning i hverdagen. Av å føle seg sett. Jeg dømmer de ikke. Endelig er det kanskje noen som bryr seg om akkurat dem, gir dem oppmerksomhet og lytter til hva de har å si.

Disse kjærlighetssvindlerne er profesjonelle og de gjør alt for at du i starten føler deg sett og hørt. Det er både menn og damer som blir svindlet. Det disse menneskene er meget dyktig til er å få deg til å føle deg elsket og sett selv om dere ikke møtes. De sender gjerne bilder til deg, men dette er bilder av mennesker som de har funnet på en nettside. Gjerne flotte bilder av menn eller damer som ser bra ut. Det går faktisk an å bli forelsket i et annet menneske gjennom kontakt på sosiale medier og telefon.
Men disse svindlerne har alltid en plan. Først vil de vinne din tillitt og din kjærlighet, før de begynner å spørre om å låne penger. Det er gjerne små beløp i starten, og årsakene til at de spør om å låne er for å løse en situasjon som du tenker er riktig. Husk at dere på dette stadiet i forholdet har snakket mye sammen og har fortalt mye om hverandre. Etter hvert blir beløpene større og større og du vil jo bare hjelpe kjæresten din som er i trøbbel …

Eksempler på mennesker, menn og kvinner, som har latt seg lure av “kjæreste”-svindlere er mange. Mange sitter igjen ikke bare med tømme sparekonto, men og med miliongjeld fordi de har tatt opp forbrukslån for å hjelpe kjæresten.
Hvor stort omfanget er vet man ikke. Det er nok mange som verken går til pressen eller politiet når de finner ut at de har blitt lurt. De føler seg dumme som lot seg lure- Skammer seg over hva de har gjort.

Når man leser slike historier er det lett å tenke  at disse som lar seg lure er dumme og naive. At det må da være mulig å se varsellampene som blinker og sirenene som uler.
Men husk da at det er proffe svindlere. De vet hvilke knapper de skal trykke på. De vet hvor hver enkelt av ofrene har sine svake punkt. De har og evnen til å manipulere sine ofre. De kaster ut agnet hos kanskje flere hundre kvinner, og så er det en håndfull de får en slik respons fra at de finner det hensiktsmessig å gå “videre med”. De leser nok både fb, profil blogg og Instagram konto nøye for å danne seg et best mulig av offeret.
Og vi mennesker er jo gjerne snille, Vi ønsker å hjelpe en venn, eller kjæreste som er i trøbbel. Vi deltar på Spleis for å hjelpe folk vi ikke kjenner vippser penger til folk for å bruke matoppskrifter de har delt på nett og handler som gale for å redde nettbutikker som er truet av konkurs.
Jeg tror ønske om å hjelpe er relativt godt forankret i de fleste av oss.

Mitt innstendige råd er tenk tre ganger før du sender penger til noen du aldri har møtt, samme hvor trist historien virker. Og hør alarmklokkene som ringer hvis du må ta opp forbrukslån for å hjelpe venner i nød. Det ville jeg aldri ha gjort for andre enn nær familie, og da skulle krisa virkelig være reell.

 

 

4 kommentarer
    1. Føler meg verken smigret eller krenket, hos meg blir de blokkert omtrent før en sånn melding dumper i innboksen. Det kommer mange av de på instagram. Akkurat i går passet det dog fint i forhold til mitt første innlegg ang vennetjeneste. Eg trenger ikkje få meldinger fra fremmede menn for å få bekreftet at eg ser ut som ei på 25 😀

    2. Han skal nå i det minste ha for å ha utvist en viss originaliet her, da! Standarden er jo soul mates & romance fra start, og han her er da i det minste decent nok til å erkjenne at noen sjelefrende-7-himmelsk-kjærlighet blir for dumt *haha*.
      Men sånn just for the argument.. Nå er Vibbedille vitterlig ei stilig dame, så det ville snarere vært rart om det IKKE dukket opp mer eller mindre hjelpeløse henvendelser fra tid til annen.. Det som imidlertid slår meg som.. *ehh..* -spesielt, uansett pokker hvilken agenda han måtte ha, er at han på ett eller annet vis har klart å se noe i måten dama presenterer seg/fremstår på som fører til at de anser et fristende tilbud m.h.t prostitusjon som alternativet med best odds for å komme noen vei! Jeg mener.. Veletablert norsk middelklasse med fremtoningen på stell skriker jo ikke akkurat pengenød typ ‘denne formen for prostitusjon virker jo som en god karriæreplan!’ *hahaha*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg