Gullbarbier, Cubusunger og frekkhetens nådegave

Til tross for at fansen blir skuffa…. deler jeg dette bildet nok en gang.  Det passer liksom både til debatten om gullbarbie og utseende press, skøyteis og strikking. Rene Kinderegget.  Det får ikke hjelpe om jeg muligens rykker enda lenger ned på bloggtopplista enn 13.plassen jeg ar i dag fordi folk blir skuffet over at jeg ikke ser ut som ei Barbie-dukke. Men rett og slett ser ut som ei kjerring som livet ikke alltid har fart like godt med.
Men nå snakker jeg meg helt bort.  Dette skulle jo ikke handle om meg, men om toppbloggerne øverst på bloggtopplista.

På femte plass har vi Stine Skoli.  Hun seiler over isen på sin hjemmelagde skøytebane. Den kan du lese om i Årets gullbarbie, skøyteis og suppekoking.

På fjerde plass har vi Vibbedille. Hun har fulgt mitt eksempel fra innlegget Strikking på stranda Eller jeg tror det er et arkivbilde. Jeg tror ikke det er temperaturer for utendørsstrikking på strendene rundt Stavanger heller. Du lurer ikke meg.

Nok om det.
Innlegget til Vibbedille skriver ikke om strikking på stranda. Hun skriver om garn, eller garnkvalitet. At noe garn i noens øyne skal være dårligere enn andre garn.  Og da går det ikke på sånn rent kvalitetsmessige ting som at en genser strikket i akrylgarn ikke vil bli helt det samme som en genser strikket i ullgarn. Men at ett nøste med ullgarn er bedre enn et annet nøste med ullgarn bestemt ut fra papirbåndet det har rundt “magen”.
Det er visst mye garnsnobberi der ute.  Strikkere som er av den oppfatning av garnets kvalitet avhenger ene og alene ut fra pris. Og at et strikkeplagg, eller et garnlager bør disses hvis det ikke er de rette merkene. Sprøtt spør du meg.

Jeg har ikke så mye greie på garn.  Jeg strikker nok stort sett kun av billiggarn. Kjøper garnet mitt på Spar Kjøp og Nille.  Velger garn kvalitet mer ut fra hva jeg skal strikke enn fra prisen på nøstet. Noen ganger velger jeg feil. Det tror jeg har mer med min manglende kunnskap om garn å gjøre enn at jeg velger garn til feil pris.

Siden jeg ikke har så mye peiling på garn og garnsnobberi går tankene mine raskt til andre former for snobberi i samfunnet.  For noen år siden gjorde bloggeren Geriatriks meg oppmerksom på et begrep jeg ikke kjente, nemlig Cubusunger.  Les Geriatriks sitt innlegg Vi leker ikke med Cubusunger og fortell meg så om det er holdninger du synes er OK.  Jeg våger en påstand om at “Jeg strikker ikke av billiggarn, og barna mine leker ikke med Cubusunger” er de samme folka. Jeg regner med at disse folka heller aldri handler på salg, fordi det ville være mot deres filosofi å kjøpe noe som kunne assosieres med billig.

I følge Vibbedille er heller ikke restegarn den store greia.  Hvis du strikker et plagg av restegarn er det visst i enkeltes hode en dårligere kvalitet enn hvis genseren er strikket av nyinnkjøpt garn fra hele nøster.  Det fatter jeg enda mindre av.  Si at man har en del rester av det riktige garnet da. Ganet som koster 200 kroner for ett nøste (finnes det så dyre garnnøster?) og så har du igjen et halvt nøste av flere farger av det garnet. Hvis du da strikket deg en lue av det garnet, så ville det være noe galt med den lua fordi den ble strikket av garnet innerst og ikke ytterst i nøstet???? Her er det en logisk brist som virkelig noen må forklare meg.

Litt ironisk merker jeg meg at når Ida Wulff endelig fornyer seg ramler hun ned fra andre til tredje plass.
Hun viser oss flere bilder fra barnerommet.  Det ser koselig ut, med sarte pasteller og bilder av dyr.  Det blir nok som Ida sier et hyggelig sted å henge. 

På andre plass ligger Småbarnsforeldre.  Det er det samme innlegget som jeg kommenterte i går. Om Sophie Elise som har mottatt “Årets Gullbarbie” fordi hun bidrar til å skape kroppspress og at ungdom føler at de ikke er bra nok fordi de ikke har den “riktige” kroppen. Slik jeg ser det er prisen vel fortjent.  har ikke endret syn selv om jeg har lest Sophie Elises forsvarstale i media. Men som sagt, dette kommenterte jeg i går.

Nå har jeg jobbet meg gjennom Gullbarbier og Cubusunger. Da gjenstår bare frekkhetens nådegave.. Nemlig toppbloggeren over alle toppbloggere, selveste Kokkejævel!

Diskusjonen gikk friskt i bilen hjem fra jobb i går ettermiddag. Jeg hadde oppdaget at Kokkejævel har begynt et helt nytt konsept. Hvis du skulle finne på å lage mat etter en av de oppskriftene han legger ut på bloggen sin må du vippse han 1 krone og 25 øre.
Gamle Gubben Grå og jeg diskuterte om det var genialt, frekt eller bare dumt.  Debatten gikk mellom frekt og dumt, selv om vi begge trodde denne bloggeren med sin popularitet fort kunne tjene nok til en kaffekopp ved sin frekke form for tigging.

Etter å ha sovet på det en natt har jeg endret mening.  Jeg synes fremdeles at det er utrolig frekt, men samtidig må jeg innrømme at der er nærmest genialt!  Det er genialt fordi blodfansen faktisk er dumme nok til å vippse.!  Det sier faktisk mer om blodfansen enn det sier om Kokkejævel. Det er så dumt at det er fascinerende!  Bare til opplysning, det er relativt mange gratis oppskrifter å søke opp på nett. Også på kyllinggryte med tomat og urter.  Et enkelt googlesøk ga meg 21.800 treff.

En tanke slår meg, er disse menneskene, blodfansen til Kokkejævel, de som er så opptatte av “Merkevare” selv på matoppskrifter er de samme som ikke strikker med billig-garn og nekter barna sine å leke med Cubusunger?

Hva tar jeg så med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg tror jeg vil spinne mer rundt begrepene økonomi og kvalitet inspirert av Vibbedille.  Det teamet gjelder jo ikke bare garn.
Gullbarbien lovte jeg å komme tilbake i går uten at jeg kom så langt.  Livet består av mer enn blogg, og i går var det kontordag.
Også har jeg kommet på en genial ide som må testes ut, så følg med, følg med. I dag er kjerringa i sitt ess.

 

 

 

 

 

 

35 kommentarer
    1. Tro det eller ei, men i en strikkeverden man skulle tro at alt bare var fryd og gammen, skal eg love deg relativt store “klasse”skiller! Det ER nemlig STOR forskjell på Billiggarn og billig garn, sies det! Eg har skrevet mye om det og det koker like mye hver eneste gang. Garnsnobberi på sitt verste. Eg har i alle år frontet det som blir kalt Billiggarn, garn fra f.eks Nille, Sparkjøp, Europris og diverse matbutikker. Billig garn, ja det er dyrt garn på tilbud kan du si. Sannheten er, som garnsnobbene aldri kommer til å ta innover seg er at Biiliggarn er veldig ofte dyrt garn i en anne forkledning!! Tog du an?? haha En stor garnleverandør har forskjellig merkelapper på garnet etter hvor det selges. Mye av billiggarnet til Sandnes f.eks ja, det farges og spinnes på de samme maskinene, eller, ofte blir det farget i restefargene av det dyre garnet.
      Et ferdig strikka prosjekt i restegarn blir degradert bare du skriver “restegarn” foran. Å ja, ikkje uvanlig at et nøste kan koste både 2 og 300 kr. Men noen er rett og slett for tjukke i hue til å ta denne info`n inn hehe
      Det morsomme i dag, og det slo meg ikkje da eg postet innlegget i natt, men det er jo at eg faktisk sitter å strikker på stranda og det gjør jammen du også idag! Mitt innlegg er fra arkivet og ble postet fordi det passet inn i en pågående debatt i strikkemiljøet 🙂 Men du treffet blink som vanlig 🙂
      Begrepet Cubusunger og First Price Folk er en stor og vemmelig ting, eg husker da mye av dette pågikk i media og eg tenkte i mitt stille sinn….Mulig eg ikkje bør si at en del av ungene sine klær er kjøpt på Fretex…

      Lag deg en flott fredag Brit! Min plan er faktisk en tur ned på stranda i dag!! Skal lufte høna!

      Go`klem Vibbedille 🙂

      1. Blir slått av tanken på å begynne med strikking kun for å provosere disse folka med utidig fronting av ‘feil’ garn (jepp, sånt som dette, blir jeg barnslig av)..
        Dessuten har jeg lenge vært av den oppfatning at uansett hvor steinrik jeg hadde vært, ville det like fullt vært ansett for idiotisk å betale opp tol 40% mer for en vare istedet for å gå for den tilsvarende varen fra First price, Extra, osv.
        Og sist men ikke minst, er jeg stolt av alle de i utgangspkt svindyre klærne jeg har ervervet til spottpris på Gjenbruk! Jeg mener.. Jeg tar faktisk mye heller en tidløs, Prada av det ypperste innen kvalitet, og ingen på planeten vil kunne se er brukt for en hundrelapp, enn en ny fra H&M for 149,-

        1. “Jeg tar faktisk mye heller en tidløs, Prada av det ypperste innen kvalitet, og ingen på planeten vil kunne se er brukt for en hundrelapp, enn en ny fra H&M for 149,-”
          Herlig utsagn! Og jeg er så hjertens enig.

    2. Ting jeg lurer på ved “strikkerne”, som jeg kaller de; Hvorfor er det slik at de går ut i minus 5 og stiv landvindskuling kun iført ullgenser, og så poster de selfier av seg og de fine “Villmarksgenser”-, “Sinnasau”- og “Potegenser”- og alt hva de nu heter genserne sine. Det må være fryyyktelig kaldt, siden ullplagg overhodet ikke er vindtette med mindre man har strikket/sydd inn vindstopper? Dessuten, det blir jo fryktelig ubehagelig når snefokken dekker hele genseren og gjør genseren halvvåt når de kommer innendørs i varmen???

      1. Hvordan mener du dette innlegget mobber Kokkejævel? Det er han som poster at han “forlanger” at folk skal vippse 1,25 for å bruke oppskriftene hans?
        Jeg kan se at jeg ikke er helt snill med Blodfansen hans, de som faktisk er dumme nok til å Vippse.
        Forstår at du menerdet er greit å “mobbe” for eksempel Sophie Elise bare jeg lar Kokkejævelvære i fred..

      2. Hva var mobbing her?😳. Han blir jo beskrevet som genial, men mulig litt frekk. Å,det synes jeg også. Han får jo betalt når vi er inne å leser bloggen. Men jeg vil tro det hele var ironisk ment. Om folk faktisk vippse må bli opp til hver og en. 😉

        1. Ironisk? Nja. Uansett vil mange nok av hans nesegruse beundrer(inner) vippse i vilden sky. Tror jeg. Blir nok en grei bi-inntekt…
          Og, den kyllinggryten…den var da rimelig standard. Hvis jeg skal lage noe sånt leter jeg ikke etter oppskrift, jeg bruker (en del av) det jeg har i kjøleskapet. På slump. Var liksom ikke noe enestående med den, for å si det sånn.

      3. Lise, mobbe? Hva har ho mobba om? Synes du må si det, siden du kaller dette for mobbing. Vet du egentlig hva mobbing er. Ta å google det 👍. Skjønner ikke hvorfor du er her inne å les

    3. For meg er det temmelig åpenbart at kokkens tigging denne gangen KUN er for å skape engasjement på bloggen, og om egen person. I motsetning til de tiggeepisodene vi har sett før, som var ment på ramme alvor.

      Han VIL at du skal skrive om dette, han VIL at det skal diskuteres på Kvinneguiden. Han VIL at folk skal bli opprørt og provosert av at han vil ha betalt for oppskrifter.

      Han trenger blest. Ser reinsdyrhjertene ligger så å si urørt i nettbutikken. Når Ida Wulff snart føder er hun på toppen.
      Jeg synes det er patetisk og lett gjennomskuelig, og håper det bare får skli forbi uten alt for mye oppmerksomhet.

      Synes Gladkokken er et godt alternativ jeg. Oppskrifter og alltid positiv i svarene sine. Han kommer også med ny kokebok nå. Leter heller i hans oppskrifter eller i den glimrende Trines matblogg hvis jeg ønsker noe. Blir aldri skuffet!

      1. Hvis du har rett, at det mest er for å lage engasjement – så tror jeg faktisk det blir en god del bi-inntekter. Vippsen går nok varm oppe i Alta… Og prisen økte jo kjapt, fra 1,25 til 2,00…

      2. Jeg tror og det er for å skape engasjement- og dermed øke antall klikk inn på bloggen. De pengene han tjener på Vipps er nok ikke de helt store summene – håper jeg. Og det sier jo mer om de som faktisk vippser enn om Kokkejævel.

    4. Vet du, tenkte at dine kloke ord og betraktninger, ikke bare om kokken, men om livet generelt. Om de svakeste i samfunnet. Det er verdt mer en ei krone og tjuefemøre. Legg på til kroner to, som kokken har gjort. Det er dine vise og kloke ord verdt.

      😉

    5. Kjøper garn fra Sandnes og Hillesvåg ullvarefabrikk. Bor i nærheten av sistnevnte og kjenner folk som jobber der, med norsk tarifflønn!! Den er sikkert ikke spesielt høy, men arbeiderens har ordnede forhold og tjener godt på overtid i disse corona tider. Kan lett få tak i annet garn, men så lenge jeg kjøper Hillesvåg sitt, vet jeg at Ulla kommer fra norske sauer og er behandlet av folk med tarifflønn. Det er viktig for meg

        1. Kanskje. Men nå er ikke påska det etegildet som jula er, og kommer aldri til å bli det heller.

          Det går mot vår, og sommerkroppen finnes et sted der framme….;)

    6. Først av alt til tidligere kommentar her, du mobber ikke Kokkejævel med dette innlegget. Kan man ikke nevne denne kokken uten at man blir stemplet som mobber?
      Dette betalings opplegget er mulig et forsøk på humor, men litt alvor også.
      Jeg syns det ble litt smålig.

        1. Hvordan blir det ført inn i regnskapet? 2 kr fra Ola Dunk, fra konto til konto? Noen hundrede ganger? Jaja. Om dette er så genialt så bør vi slenge oss på! Be om Vipps 🙂

    7. Bra innlegg dette. Vi “voksne” burde holde oss for gode til slike press. Lurer på hvor ungene “våre” har ting fra. 🙂 Stor klem fra deg … og ps. som deg så kjøper jeg og på Europris etc. hvis jeg en gang strikker. Ser ikke forskjell jeg og tror jeg ikke skal bli ekspert heller høres det ut som – da blir lommeboka fort tom skjønner jeg.

    8. Nå trur jeg det der mobbekortet kommer litt vel ofte frem. Det er ikke mobbing og være uenig og heller ikke mobbing å si sin mening og stå for det. Så enig med deg både frekt og samtidig ett skup så må nok kokkejævel få litt aktivitet rundt bloggen. Så han får klikk. Det der med garn har jeg god erfaring og jeg strikker av både billig og dyrt garn. Går oftest for det billigste, men strikke mye til meg selv av det Islandske garnet og er strålende fornøyd, det får jeg direkte derfra og er lykkelig og glad for det. Tenker jeg svarer litt mer på vibbedille sitt innlegg.
      Lag deg en fin fin kveld

    9. Dette er nok en annen form en tigging og spleis. Fikk mye pes for det. Funnet en ny måte å tigge penger på trur jeg desverre.

    10. Mye snobberi rundt forbi! Garnsnobberi har jeg ikke hørt om, men jeg er akkurat for tida en nybegynnerstrikker….! Cubusunge har jeg derimot vært sjøl – så det var nok mye snobberi for 40-50 år siden au! Handle klær på Cubus er vel faktisk mer stuereint nå enn da…..! Vi står på som vi ønsker – ved å være oss sjøl! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg