Familielykke – og rydding i garasjen

I morges skrev jeg et innlegg om famililykke. Jeg følte meg glad og harmonisk og var glad i flokken min.

I dag rydder jeg og Gamle Gubben Grå i garasjeboden… Har jeg nevnt at Gubben har både samlemani og en høyt utviklet radar for alt som kanskje, muligens, i et gitt tilfelle kan være kjekt å ha? I tillegg tror jeg han er begynnende dement. For hvorfor anskaffer han seg noe vi allerede har i boden? Vi har 4 snøskuffer. Kjekt å ha hvis fire stykker skal måke seg inn på hytta samtidig. Vi har 8 flasker rustfjærner. 6 av de er aldri åpnet. Og slik kunne jeg ha fortsatt.

Det er en fin dag. Mange av naboene driver og på ute. Jeg har derfor innført at når vi begynner å vurdere litt høylytt om en ting skal kastes, selges eller forbli i boden, så tar vi en kopp kaffe i fred og ro i kurvstolene på trammen. Regelen ble innført etter at vi vurderte om et bøyd avkuttet jernrør skulle gå i søpla. Det var rett før Gubben fikk jernrøret hardt slått i hodet da jeg besinnet meg og gikk og hentet kaffe.

Kaffekopp 2 kom etter at jeg hadde funnet en sak til drivhus ubrukt i orginalinnpakning. Vi hadde drivhus der vi bodde før. Ikke nå lengre, selv om det står høyt oppe på ønskelista mi. Så jeg sa til Gamle  Gubben Grå at denne kunne vi prøve å selge.  Han var uenig. “Vi har ikke drivhus!” argumenterte jeg. “Jo” sa Gubben. “Vi har drivhus.” Hadde det rabla for Gubben? Tomta er på under et mål. Flat og oversiktlig. Jeg er sikker på at jeg hadde lagt merke til et drivhus hvis vi hadde hatt det. Jeg spør nokså høylytt hvor det drivhuset er. Ja. Øya er svarte og kjerringa rød. “I garasjen” svarer Gubben. Garasjen er full av alt mulig annet enn biler. Det kan selvsagt være ett drivhus eller tre der inne uten at jeg vet det.  Jeg går med raske skritt og lager kaffekopp nummer to! Men inni meg er jeg litt glad.

Jeg har snart drivhus i hagen.

Etter kaffekopp nummer to var det en time med harmonisk rydding. Noen av tingene som ble lagt ut for salg fikk nye eiere. Jeg tømte og vasket hyller og overlot til Gamle Gubben Grå og avgjøre hva som skulle selges, gis bort, kastes og beholdes.  Vi jobbet godt sammen som et team. Noen skatter finner man jo når man driver på slik. Så humøret steg litt på oss begge.

Jeg har tømt den nederste hylla da Gamle Gubben Grå plutselig bøyer seg og fisker noe frem fra den innerste kroken.  “Og du som klager over at det ikke er plass til en bil i garasjen.” sier han og holder triumferende en liten, knallrød brannbil opp foran ansiktet mitt.

Jeg må gi han rett. Jamen var det både en brannbil – og et drivhus i garasjen som jeg ikke visste om.

 

10 kommentarer
    1. Hehe, godt jobba!
      Garasjen min er ikke så ille, selv om den er stappfull.. Det meste er mitt, og det er ikke skrot. Skrotet , som altså ikke er mitt, er svigersønnen sitt..gipsplater, lister, dings til å pumpe luft i bildekk med…og så står det digre malingspann av hans i kjelleren, for “den tåler ikke kulde”. Samt plast til å dekke med når man skal male. Den rapper jeg ved behov. Litt skal man ha igjen for gratis lagring. Ja, og så fikk jeg malingspann. Takmaling. Maleprosjektet skal fortsette , har tak i et par-tre rom igjen.

    2. He-he, man jammen godt dere fikk unna litt da 🙂 Men en brannbil må man jo ha, greit å få unna det med flere av hvert. Tror samboeren har 5 verktøyskasser/skrin…

    3. Da vi flytta fra huset var det mye oppsamla som måtte kastes/gis bort.. Det meste i garasjen var det mannen som hadde “æren” for ..men det var nok min “skyld” at loftet var overfylt 🙂 Du skriver med en artig snert om du meste du..

    4. Godt å få ryddet opp litt, og takket være den dingsen dere fant til drivhuset så har du faktisk et drivhus også! 🙂 Bra dere fant det nå, for det er nå plantesesongen starter. Litt seint å så tomater m.m, men fine planter å få kjøpt. Gubben her er også redd for å kaste ting, for det er jo når det er kastet at han får bruk for det….

      1. Vi haren mengde småplanter i karnappvinduet i stua, som vi bærer ut og inn hver dag…
        Tenk så kjekt med drivhus!!! Gleder meg til det blir montert.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg