Mitt svar til Jodel-stormen….

Jeg beholdt 43. plassen, men gikk fra 866 sidevisninger ned til 679.  Det hjelper ikke å skrive om butikkdød og kjedemakt når Isabell Raad kommenterer storm på Jodel.

Min første tanke etter å ha lest Isabell Raads innlegg er hva er Jodel? Er det litt sånn Kvinneguiden?  Kvinneguiden er for meg det stedet der alle de kvinnelige nettrollene mesker seg, slarvekjerringenes Mekka.   Men Jodel…Jeg må lese meg litt opp.

Jodel er en tysk mobilapplikasjon for deling av tekstmateriale og bilder. Altså noe alla Snap Chat, Instagram og Facebook.  Hvor mange slike apper trenger vi egentlig?: Ved bruk av Jodel får man tilgang på informasjon om hva som skjer i nærmiljøet. Alle brukerne av appen er anonyme, og kan poste tekst og bilde til andre brukere i nærheten.  Den har bare lokal utbredelse. Du når de som er i nærheten. Nå er jeg litt usikker på hvor lang rekkevidden er, om hva som defineres som nærheten. Og så er du anonym.  Altså et perfekt sted for slarvekjerringer.  Vi hadde ikke Jodel da jeg vokste opp i min barndoms dal, men vi hadde slarvekjerringer.  Datidens svar på Jodel var nok den lokale landhandelen, også kalt Slarverud.

Jeg husker godt hvordan det var når det “tok av” på Slarverud eller andre steder slarvekjerringene var samlet.  Når det hadde skjedd noe virkelig “sensasjonelt” i den lille bygda og slarvekjerringene hadde fått noe de virkelig kunne slarve om. Isabel har altså klart å lage storm i et slikt anonymt digitalt slarvekjerring-samfunn. Og stormen ha vært så kraftig at hun føler behov for å skrive et innlegg på bloggen sin for å oppklare misforståelser, svare på ryktene og få en god del sidevisninger på kjøpet.

I likhet med meg deler ikke Isabell Raad hele sitt private liv på sosiale medier, heller ikke på bloggen. Noe holder vi privat, og det har vi selvsagt rett til. Jeg har nok finere lesere enn Isabell for jeg har ikke følt noe krav fra dere om at  dere skal vite hver minste detalj av hva som skjer på privaten. Det er sinnsykt mye dere ikke vet, som jeg velger å ikke dele av forskjellige grunner.

Det verste med slarv og rykter er jo at det som regel går en stund fra ryktene begynner å svirre, og til de når de som det slarves om.  I så måte er nok den digitale verden litt enklere enn da jeg vokste opp på 70 tallet.  Nå får Isabell PM ene sine fylt opp med screenshots av hva de anonyme slarvekjerringene skriver på Jodel.

Hvilken “forbrytelse” Isabell har gjort seg skyldig i?  Jo, hun er blitt observert sammen med ekskjæresten. Ja, at slikt tar av i et anonymt digitalt slarve-samfunn forstår jeg godt.  Det er få ting som er bedre å slarve om enn en kvinne som er sett sammen med feil mann.  Jeg har litt erfaring på den fronten.  Jeg har jo til og med klart det kunststykket å møte opp i kirken med feil mann….
Skal man tro Isabell er det å være venn med ekskjæresten den største synden i verden, sånn sett fra slarvekjerringene på Jodel sitt synspunkt.  Hvis det stemmer, så må jeg bekjenne her og nå  “Jeg er en synder!”.

Ja. Jeg har vært sammen med Gamle Gubben Grå i over 30 år. Men før den tid fantes det flere menn Jeg har skrevet om de tidligere. Blant annet i innleggene Han het ikke Ali… 

Oppgjør med Ex-en….og andre innlegg.

Det hender jeg treffer noen av disse eksene tilfeldig. Verden er ikke stor, og de fleste av oss bor her i byen. Vi stopper da alltid opp og tar en prat. For selv om de stormende følelsene tok slutt er vi fremdeles venner.

En av de har jeg flere ganger tatt en kopp kaffe med. Vi var svært gode venner før vi ble kjærester, og da vi fant ut at vi ikke skulle være kjærester lengre var vi enige om at vi fremdeles var venner. Det tok noen år før det føltes naturlig, men de siste 25 åra har det fungert helt greit for oss. Men jada, jeg vet at ryktene ved flere anledninger har surra etter  at vi har blitt observert sammen.

Jeg har venner som er kjerringer. Noen på min alder, noen yngre, noen eldre. Jeg har venner som er menn.  Et par av de har jeg hatt et forhold til, men så fant vi ut at de varme følelsene var ikke så varme. Vi var mer venner enn elskere.  Så skulle dy se meg ute på vift med “feil” mann ikke gidd å spre rykter. Mest sannsynlig er det ikke mer sensasjonelt enn at to gode venner slår av en prat.

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Ja, slarvekjerringer finner alltid et sted å få utløp for behovet sitt, slenge dritt. Og nå er det nok mye enklere, og de får mye mer respons. Eller, det ble vel muligens god respons i 1960 hos Slarverud også 😀

    2. Jodel er en mobbe-app. Såpass har jeg lest meg til her og der.

      Det å være venn med ekser, det skal man visst ikke når man er ung. Det vil ofte ikke tåles av nye kjærester. Det er nærmest opplest og vedtatt at man skal glemme alt som var.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg