Kokken har dummet seg ut…..

Kokkejævel har dumma seg ut! Ja, det er helt sant. Han sier det selv! Og ikke hvilken som helst blemme heller, nei selveste kron-blemma! Hvordan går det an for en toppblogger å gjøre ei slik blemme!?!

Hva Kokkejævel har gjort? Jo han har bare skumlest de nye forskriftene om serveringssteder og korona som kom i går. Ja, er det mulig? Jeg ler så jeg rister!  En sånn amatør-feil ville ikke jeg gjort, og jeg er langt nede på en mange og femtiende plass på bloggtopplista.

Alle med litt omløp i hodet vet jo at alle slags lover, forskrifter og avtaler må leses forlengs,  baklengs og gjerne sidelengs ett par tre ganger slik at man er sikker på at man forstår hva som står der, hva som menes med det knotete språket og de lange formuleringene. Hvor mange ganger har jeg ikke sett diverse ledere og direktører gå i den samme fella som Kokkejævel? Hvor mange ganger har ikke det gitt meg noen av mine kosteligste øyeblikk som tillitsvalgt?

Jeg kunne nevnt eksempler i fleng. Men vi kan jo droppe de nyeste eksemplene og ta for oss parkeringsforskriften. Parkeringsforskriften ble vedtatt av Stortinget i 2016, og trådde i kraft 1.1.2017. I foretaket vårt var det noen som ville bruke den forskriften som begrunnelse for at de ansatte ved sykehuset skulle begynne å betale for å få lov til å parkere på parkeringsplassen. Vi ansatte syntes det var en dum idé. Hvilke argumenter skulle vi bruke for å få arbeidsgiver til å ta til fornuft? Noe av det første jeg gjorde var å lese forskriften de henviste til i drøftingsnotatet. Det sto det ikke noe om at man måtte ta betaling av de ansatte. Hvis bare parkeringsplassen var tydelig skiltet med privat parkering kun for ansatte kunne vi fortsette å dele ut gratis parkeringsbevis. Når jeg så nevnte denne ørlille detaljen under drøftingen førte det til at saken ble trukket fra arbeidsgivers side.

Jeg overhørte en samtale mellom to av lederne ute på gangen mellom drøftingsmøte og AMU (arbeidsmiljøutvalgdmøte) den dagen. Han som hadde ledet drøftingsmøte informerte en av de lederne som skulle være med i AMU om at vi arbeidstakerne kom til å plukke litt på det argumentet om at arbeidsgiver var nødt til å kreve inn penger fra de ansatte på grunn av parkeringsforskriften. Med dirrende finger pekte han på meg og sa sint “Hun har lest forskriften!”

Akk ja. Det ble betalt parkering til slutt. Men jeg klarte ved å finne feil på feil i saksfremlegget å hale ut den saken i over ett år. Ett år og 8 måneder hvis jeg ikke husker feil.

Kokkejævel trodde altså noen korte, gledesfylte timer at han atter kunne åpne dørene på Hofte Pluss, salatbaren sin. Gledestrålende ringte han de ansatte og ønsket de velkomne  tilbake på jobb.

Men hvor lenge var Adam i paradis? Jo helt til han oppdaget at de som morer seg med å skrive forskrifter hadde flyttet forbudet mot bufettservering fra en paragraf til en annen. Sikkert i den hensikt å villede mer enn å veilede.

Genialt!! Det er som om jeg skulle gjort det selv!

 

 

6 kommentarer
    1. Du var ikke den eneste som humret litt i skjegget. Ja, forskrifter skal leses forlengs og baklengs, gjerne flere ganger, så man er sikker på å ha fått med seg alt.
      Fortsett med å lese forskrifter, lover og avtaler, du. Du gjør en kjempejobb!

    2. Glad jeg slipper sånn gransking av forskrifter. Her i heimen og på hjemmekontoret er det kun noen små forskrifter hva gjelder pausene. Vask deg på hendene når du går ut og lufter snuten 🙂

    3. Man burde vel strengt tatt ikke vært nødt til å lese forskrifter en gang for å forstå at man ikke kan servere buffet-mat enda. Jeg har forstått det, enda jeg ikke driver verken restaurant eller har til hensikt å oppsøke buffeter på lenge enda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg