Få kongen hjem koste hva det koste vil

Leser til min store forundring at noen av nettavisene gjør en stor greie av at Kong Harald blir hentet hjem fra sykehuset i Malaysia for Kongeriket Norges regning. Det snakkes om en kostnad på to millioner (?), og om privat reiseforsikring. At dette var en privat ferie og hvor dumt og lite gjennomtenkt det var av Kongen og dra til Malaysia når han skulle bli syk. Han er jo 87 år gammel og ingen ungdom lenger. Flere sykemeldinger har han og hatt det siste året.

Jeg hisser meg faktisk opp over denne smålige diskusjonen. Han er Kongen vår! Selvsagt henter vi han hjem. Ferdig snakka! Jeg er kanskje ikke en utpreget royalist, men dette er en helt grei bruk av mine skattepenger.

Ok, så vet du om noen som ble syke i utlandet som måtte ta vanlig rutefly hjem,  eller som måtte nøye seg med et “vanlig ambulansefly”.  Og vær så snill kom ikke drassende med Bamsegutt og hvor lite hjelp han fikk av den norske stat. For meg er det relativt stor forskjell på Kongen og Bamsegutt, og i akkurat denne saken er det greit at det er forskjell på folk.

Vår kjære Konge har vært en del syk det siste året. Hatt noen sykemeldinger. Om han har hatt færre eller flere sykemeldinger enn andre på sin alder er vanskelig å si. De fleste på hans alder er ikke i en slik posisjon at de trenger sykemelding hvis de ikke er helt i form.

Mange mennesker på mange og 80 år er ved god helse og klarer helt greit å reise på ferie til Malaysia eller andre eksotiske steder. Hvorfor skal vi nekte de det? Mener man at eldre personer skal sitte å vente på døden mens de gomler kamferdrops? Svigermor er på alder med Kongen. Hun var på Madeira i forrige måned, er i Spania nå og har tenkt seg til USA til sommeren har jeg hørt snakk om. Jeg har overhode ingen planer om å stoppe reiseplanene. Man er selvstendige mennesker selvstendige om man har passert 80.

Hva det feiler Kongen er en ting. Jeg er mer opptatt av hva som feiler folk. I går satt 100.000 vis og fulgte Kongens fly fra Malaysia og hjem. I forkant av at han skulle transporteres fra Gardermoen til Rikshospitalet gikk politiet ut og ba folk ta hensyn i trafikken, ikke stoppe opp, ikke gjøre noe annet enn å kjøre hensynsfull og vanlig slik at også siste del av reisen skulle gå smertefritt.

Jeg rister oppgitt på hodet. Tenk å lure langs E6 rett før midnatt en søndag for å kunne få tatt det optimale bilde av en ambulanse med en 87 åt gammel pasient.

Ja vi er glad i Kongen og ønsker han alt godt, men selv om han er en folkekonge er det vel ingen som forventet at han skulle ligge i ambulansen og vinke til folket eller stoppe opp for å ta en prat med noen av de fremmøtte?

Ansatte og besøkende går ut av sykehuset nesten som om det skulle være en vanlig dag… hører jeg en reporter rapportere fra Rikshospitalet nå. Ja, det er mest sannsynlig en relativt vanlig dag på Rikshospitalet. I det minste på de avdelingene hvor Kongen ikke er pasient. Man stenger jo ikke ned hele hospitalet, skriver ut alke pasientene og legger ned all poliklinisk aktivitet selv om Kongen er pasient og halve Norges pressekorps står opplina for å få med seg hvem som kommer og ikke kommer på besøk.

Jeg ønsker Kongen alt godt og riktig god bedring! Kan vi ikke bare gi den gamle mannen og hans familie litt ro. Gi han ro til å bli frisk, lov til å være syk.  Jeg tror det er det han trenger nå.

 

6 kommentarer
    1. Helt enig med deg. Så lenge man er ved god helse så kan man reise dit man vil, enten man er konge eller vanlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg