Gamle bekjente kommer på besøk

En septemberdag i 2019 ble torget i Hønefoss fylt av mangfold  glede, dans og fin stemning.  Jeg koste meg virkelig i sola på torget denne dagen, og jeg var langt i fra alene. Jeg tror alle vi som var der tenker tilbake på denne dagen med glede og litt stolthet. Vi sto opp for noe vi trodde på.

I den andre enden av torget var det en annen markering. Deres budskap var ikke mangfold og glede. Deres budskap var  fylt av fordommer og et stigmatiserende menneskesyn Deres budskap var mer provoserende enn det Sylvi Listhaug klarer å lire av seg på en dårlig dag.

Nå kan jeg lese at disse menneskene på ny har lyst til å besøke byen vår. De har søkt om å få ha stand på torget en lørdag i mai, og har i søknaden skrevet at hvis kommunen lar andre få ha stand på torget samtidig som dem kommer de til å brenne Koranen på torget i Hønefoss

Denne gjengen som i 2019 kalte meg for antidemokratisk kommunist, menings-fascist, løgner, voldsutøver og lovbryter som bedriver fysisk vold, støy-terrorisme, ordensforstyrrelse og forfekter meningstotalitarisme når jeg mente at de ikke burde få lov til å ha stand på torget (Det kan dere lese om i innlegget Roasten i går – eller valgkampstand om du vil…) mener altså det er legitimt å sensurere andre?

Er det ikke antidemokratisk å kreve å få ha torget for seg selv? I et demokrati må man jo kunne tillate forskjellige meninger. Hvis ikke er det meningsfascisme, og det var dere i mot i 2019. Har dere endret synspunkt? Er ikke det å forlange å ha enerett på torget den dagen det samme som å forfekte meningstotalitarisme?

“Hvis jeg får det som jeg vil, da skal jeg være snill…”   er det ikke det denne organisasjonen sier når de sier at de vil brenne Koranen hvis de ikke får torget for seg selv? Jeg tenker en slik argumentasjon passer best hjemme hos barn i barnehagealder.  Du vet når et barn lager en scene i butikken fordi det ikke får is….. Når voksne mennesker kommer med den slags truser blir det i mine øyne bare barnslig., og litt trist.

Om gjestene får lov til å ha stand på torget gjenstår å se.  Søknaden er til behandling.  Om de kan kreve å ha torget for seg selv likeså.  For det er og noen som ønsker å fylle torget med mangfold og glede den dagen som en motvekt til hatpropagandaen fra denne organisasjonen.

Så gjenstår det å se om vi kan danse og synge i sola på torget den lørdagen, eller om noen får torget helt for seg selv, og blir stående der helt alene…..

 

2 kommentarer
      1. Ja, vil de ha torget for seg selv skal de få ha det helt for seg selv!
        Men en lørdag formiddag med sol og fint vårvær er det alltid folk på torget. Barn leker i klatrestativene, folk nyter iskrem og kaffekopp på uteserveringa til Kirkens Bymisjon. Dette torget er hjertet i byen vår.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg