Første steg på nedlegging av lokalsykehus

Jeg husker første gangen jeg var på Rødt sitt landsmøte. En av sakene i Arbeidsprogrammet som var oppe til debatt var lokalsykehus. Det var vel sykehusene blant annet på Odda og Flekkefjord som var nedleggingstruede akkurat da.

Mange flinke debattanter hadde vært på talerstolen.  Blant annet en Terje Kolbotn fra Odda. En flink fyr. En skikkelig arbeider fra smelteverket der på Odda. Han snakket og oppførte seg slik at jeg forsto at dette var en fyr mange lyttet til i forsamlingen. En som hadde høy integritet i partiet.

Jeg hadde bestemt meg før jeg dro på dette landsmøtet at jeg skulle ikke på talerstolen. Jeg hadde meldt meg inn i partiet tre måneder tidligere. Det var helt tilfeldig at det nettopp var jeg som måtte representere lokallaget på landsmøtet. Det var liksom ingen andre som hadde lyst og anledning. Jeg var der for å lytte og lære. Og jeg innrømmer det gjerne. En god stund første dagen var jeg veldig usikker på om Rødt virkelig var partiet for meg.

Det var egentlig først når han Terje Kolbotn entret talerstolen i en helt annen sak enn lokalsykehus og holdt et flammende innlegg at jeg følte at jo, dette er flokken min. Disse standpunktene og meningene føler jeg meg hjemme i.
På dag to skulle vi debattere hva som skulle stå i arbeidsprogrammet om sykehuspolitikk og lokalsykehus. Og plutselig viftet jeg med hånden og tegnet meg på tale-lista.  Jeg som ikke skulle på talerstolen sto plutselig der foran en full sal med kommunister for å si noe fornuftig om lokalsykehus-politikk.

Det er ikke det at jeg var redd jeg ikke hadde kompetanse på lokalsykehus og lokalsykehus-politikk at jeg var litt nervøs. Jeg har brukt hele yrkeslivet mitt på et lokalsykehus  Jeg har sittet i styret til lokalsykehus og til et stort Helseforetak so  ansattes representant. Jeg vet at jeg har kunnskaper om temaet, men hvordan skulle jeg fange salens interesse? Og hvordan skulle jeg få formidlet at jeg hadde kunnskaper?

Jeg startet innlegget mitt med å si

Terje Kolbotten sier at det viktige er å bevare akuttkirurgien.  Terje Kolbotten aner ikke hva han snakker om….

Jeg skal love dere at jeg fanget salens oppmerksomhet.  Det var så stillt at du kunne høre ei knappenål falle.  Her kom ei totalt ukjent kjerring og hevdet at en av partiets respekterte veteraner overhode ikke hadde peiling på det han snakket om.  Dette kunne bli interessant.  Og jeg la merke til at Kolbotten, nesten bakerst i salen allerede tegnet seg til replikk.

Så trakk jeg pusten og fortsatte.  Jeg forklarte hvordan ting hang sammen på et sykehus. At det ikke hjelper med akuttkirurgi hvis du ikke har anestesi-personell på jobb. Hvordan utrolig mange funksjoner henger sammen på et sykehus. Hvordan en reduksjon i tilbudet til et mindre “viktige” fagområde som røntgen eller laboratoriet også kunne være første skritt på veien til en uthuling av sykehuset.
Hvis det for eksempel ikke er en radiolog på vakt for å ta ultralydundersøkelse, vil mannen med mistanke om gallesteinsanfall raskt bli dirigert til et sykehus som har slik kompetanse på vakt.  Hvis mange av pasientene med behov for akuttkirurgi blir borte på vakttid, hvorfor skal man da betale et fullt operasjonsteam til å sitte i beredskap og vente på pasienter som ikke dukker opp?
Uten et operasjonsteam på vakt, kan man ikke utføre keisersnitt.
Det betyr at fødende hvor man frykter at man kan få behov for keisersnitt blir omdirigert til et annet sykehus med slik kompetanse på vakt 24/7.
Slik utarmes lokalsykehustilbudet funksjon for funksjon til det  bare er et skall av et sykehus igjen.  Et skall hvor pasientene oftere og oftere blir dirigert forbi og til et større sykehus et annet sted.

Jeg tror at mitt innlegg på Rødt sitt landsmøte i 2017 var med på å bidra til at det i vårt arbeidsprogram for denne perioden står

Rødt mener dagens lokalsykehus må beholde fullverdig akuttberedskap. Dette inkluderer døgnkontinuerlig akuttkirurgi, anestesi, indremedisin, røntgen og laboratorietjenester.

Jeg er glad for at denne formuleringen også er med i forslaget for Rødt sitt arbeidsprogram for neste fireårs periode.  Et fullverdig lokalsykehus er så mye mer enn en bygning hvor det står sykehus på veggen,

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg