Det livsviktige vinmonopolet

Jeg er glad I vin jeg, og det hender vel at jeg slenger innom det lokale vinmonopolet en gang i blant. Det er ikke det at jeg ikke helt ser at de som arbeider der har en jobb som må gjøres de og. For meg er alt slags ærlig arbeid like fint og bra, så dette er ikke noen nedvurdering av de som arbeider på polet. Nei langt der i fra.

Hvor samfunnskritisk vinmonopolet er forsto jeg til fulle i vinter da alle butikker inkludert polet ble stengt i Oslo og deler av Akershus. Ja det ble jo som vi alle husker noen polkøer og et ramaskrik uten like og Erna måtte snu og gjennåpne polet fortere enn svint. Det var like viktig som apotek og matbutikker.

Greit nok, det er mange former for medisin. Men hvis alle i de polkøene har et alkoholproblem, ja da har vi et større samfunnsproblem enn jeg var klar over.

Men nok om det.  Det er ikke derfor jeg griper til tastaturet i dag. Nei grunnen til dagens indignasjon er min “gode gamle venninne” Anne Karin Bratten. Den dama kan som vanlig det å provosere meg.

Nå er det slik at vi sykehusansatte og de som arbeider på vinmonopolet har arbeidsgivere som er tilknyttet den samme arbeidsgiverorganisasjon.  Nemlig Spekter. Og det er i Spekter Anne Kari Bratten har sitt virke som selveste Spekterlederen.

Bratten har hevdet hardt og nådeløst i helgen at ingen i det offentlige vil få mer enn 2,82 prosent i årets oppgjør.  Nå bekrefter de Spekter at de riktignok har gjort et unntak fra den regelen. Da de har  gitt 3,1 prosent til de ansatte ved Vinmonopolet.

Jeg unner de ansatte i Polet hver krone. Samtidig er Vinmonopolet et foretak under Helse- og omsorgsdepartementet og motparten ved forhandlingene er Spekter. Akkurat lik situasjon som for for  oss radiografer og de andre som streiker i helseforetakene, altså sykehusene, med andre ord,

Vi har lagt bak oss halvannet år med pandemi. Radiografer, sykepleiere og andre sykehusansatte har stått på og dratt på jobb mens andre kan ha hatt hjemmekontor. Vi har blitt dratt frem som samfunnskritiske stillinger, og fått applaus for den jobben vi gjør.  Men når det kommer til lønn, så desverre, da mener Bratten og de som bestemmer at vi bør finne oss i en lavere lønnsutvikling enn andre i samfunnet.

Når Spekter så tydelig viser at de verdsetter den jobben de ansatte på Vinmonopolet gjør som viktigere enn den jobben vi uunnværlige radiografer og andre sykehusansatte gjør, ja da kjenner jeg det koker i meg.

Eller egentlig er det bare trist.  Når de som sikrer deg rødvinsglasset til fredagsbiffen  er viktigere for Bratten og de som bestemmer enn de som undersøker, pleier og tar vare på de sykeste av oss, ja da håper jeg det er flere enn oss som arbeider ved sykehusene som finner det blodig urettferdig.

14 kommentarer
    1. Det skjønner jeg godt at det tok til å koke. Stod visst om det på forsiden av VG nettsiden. Polet er viktig men det som nå har skjedd må jo føles veldig urettferdig.

    2. Kommunikasjonsdirektør Gunnar Larsen i Spekter sier at oppgjøret i Vinmonopolet tok utgangspunkt i bedriftens økonomi, produktivitet og fremtidsutsikter.

      Som et tankeeksperiment overfører jeg denne tankegangen til helseforetakene; Dersom helseforetakenes økonomi skal legges til grunn for lønnsoppgjørene, så kan ansatte i spesialisthelsetjenesten aldri få høyere lønn – i det lange løp må sykehusansatte gå ned i lønn, siden helseforetakene gjennomgående ikke er noen overskuddsbedrifter – bare slik kan bunnlinja i helseforetakene bedres, fordi lønnsutgifter er en stor del av utgiftene for å drifte.

      Dersom produktiviteten skal legges til grunn; De fleste radiografer jobber så det suser. Vi er våre egne vikarer siden vi er en spesialisert yrkesgruppe. Vi kjører kvelds- og helgepoliklinikker for å få ned ventelister. Flere av mine radiografkolleger var nært 400-timers grensa for overtid i 2020. Så produktiviteten for radiografer er neppe noe å klage på. Skal produktiviteten legges til grunn, må lønna opp!

      Dessverre har jeg både huslån og studielån og andre faste utgifter å betale, slik at jeg kan faktisk ikke gi av min lønn for å styrke bunnlinja i helseforetaket – og det regner jeg med gjelder for andre ansatte i spesialisthelsetjenesten!

      Lønna må opp! #deuunnværlige #kunnskapogtrygghet

      1. Og hvordan står det til med fremtidsutsiktene? Siden han kommunikasjonsfyren mente det var viktig.
        Jeg tror vi kommer til å trenge radiografer også I fremtiden, du vet flere eldre, vi lever lenger, kan behandle met osv…
        Ville det da ikke vært greit med lønna holder tritt med andre. Ja for å klare å rekruttere folk mener jeg.

        1. Det vil nok gå “både vinter og vår” før “ordreinngangen” til spesialisthelsetjenesten avtar. Tror tilogmed Dovre må falle før det skjer!

    3. Dette hadde jeg ikke fått med meg. Og jeg må si at jeg er skikkelig rystet.
      Hvor er logikken og rettferdigheten.
      Jeg har en datter som er ped leder i barnehage.
      Samme problemet der også. Streiken ble kortvarig.

    4. Hvilke yrkesgrupper som har rett til hva i forhold til hverandre, overlater jeg til andre å mene noe om, men jeg syntes det er litt artig den greia med at polet måtte åpnes mens alt annet var stengt..
      Her på det sentrale østland, i spytteavstand til Oslo, var det kun dagligvaren, bensinstasjoner og optikere som var åpent av utsalgssteder. – Ja, også polet, da.. Argumentet de brukte, var hensynet til alkoholikerne, da stengte pol ble påstått ensbetydende med drikking av ett eller annet alkoholisert som ikke er ment for å drikkes.. Greia er at det er svært få ‘alkiser’ som skaffer sin daglige promille i polutsalget! De har ikke penger til det! – For ikke snakke om at de som ikke går for hjemmebrent og smuglersprit til fint, går som regel for øl i det daglige. – Og hvor er det man får kjøpt øl? Jo, det får man i dagligvaren!..
      Videre, er det jo så at polet selvsagt var åpent for alle. – Og det er verdt å merke seg at sprit gir en annerledes rus for mange enn øl, vin, osv. – Les; De blir mer aggressive..
      – Følgen av enkel tilgang til sprit i total lock-down, og befolkningen satt i mer eller mindre husarrest, sier seg vel i grunnen selv.. – Men for all del.. Ofre for familievold og annen faenskap som avstedkommer fra frustrerte folk som ikke tåler sprit syntes ikke på korona-statistikken, så de kan man jo bare gi faen i..

    5. *haha* Nei, jeg klarer liksom ikke helt å se for meg ‘bofellesskapet’ under broen over Akerselva argumentere seg frem til åpne polutsalg i et ellers nærmest hermetisk lukket samfunn..
      Ei heller kan jeg se for meg at de som er i posisjon til dette kunne ha et blødende hjerte for samfunnets ‘tapere’ og deres helse og velferd 😀 😀 😀

    6. Eneste argumentet som kunne rettferdiggjort at polansatte ble prioritert i dette lønnsoppgjøret måtte vært om de lå langt etter i lønnsutviklingen fra før.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg