Han het ikke Ali…

I dag dukket det plutselig opp to anonyme kommentarer på et innlegg jeg skrev for ganske lenge siden.  Gøy når lesere blar og leser gamle innlegg, eller på annen måte plutselig havner på bloggen min, og enda mer gøy når de legger igjen kommentarer.  Som regel….

Innlegget som jeg skrev 24. juni 2018 kan du lese her. Det handler om gode ungdomsminner fra studietiden fra en bydel i Oslo som har fått et litt dårlig rykte.  Stovner.  Fordi verden aldri er enten svart eller hvit, skrev jeg om mine minner fra bydelen. Om studietid, ungdomsforelskelse og en svunnen tid.  I dag dukket det opp to kommentarer i kommentarfeltet til dette  gamle innlegget.  Og, nei.  Jeg har ikke skrevet dem selv for å få flere lesere.  Da ville jeg ikke valgt et innlegg som er over halvannet år gammelt.

Den ene kommentaren kan dere lese selv hvis dere klikker dere inn på innlegget, jeg gidder ikke kommentere den.  Jeg bare håper vedkommende som har skrevet kommentaren kom seg skikkelig langt bort fra Stovner når vedkommende flyttet. Jeg vet om noen øde skogsbygder og fiskevær hvor vedkommende vil trives godt, langt bort fra andre mennesker.

Den andre kommentaren gjengir jeg her.

Den mannen du likte så utrolig godt som bodde i Tante Ulrikkes vei, jeg tipper han var kølsvart, het Ali og kom fra en afrikansk landsby, ikke sant?
Ingenting er vel mer spennede for dere kvinner enn kvinnemishandlere fra den tredje verden. Glem norske menn, de er jo bare dritt sammenlignet med en morderisk voldtektsmann fra afrika som mishandler dere dagen lang. Dere får det dere fortjener
.

Jeg synes kommentaren er virkelig krenkende ovenfor mannen jeg var så utrolig glad i.  Og selv om det ikke ble oss to, føler jeg behov for å forsvare han.   Man snakker ikke dritt om x-en min uten at man får svar.
For nei, han het ikke Ali.  Han het Jon.  Han var i grunn ganske bleik, bortsett fra den påsken vi leide ei hytte på fjellet sammen med gode venner.  Da var han så solbrent at han hadde sår på den litt for store nesa.  ( Unnskyld, Jon; men nesa di har alltid vært litt stor.)  Han kom ikke fra noen landsby i Afrika, men fra Røyse, ei lita bygd utenfor Hønefoss.
Han er slik jeg opplevde han en utrolig snill mann, som jeg aldri kan tenke meg at ville finne på å mishandle noen.   Jeg synes det virkelig er direkte hårreisende frekt å kalle et menneske du ikke vet noe annet om en navnet på gata hvor han bodde en gang på 1980-tallet for en morderisk voldtektsmann.
Skremmende å se at folk har slike fordommer basert på et gatenavn i en bydel.

Det jeg finner spennende med en mann, eller de egenskapene jeg verdsetter for å si det på en annen måte er først og fremst at han er snill. Og så må han ha evnen til refleksjon, kunne delta i en diskusjon på en saklig måte.  Så hvis jeg hadde vært på søken etter noe nytt hadde kommentarskriveren allerede diskvalifisert seg.
Etnisitet på en mann finner jeg mindre interessant.  Gamle Gubben Grå er halvt tysk (resten norsk), men det var aldri hans kulturbakgrunn jeg fant spennende.

 

 

10 kommentarer
    1. Bevares…
      De to kommentarene med verre nick enn mitt, er skrevet av samme person. Gjeeeesp!
      Jeg stopper her, så jeg ikke får tastediaré 😏. Får nemlig lyst til å skrive noe fælt om det vesenet.

    2. Det er helt rævvva teit å skrive en kommentar hvor man baserer alt man tror på en gate. Jeg tenker det er ganske ille hvis denne mannen du hadde vært sammen med HADDE vært svart og komme fra Afrika. Akkurat som han DA måtte vært voldektsmann og kvinnemishandler..SNAKK om å være forutintatt overfor noen på bakgrunn av noe han har hørt om NOEN andre. *himler med øynene..

      1. Ja, det blir bare provoserende dumt.
        Selvsagt hadde det vært enda mer provoserende hvis den gamle flammen min hadde vært fra Afrika. For han kunne selvsagt ha vært en alle tiders fyr for det.
        Men jeg følte bare for å forsvare en uskyldig person som ble beskyldt for å være morderisk konemishandler.

    3. Wow! Nå snakker vi! Det er jo vanlig klaging fra de store bloggerne at de får hatkommentarer på bloggen sin. Nå har du også erfart det! Da går det raka vägen mot toppen! hohoi!

      (Måtte bare. Det er for øvrig ikke festlig med folk som sitter i kjellerleilighetene sine og øser ut eder og galle).

    4. Det er ille at folk tror at alle som bor i en viss gate på Stovner (som jeg for øvrig aldri har hørt om) er afrikanere. Og det er enda mye verre å påstå at alle afrikanere er voldtektsmenn. Jeg har selv datet en fyr som het Ali. Han var verdens snilleste og mest rettskaffne mann, men bodde hverken på Stovner eller var fra Afrika. Forresten må man være muslim for å hete Ali (eller det er sikkert ikke forbudt å hete det ellers også, men jeg kjenner ingen andre som faktisk gjør det), og såvidt meg bekjent er det store flertallet av afrikanere fremdeles kristne. Jeg syns ellers det var spennende å høre at Gamle Gubben Grå er halvt tysk, men siden du ikke legger vekt på det, betyr det kanskje at den tyske kokkekunsten glimrer med sitt fravær, okke som?

      1. Jeg tror de fleste med navnet Ali gjerne er arabere, eller kurdere… Jeg kjenner noen som heter Ali. Fint menneske.
        Gamle Gubben Grå kan lage tysk mat, men tysk mat her i huset “Bohnen in Speckhsause” f.eks.går ikke under begrepet stor kokkekunst. Ikke Sauerkraut heller..

    5. Wow, han har tydeligvis dårlig erfaring med norske kvinner siden han mener de behandler han som dritt. Skjønner forøvrig godt at de gjør det med de holdningene han har! Han får som fortjent, men han bør ikke skylde på afrikanske menn for å være stokk stein dum selv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg