Oppgjør med Ex-en….

Jeg var ikke på bloggtopplista i dag heller.  Men lesertallet mitt er jevnt stigene, så jeg fortsetter å lære av de som troner på toppen og smører meg med tålmodighet.  Snart er det jeg som håver inn millioninntekter og sponsorgaver i fleng.  Sophie Elise har knekt koden, og har tronet på toppen i over en uke uavbrutt, og hun ligger milevis foran de andre.   Godt over dobbelt så mange klikk. Så nok en gang er det hun som er min læremester.

I går hadde Sophie Elise et oppgjør med sin voldelige,  ekle ex-kjæreste  som fremdeles nyter  kjendisstatus kun fordi han har vært sammen med henne.   Offentlig skitkasting selger.  Hvorfor tror du Se og Hør har så store salgstall? Eller hadde.  Det har sikkert endra seg det og.

Så i dag har jeg tenkt å ta et ordentlig oppgjør med ex-kjærestene mine.  Regner med at det nå sitter noen halvgamle gubber rundt på Ringerike og skjelver i buksene.  
Nå har jo jeg vært sammen med Gamle Gubben Grå i 29 år, og gift i snart 25, så jeg må selvsagt gå litt tilbake i tid for å hente frem minnene om disse exene jeg nå har tenkt å ta et oppgjør med.  Men hva er vel bedre enn å gi offentlig uttrykk for hat, frustrasjon og sinne som har ligget 30 år og ulmet?
Så  i tankene drar jeg tilbake til Stovner på slutten av  1980 tallet.   I Tante Ulrikkes gate, som nå er blitt kjent kult bok, hadde kjæresten min leilighet, og jeg bodde vel delvis der i en del måneder, kanskje over ett år.  Aldri har jeg vært så fylt av tårer, sinne og frustrasjon som da denne fyren gjorde det slutt. Og han slo opp på verdens mest grusomme måte.  Han slo opp, men viste fremdeles omtanke og omsorg gang på gang.  Var blid og hyggelig når vi traff på hverandre, og lot meg gråte på skuldrene hans fordi jeg hadde kjærlighetssorg men uten å gi meg forhåpninger om at det kunne bli oss igjen.  Jeg hevnet meg med å skrive “Horekunde” i møkka på bilen hans en mørk kveld.  Så leser du dette, må jeg få si unnskyld.  Den gjerningen har plaget meg i snart 30 år – men det var utrolig befriende da jeg gikk oppover Thereses gate etter utført dont….
Før det var jeg sammen med en fyr som bodde i et turkis hus.
Når jeg tenker etter er jeg ikke sikker på om han fyren i det turkise huset tenker på meg som en ex-kjæreste….
Kanskje mer som en plagsom stalker?
Vi hadde våre kvelder og netter sammen, han var en morsom fyr, og jeg og venninnene mine kunne kjøre flere runder rundt det turkise huset i løpet av en ettermiddag med råning på Hønefoss.  Jeg husker fremdeles hvor flau jeg var da han en kveld på byens diskotek Frankenstein, listet opp “rundetidene ” våre.
Det er kanskje ikke så lett å drive med diskret stalking når vi brukte en mintgrønn Opel Kadett og en oransje Lada…
Jeg håper han ikke bærer nag, for det var hans elektrikerfirma som monterte boblebadekaret da vi pusset opp badet i 2007….

Min tredje ex og jeg gled bare fra hverandre en gang for lenge siden.  Han gled rett inn i armene på hun lille, tjukke jenta han fremdeles er gift med.  Han overlot til moren sin og fortelle meg at det var slutt, og han hadde  funnet en ny.  
Jeg brukte en ettermiddag på i ren frustrasjon og kviste ei tørrgran med bare hendene, og så var jeg i grunn ferdig med han.  Selv om jeg bare var 17, forsto jeg at en fyr på snart 25 som sender mora si for å slå opp ikke er mannen i mitt liv.  Så, du lille tjukke jente – slit han med helsa (Det ser det jo ut som du har gjort, dere er jo fremdeles sammen nå snart 35 årsenere. )

Han med de tykke brilleglassene som forelsket seg i meg på ungdomsskolen.  En kort stund var vårt forhold det hotteste samtaletema på ungdomsskolen.  To av de desidert minst populære elevene, to av mobbe-ofrene hadde blitt sammen.  Hva kunne de se i hverandre?  Vel, du fikk meg til å føle meg levende, og vi klarte å heve oss over mobben en stund…
Barndomskjæresten og jeg som grillapotetgull på lyspæra på bordlampa på gutterommet, og så vidt turte å holde hender når vi gikk hjem fra elevaftener på barneskolen.  Men bare når vi gikk på de mørkeste partiene hvor det ikke var noen hus, og vi ikke hørte noen biler som nærmet seg…
Det ble slutt når jeg flyttet til den andre enden av bygda samtidig som jeg begynte på ungdomsskolen i byen.  Du bar noen måneder yngre og gikk fremdeles på barneskolen.  Man kan selvsagt ikke fortsette et forhold med en slik aldersforskjell, det forstår alle.

Sånn, nå har jeg utlevert samtlige av mine ex-kjærester.  NÅ må jeg da komme på bloggtoppen.

9 kommentarer
    1. Jevnt og trutt er bra.. kanskje vel ambisiøst å sammenligne med Sophie Elise..men alt er mulig sies det..hehe.. 🙂 Best med litt utlevering som ikke er “nåtid”..litt mer uskyldig da..og du skriver jo på en fengene og morsom måte.. fortsett med det 🙂

      1. Man skal lære av de beste, sies det. Og Sophie Elise er god. Jeg er i grunnen imponert over hva den unge jenta får til. Ja, syns det er sikrest med litt sånn gamle utleveringer. Og, hærverket på bilen, det syntes på bilen selv etter vask, har vel passert foreldingsfristen tror du ikke?

    2. Er rimeligsikker på at ingen av mine exer tar anstøt av innlegget. De er flotte mennesker med humoristisk sans.
      Gøy å høre at du også leser de politiske innleggene mine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg