«Fy faen. Et uanstendig spørsmål»,

Du stiller meg spørsmål om jeg, etter åtte år som byrådsleder, bør få penger … fy faen. Fy faen!

Sitatet er heldigvis ikke hentet fra egen kommunepolitikk. Nei, det er avgåtte byrådsleder i Oslo Raymond Johansen som fyrer av denne kraftsalven til NRK sin journalist – og legger til at det er et uanstendig spørsmål.

Om det er uanstendig å spørre en avtroppende heltidspolitiker om han føler det er riktig å ta ut maksimal etterlønn i og med at han har en jobb å gå til er jeg usikker på.  I følge Det Norske Akademis ordbok betyr uanstendig noe som ikke kan godtas ; upassende ; uforsvarlig ; urimelig. Nå er jeg usikker på om den forhenværende byrådsleder har bladd så mye i den ordboka men likevel.
Jeg synes en avtroppende heltidspolitiker må godta spørsmål om uttak av etterlønn. Jeg synes ikke det er et upassende spørsmål og heller ikke urimelig å forvente et seriøst svar.
Når man ser Johansens reaksjon kan jeg gå med på at det muligens var et uforsvarlig spørsmål. Mannen ble jo eitrende sint. Er aldri godt å vite hva en rabiat politiker kan finne på.

Derimot synes jeg svaret til Johansen er uanstendig.
Jeg synes ikke kan godtas at en avtroppende politiker blir forbannet av å få et spørsmål hvor vidt han finner det berettiget at felleskapets midler skal benyttes til å gi han en tre måneders betalt ferie. Jeg synes det er upassende at en av hovedstadens fremste folkevalgte bruker en slik språkbruk i møte med journalister. Jeg finner det urimelig at han ikke kan svare på et slikt spørsmål.

Det er selvsagt ikke noe urimelig i at heltidspolitikere som jo mister jobben fra en dag til en annen etter et valg får etterlønn i tre måneder. Det er samme periode som man har oppsigelsestid i mange vanlige yrker.
Det står og i regelverket at man får etterlønn til man har fått ny stilling, maks tre måneder.
Problemet her er at Raymond Johansen har fått ny jobb. Men han ønsker å vente med å tiltre den nye stillingen i Norsk Folkehjelp til han har tatt ut maks etterlønn. Så selv om han allerede i oktober visste at han kunne gå rett inn i ny stilling i Norsk Folkehjelp velger han å ta seg tre måneders lønnet ferie på skattebetalernes regning og tiltrer først 25. januar.

Når NRK stiller kritisk spørsmål med denne ordningen flyr han opp i drittsinne og sier at spørsmålet er uanstendig?!?!
Jeg går ut fra at han mener det er uanstendig av journalisten å i det hele tatt stille noe som kan minne om kritiske spørsmål til han Kong Raymond den første av Oslo. Riktignok en abdisert Kong Raymond, men fremdeles tydeligvis kongelig høyhet i egne øyne.
Er det rart politikerforakten brer om seg?

 

7 kommentarer
    1. jeg syns virkelig ikke noe om hans oppførsel. spørsmålet derimot er helt ok i mine øyne. gjør man noe sånt så burde man også stå for det, mener nå jeg.b

    2. Jeg tenker at i tillegg til at avtroppende byrådsleder må være frekk eller dum, eller muligens begge deler, så er det noe galt med regelverket som kan tillate slikt. Men så var det dette med bukken og havresekken da, og hvem som bestemmer hva. Det er virkelig uheldig!

      1. Jurister diskuterer forståelsen av regelverket har jeg forstått. Og antakeligvis får saken så stor mediedekning nå at Raymond begynner i den jobben litt før.
        Det var det forrige byrådet, altså det Raymond ledet, som innvilget etterlønn i tre måneder. Så her var det vel helt klart bukken som passet på å forsyne seg av havresekken.
        Frekk og/eller dum?
        Jeg tror han i det minste ikke har et sunt selvbilde. Har kanskje litt vel høye tanker om seg selv og hvor viktig han er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg