Tur rundt i byen.

Vi har hatt noen flotte dager nå.  Jeg har ruslet en del turer rundt med hundene. I dag for eksempel ble det en tur på over 6 km. Klapper meg selv litt på skulderen for det.

12 grader og lett tåke, eller kanskje mest dis, er greit turvær i september. Hadde håpet sola skulle bryte gjennom, men så langt har det ikke skjedd. Måtte nok ha dratt mer opp i høyden for å oppleve det.

Selv om det er nok av blomster å se rundt omkring er det ikke å komme utenom at det er blitt høst.

Fotomessig er høsten fantastisk. Selv en nedlagt skolebygning kommunen har latt stå å forfalle i flere ti-år blir et flott fotomotiv.

Synd i grunn at ikke kommunen har evnet å ta vare på dette flotte bygget fra 1901. Men I denne kommunen har det lenge vært trenden å la bygg forfalle slik at man kan rive de å bygge nytt. Vedlikehold har vel mest blitt sett på som et skjellsord hevder noen.

Skulle likt å se hvordan denne skolen ser ut inni. Eller kanskje ikke. Jeg ville sikkert bare bli trist eller sint. Er det bare jeg som ser nytten i å ta vare på historien vår?

Mens jeg er inne på bygg som engasjerer meg. La oss ta en tur ned til fossen. Og ja turen min i dag gikk både forbi skolen på bildet og fossen. Jeg sa jo jeg har vært sprek.

Det bygget dere ser bak vannmassene er tenkt revet. Det får ikke blodtrykket mitt til å stige, selv om jeg har mange gode minner fra det bygget. Utestedet Fossen var der da jeg var ung.

Nei grunnen til at bygget, eller snarere tomta engasjerer meg er at noen har tenkt å bygge et kontorbygg på 14 etasjer der. Eller, det har vel blitt redusert et par, tre etasjer, men fremdeles vil det bli en enorm vegg av glass og stål mot fossen som både vil stenge for sola og på mange måter privatisere fossefallet.

Neida. Jeg er ikke i mot vekst og utvikling, jeg liker mye av det nye jeg. Oppgsngssaga for eksempel. Skulpturen midt i fossen. Nå er kanskje ikke den direkte ny lenger. Fikk vel din plass i fossen en gang på 1980-tallet

Nå som det går vann i fossen, ja til og med store vannmasser og ikke bare turist-vann er Oppgsngssaga og fossen et flott skue. Litt patriot for egen by må det være lov å være.

I Nordre Park ble jeg stående å se litt på minnesmerke over Elling M. Solheim. En lokal lyriker som levde fra 1905 til 1971.  Han har mange fine dikt. Da jeg var ung satte Bygdeungdomslaget hvor jeg var med opp kabaret med dikt av Solheim. Vi hadde 3-4 forestillinger og NRK-Buskerud kom og gjorde opptak med oss. Det var stort!

Det ble en god tur i en høstpyntet by i dag, og litt bilder. Bevis på at høsten har kommet. Ingen grunn til å deppe. Der er jo så mange flotte fotomotiv i denne årstiden.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg