Dvel litt ved tanken….

Undrenes tid er ikke forbi, jeg har avansert fra 13. plass til 12. plass. Er forbannelsen brutt? Vel, i så fall er jeg nettopp rammet av en ny forbannelse. For meteorologen på radioen i bakgrunnen forteller meg at jeg kan se frem til et sted mellom 50 og 70 cm nysnø!!!! det neste halvannet døgnet!!!  Altså, nå er det nok!!! Nå må regjeringa snart ha fokus på noe annet enn korona og få satt en stopper for dette været.

Vel dette skulle jo handle om toppbloggerne, ikke om været. Ingen av de skriver om været selv om det kanskje hadde væt vel så interessant som det noen av de leverer. Blogg om snø som faller eller maling som tørker, folkens.  Det ville høyne lesverdigheten masse for flere av dere.

For fortjener  Mat fra bunnen virkelig en  tredje plass, 6.437 sidevisninger på det samme ukesmeny-innlegget som hun og lå på topp fem for på mandag? Ja, det er hun som du skal vippse penger til hvis du i dag lager seibiff med løk.   Husk å vippse to ganger. En gang for å bli inspirert av ukesmenyen og en når du klikker deg inn på oppskriften. Eller glem det siste. Oppskrifta fra Seibiff med løk var fra 2016, og hadde ikke noe krav om betaling.

Andrea Sveinsdottir har også kastet seg på trenden med å fortelle leserne sine hva hun skal spise denne uka.  I går så vi innholdet i handleposene. ukens mathandel, og i dag får vi altså greie på hva hun skal bruke matvarene til.
Vel, når folk forteller at de har kjøpt pitabrød eller spinat så skal det vel ikke direkte rakettforskning til for å forstå at de skal spise det?

Ida Wulff på førsteplass leverte jo ukas blogginnlegg på mandag. Fødehistorien sin.  15.000 sidevisninger, ikke noe imponerende tall, men det holder til topplassering for andre dag på rad. Og det er nok over en uke til neste gang det kommer noe nytt fra den kanten. Hvorfor anstrenge seg når man likevel er på topp?

Kokkejævel er på andre plass.  Over 1.500 færre sidevisninger enn Ida Wulff, var det ikke “Ulve-jenta” han så foraktelig kalte henne sist hun beveget seg opp på hans territorium, toppen?  Jeg hadde trodd at han skulle komme opp med noe bedre enn et reklameinnlegg for krydderblandingene sine.

Da er det bare en blogg igjen blant de fem på topp. Mette Ask. Og i dag Mette, er du den eneste bloggeren som får ros for substans og innhold Joa, Ida Wulff har også det – men der var det jo ikke noe nytt innlegg Kan ikke bli rost opp i skyene i dagevis for det samme innlegget. Men tilbake til Mette Ask.

Egentlig er det ikke Mette, men ektemannen Huseyin som fortjener ros. For det er han som er gjesteblogger i dette innlegget. Mette Ask er bloggeren som ikke blogger (som flere andre) Hennes vri er at hun har folk til slikt!

Men spøk til side.
Jeg vil at du skal reflektere litt over Huseyin sin historie.
Han har levd livet sitt i Tyrkia. Levd i uvisshet om når han igjen får se kona og datteren sin.
Tenk litt på debatten som går her hjemme. Om fedre som ikke får være med på fødselen på grunn av smittevernregler, eller ikke kommer inn igjen på barsel hvis de forlater sykehuset.  Vi skriker opp om hvor viktig det er at far er der under fødsel og de dagene på barsel.
Huseyin fikk ikke være sammen med datteren sin fra hun var 1 måned til hun var 9 måneder.

Så får han en mail fra UDI som forteller han at han kan komme til Norge. At han har fått innvilget familiegjenforening.
Tenk for et ras av følelser det må medføre!
Glede, selvsagt en ubeskrivelig glede.
Men også en sorg Sorg over alt og ikke minst alle han forlater, foreldre, venner , familie
En hverdag som han kjenner, et miljø hvor han hører til .
Alt dette forlater han, pakker en koffertog flytter til et land som er ganske ulikt det landet han er født i.
Flytter til et liv som er ganske annerledes enn det livet han er vant til.
Flytter til en kvinne han elsker, men som er ganske ulik de kvinner han kjenner fra før. En helt annen kvinnekultur, en helt annen måte og organisere familielivet. Og det gikk ikke helt knirkefritt sist de var sammen over litt tid.

Han må jo være spent på hvordan fremtiden vil bli.
Vil han få seg arbeid?
Vil han klare å lære seg språket?
Vil han bli tatt godt i mot i det nye landet, bli integrert?
Vil han og kona få samlivet til å fungere bedre denne gangen?

Jeg synes Huseyin er tøff.
Jeg synes vi skal heie på Huseyin, ønske han velkommen til landet. Gjøre det vi kan for at han skal lykkes, at han skal trives. Både hvis vi møter han på vår vei, eller bare ønsker å kommentere i kommentarfeltene.
Vikan alle utgjøre en forskjell.

Husk og at det er mange som Huseyin, også i ditt nærmiljø.  Mennesker som av ulike grunner kommer hit til landet med alt de eier og har i en koffert eller en ryggsekk. Mange av de som har forlatt alt som er kjent og kjært vet og at de har forlatt sine kjære for alltid, uten mulighet til å reise hjem på ferie.
Ta godt i mot også dem.

Hva jeg tar med meg fra toppbloggerne i dag?
Vel, jeg må nok fortelle dere hva jeg har planer om å spise denne uka.  Da kommer jeg sikkert langtopp på bloggtopplista.

 

 

8 kommentarer
    1. Jeg leser Mette Ask sin blogg. Har fulgt med på bloggen nesten fra de møttes. Leste også innlegget til Husseyn i går. Det er et stort skritt inn i et nytt liv han tar nå. Jeg krysser fingrene for dem.

      Ha en flott dag.
      Det er blitt hvitt på bakken i Hokksund i dag….vil ikke ha det!!!

    2. Ja, politikere synes jeg må gjøre noe med været:)
      Ja, heldig de som ikke legger ofte ut innlegget og fortsatt på toppen:)
      Ellers, jeg er enig med deg. Må støtte Huseyin:)
      Og jeg skal vente på matinnlegget ditt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg