Hvor ble det av prestefrua

Dere husker sikkert presten Simon Bendeke som jeg skrev om I innlegget Heggen kirke…. og ikke minst hans andre kone, Chatarina Elisabet som ikke er gravlagt der den avdøde ektemannen ønsket og egentlig hadde besluttet. Jeg mener både gravstein og alt var på plass. Manglet liksom bare dødsdatoen så var alt klart til å gå i grava. Er det bare jeg som finner det litt sånn ekkelt?

Vel, jeg skrev at jeg ville prøve å finne ut hvor det var blitt av Chararina Elisabet Wolff. Hun var født i  1729.  Hun var altså 63 år gammel da ektemannen døde i 1792. En godt voksen kvinne på den tiden.

Opprinnelig kom hun fra Efteløt i Sandsvær hvor faren hennes Peter Heinrich Wolff  var prest.  Faren døde i 1770, og moren allerede i 1757, året etter at Chatarina Elisabet giftet seg  med Simon Bendeke. Så og reise hjem til foreldrene var ikke et alternativ. Det var vel heller ikke så vanlig for 63 år gamle enker på den tiden.

Ved å søke litt på nett finner jeg at under folketellingen i 1801 bor hun fremdeles på Synstebye, har status enke etter presten. Hun har og to av sine ugifte søstre boende sammen med seg og en søsterdatter. Alle blir forsørget delvis av arv og delvis av Chatarina Elisabet, som står som selveier av gården. Det er og masse tjenere og husmenn med familier tilknyttet gården.

I 1801 er hun 71 år under folketellingen. Fyller 72 i løpet av året.  Siden hun har fått søstrene og søsterdatteren til å flytte til seg er det vanskelig å tenke seg at noen kastet tre eldre kvinner og en ugift søsyerdatter ut av gården hun selv eier. Så hvorfor ble hun ikke begravet sammen med sin ektemann slik han hadde besluttet?  Jeg blir faktisk mer og mer nysgjerrig.

Og den ugifte søsterdatteren. Hun heter Else Catrine Hoffmann. Søstrene heter Wolff som jo var pikensvnet deres.  Hun sier hun er 35 år og blir beregnet til å være født i 1866.  Hvor kommer Hoffmann navnet fra?

Det var opprinnelig 4 Wulff søstre. Men 4. mann som var den eldste av de Anna Dorothea skal i følge opplysninger jeg finner på nett dødd samme år som moren i 1757. Hun er den eneste av søstrene i tillegg til Chatarina Elisabet som giftet seg.  Vel det blir et nytt mysterium.

Jeg kommer ikke lenger i min søken på nett i denne omgang.  Må finne ut mer om Sønstebye gården, det er tre av dem. Ble og nysgjerrig på denne søsterdatteren Elsr Catrine Hoffmann.  Mulig fortsettelse følger etter hvert.  Så følg med, og har noen noen tips tar jeg de gjerne i mot.

 

4 kommentarer
    1. Gøy å grave i gamle saker 🙂 spesielt når det er en historie med.
      Lykke til! Krever nok en smule tålmodighet, men preste familier var jo blant øverigheta så sikkert dokumentert 🙂

    2. Dette minte meg på at vi heller ikke har fått vite hvordan det går med ypperstepresten og menigheten hans, dama de har tatt til fange, den i særdeles sofistikerte ehhm.. dama som har kippet av de høyhelte skoene i det hun traver inn i skogen med en mystisk herremann hakk i hel, osv..(?) 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg