Finnes det Fuck-fruer?

Et kommentar-innlegg i lokalavisa får meg til å reagere. Innlegget kan du lese i sin helhet her. 
Kommentarskriveren har vært på sjekkeren i sommer. Det svarte ikke helt til forventningene, og hun tar i denne kommentaren et oppgjør med Fuck-boys på førti som bare er ute etter sex, men som gir seg ut for å være interessert i et seriøst og langvarig forhold.

En fuckboy er et begrep som ofte brukes om en gutt eller en mann som ligger rundt. En fyr som forteller deg det du vil høre og sender litt blanda signaler. Inntil han overraskende dumper deg. skriver skribenten. Og ja, jeg forstår at det føles vondt å bli dumpa. Men er det ok at avisen lar ei forsmådd dame få spalteplass for å henge ut en fyr som har dumpa henne?

Og er det bare menn som leker med kvinners følelser på den måten, eller kan det tenkes at det finnes Fuck-fruer og?

At menn i 20-åra oppfører seg på denne måten, kan jeg til en viss grad forstå. De er unge og uerfarne. fortsetter skribenten. Og ja, noen slike opplevelser hører vel ungdomstiden til, for begge kjønn. Og ja, jeg klarer utmerket godt å huske hvor vondt det var å bli dumpa da en var ung. Sikkert like vondt i voksen alder, men burde ikke en voksen kvinne ha erfaring nok til å plastre sine sår og gå videre? Vite at å bli dumpet i begynnelsen av et forhold er ikke verdens undergang. Det finnes flere fisk i havet.

At det finnes Fuck-boys eller rundbrennere på både 30, 40 og 50 burde ikke komme som overraskelse på noen. Og vet du? Jeg tror fremdeles de finnes i begge kjønn.

Jeg har kanskje vært naiv. Jeg har nemlig tenkt at en voksen mann på min alder, med god utdannelse og jobb, som virker smart og oppegående – som attpåtil har barn han tar vare på – vet at det ikke er spesielt greit å manipulere og lure noen. skriver skribenten – og jeg svarer et høyt og rungende JA! For man må være relativt naiv, for ikke å si enkel i topplokket hvis man tror at en mann ikke kan være en rundbrenner bare fordi han har utdannelse, jobb og barn.
Er det ikke lettere å bli blendet av en slik person enn hvis du møtte en fyr i førtiåra som ikke hadde barn, ikke jobb, ikke utdanning og fremdeles bodde hjemme hos Mamma? Jeg tror de sliter langt mer på dating-fronten og nok sjeldnere er rundbrennere. Rett og slett fordi de ikke appellerer til like mange fruer ute på frierier.
De har ikke like mange de kan velge og vrake i.

Den kvinnelige skribenten har altså datet en fyr som virket seriøst. Han var tydelig på at han ønsket noe langsiktig. Og derfor, og antakelig fordi det var noe med personen hun likte så ble det noe mer enn bare den første lunsj-daten. Lange telefonsamtaler og chatter. mannen virket interessert i henne som person. Og hun ble interessert i han.

Men så ble det ikke helt slik hun begynte å drømme om.
Noe skar seg, Og hun er ensom tilbake.

Det er nemlig utrolig ydmykende å bli offer for dette fuckboy-opplegget. Å forstå at du har blitt utsatt for løgner og manipulasjon, og at vedkommende slett ikke var interessert i hjertet ditt, men snarere andre kroppsdeler. Å sitte tilbake med både knust hjerte, følelsen av å ha blitt utnyttet og å ha vært dum, det er rett og slett en ganske kjip greie. Og det verste av alt – hvordan skal man kunne stole på noen neste gang, som kanskje er oppriktig interessert og har gode intensjoner?

Hva som konkret skjedde mellom dem skriver hun ikke noe om. Kanskje var han en drittsekk som aldri tok kontakt etter første ligg. Kanskje var det andre ting som gjorde at han trakk seg vekk. Kanskje fant han ut at det ikke var helt dette han ønsket. Kanskje ble hun litt sånn krampaktig kjærest. Du vet, borrelås typen. Kanskje gikk ting litt for fort.
Det kan være hundre grunner til at et forhold tar slutt før det egentlig har begynt. Hundre andre grunner enn at mannen er en rundbrenner uten tanker og ønsker om noe annet enn å ligge rundt.

Noen ganger kan vi kvinner også kanskje gå litt i oss selv. Det var ikke deg, det var meg. kan ofte være en sunn innfallsvinkel. Jeg ville for mye. Jeg gikk for fort frem. Jeg skremte han vekk.
Eller kanskje var det bare ikke ment to be. Sånt skjer.

Og så tilbake til spørsmålet i overskriften. Er det å være en rundbrenner, det å ønske seg uforpliktende sex noe som bare ligger for menn, eller kan det tenkes at det også finnes Fuck-fruer?

 

7 kommentarer
    1. Ja, du skjønner hvorfor jeg er singel..orker ikke dette jeg altså.
      ..
      Naboen min som er bestekameraten min, prøvde seg på dating i sommer…Men hun var sånn borrelås og ville at dem skulle
      flytte sammen og greier, og være sammen hele helgen. Naboen min begynte å grue seg til helgen..Han fikk jo ikke tid til alle sine hobby og alt det der..Det var hun hun hun..fra fredag ettermiddag til søndag kveld..
      Han orket ikke mer, for fort frem på kort tid…Det nytter ikke med menn som har vært alene i 30 år eller mer vet du..
      Så han gjorde det slutt…Han ville ikke ofre friheten sin..Skjønner han godt jeg..Så poenget mitt, det er komplisert..Selv om man ikke er fuck-boys…

      1. Jeg har vært gråtekone for mange opp gjennom årene. Av begge kjønn. Jeg vet mange kvinner som blir ganske borrelås slik du beskriver. Og jeg vet at mange menn føler det som de får halsbånd og fotlenke og mister friheten. Selvsagt den andre veien og.
        Så jeg tenker at noen forhold ender før de egentlig har begynt behøver ikke bety annet enn at de ikke var ment for hverandre. Man trenger ikke være rundbrenner eller ute etter uforpliktende sex fordi om han bakker ut når båndet begynner å stramme.

    2. Alt av undersøkelser viser at utroskap er noenlunde likt fordelt mellom kjønnene. Forskjellen er imidlertid den at kvinner er betydelig mer gjennomtenkte enn menn i så måte.
      For mens menn velger en singel dame, hvorpå han kommer med den sedvanlige ‘min kone forstår meg ikke’, ‘og jeg vil stikke så snart *** er oppfylt’ -plata, -hvilket kun er et tidsspm. når vil avsløres med dunder og brak, velger hun snarere en som er like lite interessert i å bli avslørt som henne selv. I tillegg, er hun gjerne mer gjennomtenkt i hht tid og sted, så.. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg