It’s Beginning To Look A Lot Like Christmas…

 

Søndag, og enda mer fridag. Men kun 8 dager igjen til jul…  Våknet uthvilt litt før 8. Lå og frukta til klokka hadde passert 8, men da orket jeg ikke ligge lenger.  Det er noe med å stå opp tidlig på en fridag, ha hele huset for seg selv og et hav av tid.

Men merkelig nok sto både Yngste Sønn og Gamle Gubben Grå opp like etter meg. Og Yngste Sønn forsvant ut døra nesten før han våknet. Noen kamerater fra folkehøgskolen ventet utenfor og ville ha han med på Norefjell for å stå på ski.

Gamle Gubben Grå og jeg tok en tur med hundene før frokost. En times tur med de, og vi kunne nyte søndagsfrokosten i fred

Varme rundstykker med rødbetsalat, et par brødskiver med julesylte og flere krus med jule-te. Julepålegget er nesten best i dagene før jul.

I dag kom nissene opp på peisen.  Vanligvis har jeg satt de opp først på lille julaften, men siden det er 1000 ting som skal gjøres den dagen, og over 100 nisser som skal plasseres er jo det bare enda en ting som øker stresset på dagen før dagen.  Så i år kom de opp over en uke før jul, og i år var det koselig å pakke ut nissene og sette forsiktig en etter en opp på peishylla og muren rundt.
Mange av nissene har egne historier og er kjære minner. Noen har jeg kjøpt, mange har jeg fått. Jeg samlet på nisser i mange år. Der vi bodde før gikk det bjelker og gardinbrett rundt hele stua, og jeg samlet nisser for å fylle alle disse hylleplassene oppe under taket. Jeg kom langt på vei, men ikke helt rundt før vi kjøpte Drømmehuset, og nissene fikk plass på og rundt peisen.

Denne lekre dama kjøpte jeg første jula i egen leilighet, tror jeg.  Den har i hvertfall vært med på mange juler og mange flyttelass. Hun har mistet en arm i årenes løp, men kan da ikke kastes for det.  Jeg har mang en julegjest som lar blikket flakke søkende over peishylla hver jul for å sjekke om hun er på plass,

Disse to er kjøpt på loppemarked og Fretex.  De er fra 50 tallet, tror jeg.  Husker sånne fra huset til mine besteforeldre og jeg synes de er nostalgiske og fine.

Etter at nissene var på plass dro Gamle Gubben Grå en tur til byen  Det ble litt juleshopping , men også tid for besøk på kaffe og kaffe-latte og skillingsbolle.

Glad for at jeg fant det jeg lette etter, og i tillegg en alle tiders julegave dro vi fornøyde hjem. så utrolig godt når du finner en ting og tenker at JA; det er den perfekte gave til den eller den.  Sjelden jeg gjør slike kupp så rett før jul.  Men når det klaffer bobler gleden i meg.

Hjemme igjen gjorde jeg klart gjesterommet til Eldste Sønn.  Må nok rydde litt mer men sengen er gjort klar, så nå kan han bare komme. Tror nok ikke han kommer før Lille julaften, men det er jo greit for alt som er unnagjort.

Her håper jeg en bil-glad stor gutt vil sove godt.   Håper og han blir noen dager. Det er så kos å ha han hjemme.

Rakk og å pakke inn noen julegaver mens Gamle Gubben Grå lagde ferdig middagen.  Det er så utrolig godt med alt som er unnagjort.  Tenkte på å skrive julekort og, men så hørte jeg at de burde vært sendt i dag for å nå frem til jul, så da får det bli digitale julekort i år også..   Raskere og mer effektivt, og kan nå alle på en gang.
Middagen var asiatisk ribbe med ris og grønnsaker.  Ribba har stekt på lav varme og med masse krydder vi her kanskje ikke forbinder med ribbe.  Utrolig godt!, og vel snart en juletradisjon her i huset.

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Konglenisser er koselige, jeg husker min mormor hadde sånne når jeg var liten. Om jeg var veldig forsiktig så fikk jeg lov å leike med dem. Det var stas kan du tro.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg