En helt ok dag…

Helga har blitt tilbragt på Sundvolden hotell  på Folkevalgt samling for Rødt sine folkevalgte fra hele landet. Nesten 200 supermotiverte Rødt politikere klare til å ta fatt på en 4 års periode i kommunestyrer og fylkesting over det ganske land. Et stort flertall av oss kom inn for første gang.  Mange er første og eneste Rødt representant i sin kommune.  Det har vært en inspirerende og flott helg.

Vi har hørt om erfaringene fra Alstadhaug som fikk en oppslutning på over 18% og 5 representanter i Kommunestyret.  Slik går det når regjeringa driver en distriktsfiendtlig politikk og fjerner helsetjenester, videregående skoler, innfører fjærnpolitireformen og raderer kollektivtilbudet.
Vi har hørt om Mimir i Stavanger, hvor det for første gang på uminnelige tider ble et sosialistisk styre.  Mimir Kristianson er og en veldig underholdende mann å ha med i en paneldebatt.
Vi fikk og høre fra Fredrikstad hvor Rødt stilte liste for første gang på lenge.

Bare det å kunne sitte i baren ut over kvelden, ta et glass rødvin og snakke politikk uten at noen kom med kommentarer som at Rødt sin politikk er urealistisk, at vi vil tilbake til Stalin sin styreform og andre ting jeg er så utrolig lei av å høre, var utrolig befriende.  klokka var godt over midnatt før jeg fant hotellrommet og krøp til køys.

Sjekka litt fb og blogg før jeg slukte lyset og lukket øynene.
Et øyeblikk trodde jeg øynene mine spilte meg et puss, at jeg hadde fått i meg litt for mye rødvin eller noe. Men nei, etter å ha lest kommentaren på bloggen min et par ganger kunne jeg glad slukke lyset.  Kjærest, kjæresten til Kokkejævel hadde lagt igjen en kommentar på bloggen min – og hun likte det hun hadde lest.
Det var utrolig kos, og jeg sovnet med et smil om munnen.

Våknet tidlig, tidlig i dag morges, og ble liggende godt under dyna og sjekke diverse internettsider på mobilen. Deriblant selvsagt blogg.no.
Det første mitt litt trøtte blikk fikk øye på var kokkejævel med rosa parykk, lilla sminket blåveis og en overskrift som ikke levnet noen tvil. Fyren hadde i likhet med Kjærest oppdaget bloggen min.  Og ikke nok med de, han viet et helt innlegg til å anbefale bloggen min. Tenk, blogganbefaling av Kjerringtanker av en blogger som har over 70.000 lesere på en god dag!  Er det rart jeg svevde ned til hotellfrokosten?

Jeg innrømmer glatt at jeg fikk litt prestasjonsangst, og at jeg brukte litt ekstra tid før jeg fikk knotta ned et innlegg om bokanbefalinger alla Sophie Elise. Ja, jeg ble faktisk sittende å skrive blogginnlegg mens jeg fulgte første foredrag i plenumsalen i dag. “Kommunebudsjett for ferske folkevalgte” ble bare lyttet til med ett øre, men fingrene forsøkte å knotte ned noen velvalgte ord om bokanbefalinger.  brukte trikset fra skoledagene når lærernes undervisning ikke var alt for spennende, rakk opp ei hånd tidlig i foredraget og kom med et relevant spørsmål som viste at jeg fulgte med, hadde kjennskap om temaet og var glødende engasjert. “Kan ubundne fond benyttes til drift eller kun til investeringer?” Merk dere dette var på et foredrag med kun uerfarne kommunepolitikere, de erfarne var i en annen sal med et annet tema.  Etter et slikt spørsmål vil ivrig tasting og mysing på PC skjermen der jeg satt på første rad kun bli tolket som en litt nerdet person som tok ivrige notater – og jeg kunne fortsette med blogginnlegget og la forelesningen fortsette i fred.
Jeg har vært med og laget Rødt Ringerikes budsjettforslag de siste 8 årene og har lang erfaring i å forstå sykehusbudsjett. Så spørsmålet var like relevant, nerdete og fornuftig som det hørtes ut som.  I tillegg fikkjeg svar på noe jeg har fundert på en stund.

Jeg fulgte bedre med på resten av forelesningene.  Og når hun fra Alstadhaug, Ingeborg?. Ei fra Frosta og Bjørnar Moxnes deltok i den siste paneldebatten satt jeg som fascinert og fikk med meg hvert minste ord.
Bjørnar er en flink folketaler. Han har jeg blitt imponert av flere ganger tidligere.  Hun fra Alstadhaug imponerte meg i går, og like mye i dag.  Men hun fra Frosta, som ble vindmølle aktivist i en alder av 60+ og som på spørsmål om hun ville stille på 1 plass på Rødt sin liste hadde tolket det som en plass -antatt det var listefyll-plass hun var tiltenkt, og litt sent forstått at det var 1. plassen, listetopp plasseringen hun hadde blitt forespurt om hun ville ha.  Som hadde tatt utfordringen og nå var blitt valgt inn som Rødt sin (eneste?) representant  i kommunestyret i Frosta.
For ei dame!

 

 

3 kommentarer
    1. Vindmølleaktivist..da håper jeg det er MOT dem og ikke for…
      Man ønsker drittmøllene på min kant også, men befolkningen virker lite interessert. De ødelegger altfor store områder av naturen pga anleggsveier, etc. Det blir så mye større sår enn man tror. Så forstyrrer de med bråket, dreper fugler, tonnevis med insekter..
      Nei, fysj!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg