Er dette slik vi vil ha det?

Kan du i grunnen tenke deg noe bedre Norgesreklame enn Hurtigruta?  Ja, selv for mange av oss som har bodd her hele livet står ofte en seilas med Hurtigruta langt opp på lista over ting vi ønsker å oppleve. Da NRK for noen år siden sendte “Hurtigruta minutt for minutt” satt vi klistra ved skjermen i dagevis og fulgte med. For mange av oss er det kanskje det nærmeste vi kommer drømmen om en tur med Hurtigruta. For en tur med ett av disse skipene har sin pris. Det er ikke en billig-tur.

I forbindelse med at Tom Cruise og co leide et av hurtigruteskipene til hotell under filminnspilling, ble vi kjent med at enkelte av skipene til Hurtigruta betaler sine Filipinske ansatte lønninger langt under minstesatsene for hotell og restaurant arbeidere i Norge.  Langt under! Ja de får betalt ca 25% av det som er vedtatt minstelønn for bransjen i Norge. Det vil si at du kan la en Filipinsk arbeider arbeide 4 timer for den prisen du betaler en norsk arbeider for å arbeide 1 time. Få fire, betal for en! God butikk for eierne!

Ser man videre på de Filipinske ansatte sine arbeidsvilkår er det tydelig at de ikke er her på ferie, men for å arbeide. Og da mener jeg virkelig arbeide. Det vanlige er 70 timers arbeidsuke. Hvis du fordeler det på fem arbeidsdager i uka blir det 14 timers arbeidsdager. Eller dropp fridager, og jobb 10 timer om dagen 7 dager i uka. Det er jo tross alt bare på skipet en 6-7 måneder om gangen. Hvile kan de jo gjøre hjemme der de kommer fra.

“Filippinene ligger jo ett eller annet sted i verden, men det finnes sikkert ikke covid19 der. Så de trenger ikke karantene før de blir satt i arbeid. Blir jo liten produktivitet og lite valuta for pengene hvis man skal gi de husrom og mat og kanskje til og med lønn en ti dagers tid før man får nytte av dem” Noe slikt må ledelsen av Hurtigruta ha tenkt. Finnes det noen annen grunn for hvorfor de ikke fulgte retningslinjene for karantene? Det kan vel ikke være fordi de ga faan og tenkte “Det går sikkert bra!” Så dumme kan de umulig være? Dumme eller kanskje rettere sagt kyniske.

Ok, så tok ledelsen en tjangs, og valgte å ta den risikoen å droppe karantene for de Filipinske arbeiderne for å sikre mest mulig valuta for pengene. Men burde det ikke begynne å kime ei varselklokke ganske så tydelig  når den ene arbeidstakeren etter den andre begynte å melde om at de var syke. Hva var det som fikk ledelsen til å anta at arbeidstakere som nettopp hadde undertegnet nærmest slavekontrakter på 70 timers uker til luselønn plutselig var blitt akutt late og dermed skulkesjuke? Var det dårlig samvittighet for de elendige arbeidsvilkårene, ønsket om maks profitt, panikken for negativ publisitet eller hva pokker var beveggrunner for ikke å ta affære når den ene ansatte etter den andre meldte om Covid19 lignende symptomer?

Jeg har fremdeles lyst til å oppleve norskekysten fra havet. Jeg har fremdeles lyst til å oppleve det flotte landet vårt bit for bit i sakte ferd oppover langs kysten.

Men jeg har ikke lyst til å feriere på et skip som underbetaler sine ansatte. Jeg har ikke lyst til å støtte et firma som mistror sine ansatte. Jeg kunne ikke tenke meg og risikere helsa mi ved å legge ferien min til et sted hvor smittevern og min sikkerhet blir prioritert lavere enn redselen for negativ PR. Hvor profitten vektes viktigere enn passasjerer og personalets sikkerhet.

Sorry Stordalen, Hegnar og alle dere andre i styre og ledelsen av Hurtigruta.  Jeg har ikke lenger en drøm om å seile langs kysten med deres skip.

Snakk om dårlig Norgesreklame.

7 kommentarer
    1. Du setter som vanlig fortreffelig ord på det flere tenker! Jeg har også hatt et ønske om å reise med Hurtigruten, men det ønsket er skrinlagt for godt. Det blir andre måter å oppleve landet vårt på, enn sjøveis med et firma der man ikke respekterer sine ansatte og sine kunder.

    2. Mine reiseønsker er punktert, kanskje for godt. Cruise er det siste jeg skal på. Det er de som forurenser mest av alle transportmidler. Inntil de blir helelektriske er det utelukket.
      Til saken: Jeg tror det finnes andre tariffer for sjøfolk (og andre) som arbeider på norske farkoster til lands og i lufta når de opererer i internasjonalt farvann. Det var bare det at det glemte de når de skulle ligge til kai i Hellesylt noen uker.
      Tidligere i sommer var jo ledelsen i Hurtigruta så sikre på at covid-19 ikke smittet sååå fælt, at de så det ikke helt nødvendig å ta æksjen før etter noen dager.

      Er enig i kritikken av både Stordalen og Hegnar her. Skam dere! Skjerp dere!

    3. Slikt er desverre en svært så utbredt ‘sport’ i skipping/skipsfartsindustrien.. Det gjøres for all del i fastlandsbedrifter så vel som av privatpersoner også, men etter et økt fokus på dette med lønns- og arbeidsforhold med ditto kontroller, har jo problemet blitt redusert betraktelig. Ting ‘syntes’ jo på fastlandet, for ikke snakke om at de respektive kontrollinstanser spom tar i mot disse meldingene er så mye nærmere og mer tilgjengelig! Ute på havet generelt, og i internasjonale farvann spesielt, blir det jo brått særs vanskelig å påse at arbeidsvilkår opprettholdes i hht normen..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg