Hva er hensikten med denne bloggen?

Hva er det egentlig som driver meg til dag etter dag å klikke meg inn på de fem øverste bloggerne på bloggtoppen og lese og kommentere bloggernes siste innlegg?  Ha jeg ikke noe mer fornuftig å bruke tiden min på?

Jo. Det har jeg.  At jeg ikke var så aktiv her inne i går for eksempel kom av at jeg brukte store deler av formiddagen, totalt 5 og en halv time på digitale møter som tillitsvalgt og ettermiddagen på et digitalt kommunestyremøte på drøye fir timer.  Så, jeg har mer enn nok annet å drive med enn å sitte å blogge, lese andres blogger og herje i kommentarfeltene.

Men bloggverden er mitt eget lille fristed.  Jeg trives med å skrive.  Jeg koser meg med å følge de bloggene jeg følger, det er ikke nødvendigvis de bloggene som ligger på topp. Mange av de bloggene jeg MÅ innom hver dag ligger som regel rundt midten av lista.  De fleste av toppbloggerne leser jeg kun når de er blant de fem øverste.

Så hvorfor er jeg så opptatt av de fem på topp?
Jo fordi konseptet blogg fasinerer meg.  Hva er det som gjør at en blogger får utrolig mange sidevisninger mens andre blogger kun får en håndfull besøk? Er det bare kvalitet?

Er for eksempel Kokkejævel som har ti ganger så mange sidevisninger som meg en ti ganger så god blogg?
Hva gjør forresten en blogg til en god blogg?
Innhold? Tema? Språk? Brød og sirkus?

Fordi jeg stiller kritiske spørsmål ved det meste jeg leser, også blogger, er det en del som blir provosert.  I et minste når jeg retter et kritisk søkelys på dem eller på bloggen e forguder.

Jeg er ikke et troll, slik enkelte later til å tro.
Men jeg er et menneske som ikke alltid følger massene, jeg tenker selv og stiller kritiske spørsmål til mye i samfunnet rundt meg.
Og ja, Kokkejævel, som du kommenterte i går, jeg har et ønske om å havne på stortinget.  Derfor har jeg takket ja til å stå som nummer to på Buskerudlista til Rødt ved høstens stortingsvalg.  Jeg håper ikke kommentaren din var ment som en advarsel.

Ta Ida Wulff som et eksempel. Hun hadde i går 7.420 sidevisninger.
Ida skriver bra, har et godt språk og beskriver hverdagen med et lite spebarn utrolig godt.
Men hun har ikke kommet med et eneste innlegg siden 26.mars.  Det er altså to uker siden det kom noe nytt fra den kanten. Hvorfor er det da over 7.000 unike sidevisninger på den bloggen så og si hver eneste dag?
Slike ting synes jeg det er verdt å fundere litt over.

Mamma på hjul er en annen blogge som skriver bra og ha et godt språk.  4.803 sidevisninger i går og en femteplass.
Vivian, Mamma på hjul r en av de bloggene jeg er innom hver dag uansett hvilken plass hun måtte ha på bloggtopplista. Jeg tro vi e mange som følger hverdagen til tøffe Vivian gjennom bloggen hennes.

I går skrev hun om hvor fascinert hun er over perlriene til Vibbedille.
Vi er mange som klør i fingrene når vi ser hvordan Vibbedille tryller med perler.

Andrea Sveinsdottir på fjerde plass er en mer tradisjonell blogger av den gamle typen. Mange reklameinnlegg for klær og interiør.  Hun blogge om hverdagen sin uten  å bli for privat.
I gårsdagens innlegg forsikrer hun om at hun ikke har planer om å slutte og blogge slik mange andre bloggere av den gode gamle typen har gjort.  Men hun innrømmer at det kanskje ikke er like lett å blogge nå som det liksom ikke skjer noen ting.

Det som jeg liker best med bloggen til Andrea er bildene.  Hun er helt rå på bilder!
Ta for eksempel bildet i dag.  Hun sitte avslappet i godstolen, blid og rakrygget.  Rosene i bakgrunnen står på akkurat rett plass i forhold til tulipanbuketten i forkanten.  Noen av tulipanene tar opp i seg det gule fra rosebuketten.  Jeg våger å påstå at det ikke er tilfeldig.

Martine Halvs er og en tradisjonell blogger som innimellom har sterke meninger.  Jeg liker Martine.
I dette innlegget som hun nå ligger på tredjeplass med deler hun bildet av interiøret i leiligheten.
Jeg som er altetende når det gjelder interiørblader klikker meg spent inn.

Martine og jeg har ikke lik smak når det gjelder interiør.
Skulle bare mangle. Jeg er gammel nok til å være morn til Martine. Vi tilhører to forskjellige generasjoner, og har ikk overraskende ulik smak.

Da er det bare Kokkejævel igjen.  Og han er uten tvil den mest fascinerende og interessante bloggeren.  Han har ligget på topp med få dagers unntak det siste halvannet året. Og da mener jeg ikke blant topp fem, men helt på topp dag etter dag, uke ette uke, måned etter måned.  Det står det respekt av – og selvsagt fascinerer det meg. Hva er det med denne kokken i førtiårene som treffer bloggleserne så til de grader?

Han kan skrive. Han har et godt språk, og når han er i godt humør virker han som en hyggelig fyr.  Jeg kan godt innrømme at jeg er fasinert over hva han har fått til.

Han er en kremmer som vet å utnytte potensialet i markedet sitt.  Det står det respekt av!

I går skrev han et innlegg om et av de fenomenene rundt Kokkejævel som jeg har kommentert flere ganger fordi jeg faktisk ikke klarer å forstå logikken bak det.
Kokkejævel legger i likhet med mange andre bloggere ut oppskrifter på bloggen sin. Og så ber han, truer henstiller kall det hva du vil leserne til å vippse først en, å to og nå fem kroner til hans konto for å bruke oppskriftene som jo allerede ligger der fri til å benytte.  Det som forundre meg er at folk faktisk vippser!

Kritikken min går altså ikke på Kokkejævel.  Han prøvde ut ideen sin med en krone, så at det fungerte – at penger km innpå konto – og fortsatte mens han gradvis økte prisen og også innførte at man ved å vippse en hundrelapp fritt kan bruke oppskriftene som allerede ligger fritt tilgjengelig i ett år.

Det som forundrer meg, og som jeg stiller spørsmål ved er Hvorfor vippser folk penger til han på dette grunnlaget?

Innlegget hans i går var en forsinket aprilspøk.
Han hevdet at han hadde tjent store summer , over 2 millioner, på dette salget av oppskrifter som i utgangspunktet er gratis.
Det var en spøk.  Sannheten er vel at summen ligger på et par hundre tusen vil jeg anta. Han sier at 3.200 mennesker har kjøpt enten enkeltoppskrifter eller årssummen.  Jeg tipper de fleste har gått for årssummen.

I slutten av innlegget hans spør han

Svar helt ærlig, ble du først glad på mine vegne eller kjente du at det vrengte seg litt i magen?

Jeg skal svare deg helt ærlig.
Den første tanken min var at dette er ikke de reelle tallene. Du tok litt for hardt i.  I tillegg er du ikke dum.   De siste dagene har du fått mye tyn for det konseptet der.  Du ville ikke prale med hva du egentlig har tjent på den måten akkurat nå.

Om jeg hadde blitt kvalm eller gledet meg på dine vegne hvis du virkelig hadde tjent et par millioner på den måten?

Jeg hadde ikke blitt kvalm.
Jeg hadde latt meg forundre, forundre over hva en karismatisk mann som du kan få til.
Jeg hadde gledet meg på dine vegne hvis du får råd til å bytte ut rekkehusleiligheten med en litt større bolig du og familien din vil trives i.  Jeg ønsker deg ikke noe vondt, selv om jeg ikke er en del av heiagjengen, eller blodfansen om du vil.

Så Kokkjævel, stå på!  Fortsett med dine kreative måter å skape deg et levebrød på  Der heier jeg på deg.  Heier på alle som står på egne bein og tar opp kampen med de store kjedene.
Samtidig må jeg da få lov til å stille spørsmål filosofere over det du skriver slik jeg gjør med andre bloggere.  Stille spørsmål over den nærmest Gudetilbedelsen du blir gjenstand for fra enkelte av følgerne dine.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Ikke amming. Må prøve å få perlet noe, selv om jeg ikke tror jeg har tid til det i dag. Kanskje et reklameinnlegg. Det kommer noen interiørbilder fra hytta senere i dag, vi skal kjøre opp lenestoler vi kjøpte på finn tidligere i uka. Og så burde jeg komme opp med et forretningskonsept som slår Kokkejævels salg av gratisoppskrifter ned i støvlene.

 

 

 

25 kommentarer
    1. Veldig fint innlegg som sier mye om alt egentlig…
      Og litt mellom linjene også! Smart innlegg………Gleder meg til å interiørinnlegget fra hytta 🙂

    2. “Jeg håper ikke kommentaren din var ment som en advarsel.” Hvorfor gir du dine lesere, nok en gang, et inntrykk av at jeg driver å truer deg? Dette er andre gangen du gjør det. Forrige gang drev du i flere dager å fortale om hvordan jeg hadde prøvd å true deg på melding. Jeg hadde så lyst til å poste bilde av samtalen vår da, men jeg lot det være. Hevet meg over det, men nå gjør du det altså IGJEN, og denne gangen sammen med et skjermbilde av det som du en gang gjorde et poeng av var en slags trussel om at noen ville komme hjem til deg å gjøre skade på deg !
      Du er en glitrende skribent, så du vet jo nøyaktig hva du gjør med å plante inn slike setninger i en ellers egentlig hyggelig tekst. “Var det stortingsrepresentant du håpet å bli?” var spørsmålet mitt til deg. På hvilken måte klarte du å tolke dette som en advarsel?

      1. Pust litt med magen og les alt det positive jeg skriver om deg.
        Jeg er overhode ikke ute etter å skade deg.
        Kan du ikke bare forklare meg og leserne hva du mente med spørsmålet om stortingsplass? Da vil både jeg og de som leser se at jeg ikke hadde noe grunnlag for å tolke det som en advarsel.
        Jeg synes og det er rart at du nå fremstiller deg som et offer på grunn av en skjermdump av en kommentar fra ditt kommentarfelt hvor jeg ble truet.
        Jeg har aldri vært redd for at du skulle ta turen fra Alta til Hønefoss for å skade meg . Den beskyldningen er absurd!

        Jeg har ikke inntrykk av at du er et slikt menneske som ville ty til vold.
        Og Alta – Hønefoss det er LAAANGT..
        Det var mer han i kommentarfeltet jeg var engstelig for.

        Så pust litt med magen, Asbjørn. Jeg er faktisk ikke ute etter å skade deg. Jeg mente alt det positive jeg skrev.
        Håper du heller ikke ønsker å skade meg.

        .

        .

        1. Jeg puster med magen, så vær vennlig å ikke bruk hersketeknikker på meg. Det er nedlatende. Offer? Jeg er slett ikke noe offer, og forsøker heller ikke å framstille meg som et. Jeg reagerer bare på hvorfor du insinuerer at jeg truer deg, og lar resten være opp til fantasien til leserne. Og dette i en for øvrig positiv tekst. Snedige greier, eller lumskt om du vil.
          Jeg mente at en person som har skrevet flere kilometer med negative karakteristikker, både i bloggs form og i kommentarfelt, om andre mennesker, fortrinnsvis meg, ikke fortjener en plass på Stortinget. Siden jeg alltid har stukket meg litt ut, og gjort mine greier på en ofte utradisjonell måte, så har jeg fått ufattelig mye kritikk opp gjennom årene, og stort sett har jeg taklet det greit, men aldri noensinne har jeg vært utsatt for et menneske som til de grader har vært så besatt av et annet menneskes gjøren og laden. Ofte har du trukket fram din “psykologvennine” når du har omtalt meg i en av dine “satiriske” tekster. (Rart forresten at du sjelden eller aldri skriver “satirisk” om de andre på topp 5. Ikke en gang når noen utleverer sine barns følelsesliv, (noe selv JEG aldri kunnet finne på å gjøre) finner du grunn til verken kritikk eller “satire”. Kanskje du skulle oppsøke denne “venninnen” din uten å snakke om andre?

          1. Jeg tolket den kommentaren din om stortingsplass nærmest som en trussel. Det er jeg nok ikke alene om. Det er faktisk du som virker manisk her nå, så det å puste med magen var et godt råd.

            1. Ehem. Det er faktisk vanskelig å se hvordan noen kan lese en trussel inn i dette. Sarkasme, spydighet, joa. Selv oppfattet jeg kommentaren akkurat sånn Kokkejævel selv beskriver at den var ment.

    3. Jeg vil tro at bloggere som Ida Wulff som visstnok har hatt en stor fanskare lenge og er veletablert i bloggverden, kan tillate seg å la være å skrive en stund og likevel få mange klikk, slik som Sophie Elise kunne i sin tid. Vil tro det er en blanding av trofaste fans som klikker seg inn hver dag i håp om å finne noe nytt, og perifere lesere som innimellom søker opp kjente bloggere de har hørt om.

    4. Jeg tror også veldig mange klikker seg inn hos Ida Wulff, bare for å se om hun har skrevet noe nytt. Og mens man er der kanskje blar litt i arkivet. Hun skriver jo bedre enn de fleste, og tar seg alltid tid til å svare.
      Hun er jo dronninga da😄
      Sikkert ikke mye tid til blogging for tida, barnet vil være i armene konstant visst.
      Skriver godt du også, leser deg hver dag😊

      1. Som sagt, hun skriver veldig bra så jeg skjønner at hun har en stor leserskare selv når hun ikke blogger, men SÅ stor!!!
        Har heller ingen problem med at barnet er førsteprioritet

    5. Er egentlig veldig nysjerrig på hvordan algoritmen som regner ut antall sidevisninger ser ut. Manna på hjul har vært inne på dette en gang, at hun ikke helt får det til å gå opp. Tror hun skrev at antall sidevisninger hun fikk tilbakemelding om fra blogg.no ikke stemte overens med det antallet som viste på blogglisten. Tror nok ikke det 7000 nye som hver dag i 14 dager som klokker seg inn på bloggen til andreplassinnehaver, men som en sier over her at det er mange av de samme som klikker seg inn daglig for å se etter nytt. I mitt hode blir jo ikke dette 7000 ekskusive (eller hva en kaller det) sidevisninger …

      1. Jeg tror at antall sidevisninger ikke går fra klokken 00 til 24. Men 24 timer fra litt senere på natta til samme klokkeslett neste natt.
        Vet ikke, men slik jeg tolker statistikken.
        Det er ikke unike lesere som telles, men sidevisninger. Hvis en leser leser et blogginnlegg og klikker seg inn på et annet innlegg hos samme blogger blir det to sidevisninger.
        Hvis man klikker seg inn på samme side men fra en annen enhet altså en anen ip-adresse ( feks telefon og pc) genererer det og to sidevisninger.

        1. Utifra blogg.no sin support så er det unike sideanvisninger som blir målt , det var i hvertfall det svaret jeg fikk når jeg kontaktet de. Jeg har opplevd flere ganger at antall sideanvisninger ikke stemmer overens med min egen statistikk , når jeg har sjekket blogglisten så har jeg stått oppført med mye mindre sideanvisninger enn hva min statistikk viser. Det siste jeg hørte fra blogg.no var at de skulle begynne med nye målinger som skulle stemme mer overens med bloggerne sin egen statistikk , og det ser ut som de har gjort en endring for nå stemmer det mer for meg ihvertfall.

    6. Kokkejævel fornekter seg ikke…… Det er stor forskjell på måten du takler kritikk og hans måte å takle det på. Begge har tidvis utvist dårlig oppførsel, men forskjellen på deg og han er at du innrømmer det og har beklaget det. Han har store vanskeligheter med å se og innrømme sin egen dårlige oppførsel.

    7. Jeg beundrer dere alle som klarer å være på toppen:)
      Jeg er som skilpadde:) Det tar kanskje hundre år før å komme opp til toppen eller jeg når aldri frem:)

    8. Jeg lurer på om at hver gang jeg selv går inn på egen blogg får en sidehenvisning. Det virker faktisk slik. Det vil jo være helt feil i mine øyne.

    9. Du jager etter diskusjoner,er det for å få lesere…?.du har jo ingenting og fare med…kokken lager mat.du bare kritiserer.skal du på Stortinget.Gud hjelpe alle oss andre.

    10. Før noen begynner å lure. Jeg har slettet en kommentar fra en Trym. Han dro inn i debatten mennesker som overhode ikke har noe med denne debatten å gjøre.
      Jeg slettet da og Kokkejævel sitt svar på Trym sin kommentar. Ikke fordi det var noe galt i Kokkejævel sitt svar, men fordi den da ble stående uten kontekst, og da virket underlig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg