Dubai neste….

 

I går var dagen så travel at jeg knapt rakk innom bloggen, så noe topplisteplassering ble det ikke på meg. Likevel er jeg overrasket og glad over hvor mange av dere som var innom og leste mine små betraktninger. Tusen takk!

Isabell Raad hadde nok også litt å ta seg til, for hun rakk ikke å poste et eneste innlegg. Likevell troner hun på bloggtoppmista. Livet er ikke alltid rettferdig.

Du som leser denne bloggen jevnlig har sikkert for lengst forstått at det ikke er jeg som skal til Dubai. Men selvsagt Isabell Raad. Jeg, jeg blir sittende her i snøhaugen jeg.

Dubai… Bytte ut 20 cm våt, tung nysnø med varme sanddyner….  Bytte ut 0 grader vått drittvær som trenger seg inn i hvert minste ledd og gjør at kroppen verker som besatt med tørr, varm ørkenluft….  Bytte ut snø, regn og sludd med steikende sol…. Høres i grunn fristende ut, ikke sant?

Jeg tar en kikk inn på nettbanken. Kanskje jeg bare skulle ta med meg Gamle Gubben Grå og dra avgårde. Få litt forandring i helga. Ikke til Dubai kanskje, men bare vekk litt. Vi to. Det hadde vært utrolig godt. Vi hadde fortjent det.

Det er fire dager til lønning.  Beløpet på kontoen min er nok til å fylle en halv bensintank, og bensinsignalet på dashbordet har alt begynt å blinke. Tror ikke det rekker med halv tank til Dubai.

Så da blir det ut i snøværet. Det har kommet så mye nysnø i løpet av kvelden og natta at det er med nød og neppe jeg ikke kjører meg fast på gårdsplassen. Trodde mars skulle være en vårmåned!?!

Får kjørt Yngste Sønn på jobb. På vei hjem svinger jeg innom Esso for å fylle tanken.  Hvor er lommeboka? Åh. Jeg slår i rattet. Den ligger i den store veska med alle papirene. Det var jo møtedag i går. Den veska står på skrivebordet i gangen.

Jeg kjenner samtlige muskler i nakken stramme seg. Alle ledd verker allerede. Dette er som så ofte før ikke min dag.  Har jeg nok bensin til å komme hjem, hente lommeboka og så komme meg ned til byen og bensinstasjonen igjen? Jeg er usikker. Med min flaks blir jeg stående bensintom på værst mulig sted. Have been there, have done that.

ÅÅÅHH. Jeg orker snart ikke snø, kropp, bil alt. Det har vært to lange dager. Jeg er sliten. Det er rett før tårene kommer.

Det å grine hjelper ingenting.  Hvor mye er klokka? Ikke riktig 7. Gamle Gubben Grå hår ikke begynt å jobbe ennå. Jeg ringer mobilen. Den er skrudd av. Jeg får bare svareren.  Jeg banner lavt mens hjernen går på høygir. I gamle dager hadde jeg nå ringt Mamma. Mamma løste alltid utfordringer på strak arm.  Men det er ikke noen Mamma å ringe. Jeg må klare meg selv.

Hm. Hvis telefonen til Gubben er skrudd av kan det bety at han ikke har skrudd den på ennå. Noe som igjen betyr at han ikke har dratt hjemmefra. Han pleier ikke dra før klokka har passert 7. Jeg prøver hustelefonen.

Og Gubben svarer. Gubben møter meg på bensinstasjonen med lommeboka. Det blir bensin på tanken. Halv tank, det holder til lønningsdag. Vi har mat både i kjøleskap og fryser. Det blir ikke Dubai i helga, men vi kan fyre i peisen og kose oss i Drømmehuset.  Jeg gir Gamle Gubben Grå et kyss på kinnet der på bensinstasjonen. Livet er ikke så værst.

“Kommer det ett snøfnugg til så klikker jeg!” er min avskhjedshilsen til Gubben. Smilehullene kommer frem i ansiktet hans. Smilerynkene jeg er så glad i også. Han ser opp mot snøfillene som danser mot himmelen. “Da må du bare sette i gang og klikke”, sier han. Jeg smiler tilbake. Vår form for humor. Dette blir en fin helg.

 

5 kommentarer
    1. Om det ikke blir Dubai, så har du mange andre ting å glede deg over! God helg og våren kommer nok før eller siden!

    2. titter ut av vinduet. Skylaget er muligens litt lettere.. Men det er fortsatt snø nesten opp til kjøkkenvinduet. Er ikke overbevist om at det blir vår.

    3. Snøstom, sandstorm..valgets kvaler?

      Dubai frister ikke, av flere grunner. Dessuten er det “harry” å dra dit alle drar nå….haha! Ta deg en ny tur til Drammen. Eller helgetur til..hmm..Bergen? Der har jeg aldri vært, forresten.

      I dag er det faktisk sol hos meg, etter flere dager med regn, men nå blåser det som bare juling, og jeg er svimmel, revmatisk, hele pakka. Tok tid å kreke seg ut av senga. Men det forklarer migreneanfallet forleden; Værskifte. Jeg er min egen værmelder.

      Ha en fin dag, med snø og slaps og alt jeg ikke er misunnelig på akkurat nå. “Kikker på snøklokkene utenfor”

    4. Dubai er nok ikke det førstestedet jeg hadde valgt, selv om det frister mer enn Drammen.
      Bergen er en fin by jeg har vært alt for lite i. Bare tre ganger innom noen timer når jeg har vært på den kanten av landet. Mulig det er snøklokker under snøhaugene har mine tvil

    5. Ja, nå er det nok snø, – her var det snøstorm i natt/tidlig morgen! Hos NSB legger de ut billetter til kr 199,- iblant. Man må bestille innen en frist og 7 dager på forhånd tror jeg. Da kan man komme langt, men ikke til Dubai altså, hehe. Godt det er rimelig mildt, og det smelter fort når sola er framme.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg