Hverdager behøver ikke å være gråe…..

I går var vi i barnedåp. Flott seremoni i Hole kirke og etterpå hyggelig familieselskap hvor vi var samlet rundt 50 stykker med stort og smått.   Bloggen ble nedprioritert og det får jeg selvsagt igjen for i dag. Å være støvsugerselger bringer tydeligvis ikke meg til bloggtoppen.  Nei her raser jeg nedover på bloggtopplista i ekspressfart og befinner meg i dag helt nede på en 16. plass.

Nå er det mandag morgen. Sola har ikke stått. Jeg sitter inntullet i “pleddet med ermer” som jeg fikk av Datteren til jul og en stor kopp rykende varm te. Hverdagen er tilbake. Det er greit. Jeg liker hverdager. Det er stort sett de som utgjør selve livet.

“Det skjer ikke noe i livet mitt. Det er kjedelig og innholdsløst” hører jeg folk klage. Det gjør meg trist og ikke så lite oppgitt.
Hvem er det som skal fylle livet ditt med innhold? Er ikke det først og fremst deg selv?

Nå går vi inn i den mørke, kalde, våte delen av høsten. Etter den kommer vinteren. To tider i året jeg ikke er så glad i. Kulde og is. Glatte veier og lass med snø. Frem med piggsko, votter og luer. Hadde det ikke vært for jula kunne vi godt spolet frem til april for min del.
På denne tiden av året og i de kommende månedene er det ekstra viktig for meg og lage meg gode opplevelser hver dag. Og nei, det er ingen andre som har ansvaret for å gi dagene mine farge og innhold. Og jeg tror alle kan lage seg gode øyeblikk hver dag. Det gjelder bare å lete, kjenne etter og være litt til stede i nuet.

Nå for eksempel, klokka 07.59 en grå oktobermandag på Vågård farger morgengryet himmelen rosa. Rykende varm tekopp og rosa morgenhimmel, et godt øyeblikk. Tar meg tid til å la fargene på himmelen, det spesielle lyet og duften av te sige inn. En god start på dagen. Man trenger ikke reise til eksotiske steder for å oppleve en vakker soloppgang – eller solnedgang for den saks skyld. Fikk akkurat en snap av en knall rød himmel. Den var fra Tyristrand.

Eller hva med å ta inn over seg den trolske stemningen som morgendisen ofte gir på denne tiden av året?  Jeg går ofte ut for å “jakte” morgentåka. Den gir så fine motiver, enten de skal foreviges eller bare lagres på netthinna.
Det at vi alle vandrer rundt med kamera på mobilen gir en fantastisk mulighet til å leke litt turist på eget hjemsted. Lete etter detaljer og flotte motiver på din vei.

Jeg har stor glede av å være ute i skogen, det gir meg gode opplevelser. Man trenger ikke gå langt, man trenger ikke bestige en topp. En kaffekopp ved et skogstjern, eller bare en tur i parken. Det skal ikke så mye til.
Man trenger ikke ha det nyeste i turklær, nei man trenger ikke turklær i det hele tatt. Jeg har vært på skautur i kjole så vell som utslitt joggebukse. Skauen er ingen catwalk. De mest proffe skauvandrerne har de mest slitte turklærne.

Man trenger ikke dra langt av sted, for å lage seg gode opplevelser. Man trenger ikke ha kontoen full av penger for å gi livet innhold.
Nå skal jeg lage meg frokost. Det blir kneippbrød med kaviar, og så må jeg nok fylle opp tekoppen. Etterpå skal jeg drive på litt ute i hagen hvis regnet holder seg borte litt til. Jeg så noen visne pioner jeg har glemt å klippe ned. Litt annet er det vel og å ta tak i ute før snøen kommer.  Blir jeg kald, er det bare ekstra godt å komme inn igjen. Da kan jeg fyre i peisen og kose meg under pelspleddet.
denne mandagen skal bli bra. Jeg har jo alt opplevd soloppgangen.

 

 

 

 

 

7 kommentarer
      1. Ja, det med å skru ned forventningene er nok viktig.
        Og så det og ta ansvar for eget liv. Jeg tipper du opplever noe av det samme som meg. Folk som sier “Å du er så flink til å ta småturer rundt om kring, flink til å gå tur…” med litt sånn sår misunnelse i stemmen.
        Men alle kan jo ta på seg skoa og bestige dørstokken.
        Det er opp til den enkelte å velge og ta de skrittene.

        1. Ja, folk er misunnelig – men alle bør fylle sine dager med litt innhold og ikke bare sitte og drikke kaffe hele dagen. Noe greier alle, hvis man ikke er veldig syk da…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg