Bortskjemte kjerring

105.538 barn  i Norge vokser opp i familier med inntekt under fattigdomsgrensa.  Mange av de har hatt en litt kjip sommer og når skolen nå begynner igjen sliter de kanskje med å finne ut hva de skal skrive om når den obligatoriske stilen “Min sommerferie”  dukker opp.

Jeg aner selvsagt ikke hvordan sommerferiene til Maria Erken Høii var.  Kanskje hun og slet med stilskriving på skolen.  Men jeg vet at  når voksenlivet startet i 20 års alderen, startet hun med langt bedre forutsetninger enn klassekameratene fra lavinntektsfamiliene. For når hun pakket opp bursdagsgaven fra sin far på 20 års dagen inneholdt den 130 millioner norske kroner.  Litt mer enn jeg pleier å legge i bursdagspotten til mine barn.

Jeg regnet litt på det. Si at hun la pengene i en pengebinge. Da kunne hun gå og hente seg en årslønn på 2.765.957 kroner hvert år frem til pensjonsalderen uten å gjøre noen verdens ting. Kanskje ikke den største motivasjonen for å få seg en utdanning og skaffe seg en jobb.Vi velger ikke våre foreldre. Det gjør ikke barna i lavinntektsfamiliene, og det gjør ikke Maria Høili. Hun kan ikke noe for at hun er født rik.

Det har gått 16 år siden 20 årsdagen.  Maria Høili er en voksen trebarnsmor på 36 år.
Hun har som alle andre voksne mennesker et selvstendig ansvar for sine handlinger, for hva hun sier, hva hun skriver og hva hun deler på sosiale medier. Får du kritikk for noen av dine handlinger nytter det ikke å komme drassende med “milliardær-arving-kortet” og tro at det trumfer alt.

Maria er en influenser med mange følgere. Et forbilde for mange. Hun lever jo et liv mange drømmer om. Når hun deler noe i de forskjellige kanalene på sosiale medier når budskapet hennes et stort publikum.
Maria valgte å dele en artikkel fra facebooksiden til den nazistiske organisasjonen Den nordiske motstandsbevegelse. En artikkel som hevdet at en Iman i Egypt har påstått at muslimske menn har lov til å ha sex med sine biologiske døtre. En påstand som ikke har rot i virkeligheten, men som er mange mennesker med rasistiske eller nazistiske holdninger tror på.

Jeg er medlem av et politisk parti mange forbinder med kommunisme. Jeg definerer ikke meg selv som kommunist, men har forståelse for at noen kan kalle meg det. Jeg har et politisk ståsted, og står for det samme hva andre måtte velge å kalle det.
Maria Høili forsvarer og sine holdninger.  Hun skriver i en tråd som oppstår i kommentarfeltet under artikkelen hun deler at “muslimer er en rase med hjerne mindre enn en sjimpanse”  Noe jeg vil kalle en høyst rasistisk uttalelse.
Det samme gjør Sofia Rana, som kaller Marie Høili for rasist og nazist i et par poster hun deler på sin facebookside,

Saken dukket opp i feeden på min fb konto. Kommentert og delt av mange av mine venner i Rødt og sympatisører.  Jeg syntes dette fokuset på at hun var milliardærarving var litt utidig. Påstandene hennes og artikkelen hun hadde delt var jo like usmakelig uansett hvem hun var datter av.  Jeg så og for meg en litt bortskjemt jente helt i begynnelsen av 20 årene som kanskje ikke helt forsto hva hun hadde delt.  Kommentaren om sjimpanse-hjernen kunne tilsi at det var snakk om en ung og litt umoden person.  Jeg fikk litt sånn, “Hugg ikke hodet an henne, hun skjønner ikke hva hun gjør holdning” og tenkte jeg skulle forsvare jentungen.

Så googlet jeg litt.  Jeg måtte jo lære meg litt mer om dama som i grunn var ukjent for meg.
Det første jeg fant ut var at det ikke var snakk om en jentunge, men en voksen kvinne på 36 år.
Jeg fant også ut at hun tross sin voksne alder taklet kritikken fra  Sofia Rana på en lite voksen måte.  I stedet for å gå i dialog eller debatt om du vil med Rana, i stedet for på noen som helst måte forsøke å stille Sofia Rana ansvarlig for sine uttalelser  så fikk hun ektemannen til å ta kontakt med ledelsen i Rødt og true med at ekteparet Høili vil anmelde Rana for netthets og ærekrenkelse samtidig som de vil “forfølge” saken hvis ikke Sofie Rana kommer med en offentlig beklagelse.
Hadde det ikke vært en mer voksen og moden handling å ta kontakt med Rana, fortelle henne at hun risikerte anmeldelse og “forfølgelse” hvis hun ikke kom med en offentlig beklagelse. Ville ikke det være en mer voksen handling enn å “sladre” til Rødt ledelsen?
Bare for å ha det på det rene; Hvis noen føler seg støtt over noe jeg skriver her på bloggen, er det jeg som er ansvarlig for det. Ikke Bjørnar Moxnes.

Sofie Rana har ingen planer om å komme med noen beklagelse.
Så nå er vi mange som i likhet med Rana venter spent på en eventuell rettsak.
En man i Moss som i fylla kalte noen ungdommer for “negere” ble ilagt en bot på 5.000 kroner for å ha kommet med hatefulle ytringer,
En kvinne i 70 årene er dømt til bot og betinget fengsel for å ha skrevet “Fandens svarte avkom reis tilbake til Somalia og bli der din korrupte kakerlakk”  i et kommentarfelt under en fb innlegg om samfunnsdebattanten Sumaya Ali.
Det er forhåpentligvis ikke slik i Norge at millionærarvinger og influensere kan kommer med hatefulle ytringer og at de som tar til motmæle blir dømt for hets og ærekrenkelse.

 

 

 

7 kommentarer
    1. Jeg husker bloggen til Høili fra tidligere tider. Hun fremstod som svært enkel og umoden, for å si det pent. Jeg støtter verken henne eller tastekjeften til Rana.

      1. Sofia Rana dro det kanskje litt langt. Jeg ser helt klart den. Poenget mitt er mer at det virker som denne Høili takler det å bli motsagt på en veldig umoden måte.

    2. Faren bor like borti gata her jeg bor. Han er bare helt herlig. Utrolig hyggelig mann. Dattera har vel alltid vært litt selvstendig. Og sier selv hun har jobbet for alle pengene. Før den store arven…

      1. Faren er sikkert en ok mann. Han har arbeidet og skapt . Og han har da heller ikke noe ansvar for hva sin voksne datter måtte poste på fb, eller hva slags holdninger hun har. Arven var vel hans måte å gi sin datter en trygg fremtid. Farskjærlighet. Ikke noe galt med det.
        Det er Mara Høili jeg kritiserer, ikke faren hennes

    3. Sånne uttalelser hun kom med som du beskriver her, rasistiske og hatefulle, er ikke noe greit, uansett hvor fra de kommer. Inntekten har ikke noe med saken å gjøre. Skummelt når sånne folk blir sett opp til. Men man får håpe og tror at flertallet ser “enkelheten” og umodenheten i måten hun uttaler seg på, og at det derfor sier mer om henne enn de hun prøver å sverte 😮

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg