Spioner, etterretning og storpolitikk.

Formiddagen ble brukt til en tur i skauen. Det var opphold mens vi gikk tur. Men fy så surt og kaldt det var! Gleder meg til det skal bli betydelig varmere. Meteorologene tror det skjer om 48 timer.

Nyhetene er fulle av saker om spionasje. Russiske  etterretningsoffiserer som er i Norge som diplomater, russisk spion arrestert på svensk plattform og NRK dokumentar om russisk spionasje i Norden.

I går utviste Norge 15 diplomater som man mener egentlig arbeidet for den russiske etterretningstjenesten. Antakelig er det bare et tidsspørsmål om når russerne utviser det samme antallet norske diplomater. Det er slik det spillet pleier å fungere.

Utenriksminister Annikken Huitfeldt mener at det har russerne overhode ingen grunn til. Våre diplomater driver ikke med etterretning. Jeg ble oppgitt da jeg hørte uttalelsen til Utenriksministeren. Er det mulig å være så naiv?

Altså, jeg betviler ikke at de russiske diplomatene som blir utvist har drevet etterretning. Jeg antar etterretningstjenesten vår og myndighetene ikke går til et slikt skritt som utvisning av diplomater og forsuring av forholdet til nabolandet i øst uten at de er sikre i sin sak. Jeg ser heller ikke noe problem med utvisningene, Jeg synes det er både rett og rimelig. Det jeg finner naivt er at ikke Utenriksministeren forstår at det vil føre til at Russland vil ta grep mot norsk diplomati., uavhengig av om våre diplomater driver etterretning eller ikke.

Jeg er faktisk litt usikker på om Utenriksministeren ville vært informert om etterretningstjenesten hadde utstasjonert noen av sine på den norske ambassaden i Moskva. Jeg kjenner at jeg håper det ikke er slik informasjon Utenriksministeren sitter på. Som sagt, jeg anser kvinnen som litt naiv.

Etterretningstjenesten sorterer under Forsvarsdepartementet forklarer Gamle Gubben Grå meg når jeg lufter min frustrasjon over Utenriksministeren. Hjernen går litt på høygir uten at jeg finner svaret. Jeg spør Gamle Gubben Grå om hvem som er Forsvarsminister. Han er usikker.

Vi googler litt og finner ut at det er Bjørn Arild Gram som er forsvarsminister. En 50 år gammel trønder med sunt bondevett. Rekruttskolen har han og. Det virker betryggende.  Han har til og med tjenestegjort som grensevakt ved Garnisonen i Sør-Varanger.

Trusselen er ikke borte, men den er redusert, sier Inger Haugland. Hun er leder for avdeling for kontraetterretning i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) Russland vil fortsette å jobbe med etterretning gjennom tilreisende offiserer, illegalister, fartøy og cyberangrep. Men trusselen er med regjeringens beslutning redusert.

PST understreket også at GRU, den militære delen av russisk etterretning, har stor tilstedeværelse i Norge. De er mest interessert i militære forhold, norsk forsvar og nasjonal beredskap. I tillegg er SVR, den russiske sivile etterretningstjenesten til stede i Norge.
Jeg lurer litt på om hva de mener med at GRU har stor tilstedeværelse i Norge. Altså, hvor stor.

Det er imidlertid ingen nyhet at norske myndigheter mener at russiske etterretningsoffiserer med tilknytning til ambassaden opererer i Norge. Dette har blant annet PST advart om i mange år.

Jeg har på følelsen at dette ikke er det siste vi hører om russisk spionasje og kontraetterretning.  Jeg kjenner gufset fra den kalde krigen, vet at Russland fører en fullskala invasjonskrig i ett av sine andre naboland.
Det er urolige tider vi lever i.

 

 

4 kommentarer
    1. aftenposten.no/meninger/kronikk/i/3Eq9wd/hvorfor-ukraina-vil-vinne-krigen.

      Dette er en kronikk av Oleksandra Deineko. Sosiolog, forsker ved By- og regionforskningsinstituttet ved Oslo Met. Hun er ukrainsk flyktning.

      Hvorfor vil Ukraina vinne denne krigen?. Det konvensjonelle svaret vil være “takket være internasjonal støtte, tilførsel av våpen og den ukrainske hærens vilje og evne til å kjempe…”
      Men det er andre og mindre åpenbare svar på dette spørsmålet. Svar som tilsier at tap ikke er en mulighet. Skriver hun.

      1. Obs, ser her at linken ikke funker. Googler du tittelen “Hvorfor Ukraina vil vinne krigen” får du hennes videre interessante refleksjoner om hvorfor det er umulig for Ukraina å tape krigen.

    2. Grensene mellom Russland og Norge kommer nok til å være strengt bevoktet i lang tid fremover og det føles som om den usynlige muren blir bare høyere og høyere. Jeg er glad jeg ikke er norsk diplomat i Russland. Det kan ikke være den kjekkeste jobben å ha akkurat nå.😨

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg