Alle disse blogginnleggene……

Jeg registrerer at Allan spratt champagnen på en blåmandag i går. Anledningen var at han publiserte sitt innlegg nummer 1.000.  Jeg nyter en long-drink og tenker det er gøy å følge disse unge, fremadstormende, nye bloggerne her inne. Allan har i følge han selv, blogget siden en gang i oktober 2021. Denne kjerringa har blogget siden 8, januar 2012, og dette innlegget er mitt innlegg nummer 5.731.

Mitt første blogginnlegg er nok det korteste jeg noensinne har skrevet, og jeg er usikker på hvor mange lesere jeg nådde. Om jeg nådde noen i det hele tatt.

Allerede etter 5 dager hadde fått lesere. Eller i det minste en. Da fikk jeg min første kommentar på et innlegg om mote og klær, av alle ting.
Den kommentaren var riktignok fra Datteren, men kommentar er kommentar.

Litt etter litt fikk jeg mer grep på bloggen, fant min egen stil, og hadde et par faste lesere som ikke var familie og venner. Men jeg tror jeg ville vært utrolig fornøyd hvis jeg hadde mer enn en håndfull klikk.
Så i januar 2018 skrev jeg innlegget Åpent brev til Anne- Kari Bratten og plutselig ble skriveriene mine lest av flere hundre mennesker, og delt på sosiale medier. Til slutt passerte det over 30.000 sidevisninger. Det var skummelt, men utrolig gøy!

Da jeg ble sykemeldt utbrent og utslitt i 2018 ble bloggen min grunn til å stå opp om morgenen. Det kom daglige innlegg med kjerringtanker.  Jeg fikk litt mer grep på skrivingen og fant på mange måter plassen min i blogglandia på en måte. Lesertallene steg en del, og det samme gjorde kommentarer i kommentarfeltet.  Og jeg følte lykke de dagene jeg var blant de 100 bloggene som syntes på bloggtopplista. Da måtte man gjerne ha både 100 og 200 sidevisninger for å oppnå det. Ikke 23 som i dag.

 

I januar 2019 begynte jeg å interessere meg for bloggtoppen. Jeg prøvde med kløft og andre virkemidler å avansere oppover på lista. Alt inspirert av Sophie Elise, Isabel Raad og de andre som bytta på å trone helt der oppe den gang bloggtoppen var styrt av de store influenserne og ikke som nå mer eller mindre ukjente mennesker med minimal påvirkningskraft.

Jeg begynte å vikle mine innlegg opp mot det den bloggen som lå øverst på bloggtopplista. Sammenlignet kjerringlivet med topp-bloggerlivet. Som for eksempel i innlegget Dubai neste….

Det var et bra konsept lenge. Det tok virkelig av en stund da selveste Kokkejævel oppdaget og anbefalte bloggen min i oktober 2019.
Men det ble og starten på slutten av det konseptet. Det blir mye mer intriger og bråk av å kommentere hva en godt voksen mann lirer av seg enn å kommentere usikre unge kvinner i 20-årene.
De fleste som har fulgt meg en stund kjenner historien. Jeg gidder ikke rippe opp i den.

Nå kommenterer jeg det siste innlegget til den bloggen som ligger på plassen over meg på lista. Trår litt forsiktig hvis det skulle være en av de som har litt ømfintlige tær og har ingen planer om å endre konsept før den dagen kommer da jeg ikke har noen over meg på lista.

 

15 kommentarer
      1. Den dagen har jeg jo fremdeles igjen målene om å tjene en hel haug med gryn – og å få alle til å stemme Rødt. Regner med det siste blir enklere når jeg har blitt kapitalist.

    1. Enig med Mette over her. Er sikker på at du når toppen en dag. Om dere nå har fått sol og varme nyt den.

      1. Takk.
        Det var sol og fint i går ettermiddag og kveld. Jeg tilbragte tiden inne på rådhuset.
        I dag er det spådd store nedbørsmengder, lynild og torden. Og ja, det har begynt å regne.
        Men jeg har huset for meg selv i deler av dagen og skal nok vite å kose meg.

    2. Vi har noenlunde samme bakhistorie. Jeg begynte også i april 2012. Jeg trodde man tjente penger på blogg. Så feil kan man ta. Men så ble etterhvert bloggen viktigere enn penger, nemlig som du skriver, innhold i dagen. Jeg skulle ha en nøytral blogg om livet generelt, særlig om healing og selvutvikling, men så ble det etterhvert reiser og mat og etterhvert oppdaget jeg at folk ville ha meg, hverdagsliv og jeg skjønner egentlig ikke hva som er så interessant med det. Så nå er det blitt alt mulig og jeg stiger på listen. Koselig å møte mennesker som følger oss på reiser og ler av meg og pensjonisten. 😁

      1. Jeg skulle kommentere samfunnsspørsmål, og være saklig og strukturert. Det gled fort ut….
        Av en eller annen merkelig grunn ønsker folk personen bak ordene. Det er liksom det er som er blogg. Man blir kjent med personen, eller slik de ønsker å fremstå. Utrolig hvor godt folk liker å lese om voksne kvinner og gubbene våres, slik som du og jeg, pensjonisten og Gamle Gubben Grå,

    3. Jeg klikker inn og leser hver eneste dag året rundt! Bloggen din fenger meg..
      De dagene det ikke kommer noen innlegg fra kjerringa så er det litt kjedelig her på blogg!

    4. Jeg har blogget siden oktober 2012, og ser jeg har 8659 innlegg publisert 😀 Det har vært mye rart skrevet og ikke noe konsept. Men gøy har det vært hele veien 🙂

    5. Jeg begynte vel så smått på nyåret i 2018, om jeg ikke husker feil, for så at det smått om sen dro seg på til at det i det minste kom et par-tre innlegg ukentlig utover sommeren og høsten. Første opptur var vel i september eller noe, da jeg vant en sommerkonkurranse arrangert av Blogg.no det året, for så at alt jeg hadde oppnådd på den seieren gikk rakt åt skogen i forbindelse med flyttingen til WordPress.
      Og fra å ha blitt sent ned til scratch igjen, var det et par år det gikk så trått at det er intet mindre enn for et mirakel å regne at det aldri ble til at jeg gav opp hele greia. Det var flere ganger det gikk både en mnd. og to uten blogging, men av en eller annen grunn ble det aldri at jeg slapp det helt, for så å se meg om etter en annen plattform å nå ut på slik jeg normalt ville ha gjort når noe later til å være fullstendig fåfengt..
      Mitt ‘gjennombrudd’, om en kan kalle det dét, skjedde med første runden av ‘Hvis jeg var deg’, etter å ha hatt en viss økning med et sånt fremsnakk-konsept i forkant, ved at dette her ble omtalt i svært så positive vendinger fra de som da besatt topplasseringene. Jevnt over flest klikk hadde jeg under pandemien, da det var nedstengninger. Nå som normalen er gjenopprettet har jeg jo ikke lenger anledning til å gi ut flere innlegg pr. dag, men om så det generelt er noe færre nå som det ikke kan blogges så mye, har jeg til gjengjeld generelt flere klikk per innlegg, -og da hovedsakelig på meningsytringene 🙂

      1. Jeg ser gjerne på hvor du ligger på lista om du har kommet med noen sterke meninger siste døgnet når jeg kjapt ser over lista om morgenen.
        Jeg vet ikke helt når jeg fikk øynene opp for bloggen din, men det var helt klart før “Hvis jeg var deg” serien din,,,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg