Møtte meg selv i døra.

I går var jeg sliten og litt sånn små-amper her hjemme. En av de tingene som frustrerte meg var morgendagens kommunestyremøte.
Rødt har to representanter i kommunestyre. Hun andre har meldt forfall. Der er helt greit. Hun har “lovlig forfall”, som der heter.
Sekretariatet tar da kontakt med de som er valgt som vararepresentant for Rødt. Man begynner med første vara og arbeider seg nedover til man finner et varamedlem som har mulighet til å møte.
Vi har 5 navn på den varalista. Dette er ut fra hvor mange personstemmer og listeplass de hadde ved forrige valg. Så selv om vi har flere engasjerte medlemmer som garantert kunne møtt i kommunestyre på kort varsel er det disse fem som kan møte som varaer. En demokratisk regel. Det er ikke den som frustrerer meg.
Det som gjorde meg frustrert er at ingen av disse kan møte – og at vår kommunestyregruppe blir halvert i morgen. Det kan faktisk ha noe å si for utfallet av enkelte saker. En annen sak er jo at jeg blir “alene” i kommunestyremøte. Det er alltid godt å være to når det kanskje blir fremmet forslag i salen som man ikke har vurdert fra før. I tillegg er det greit å være føere å fordele saker og innlegg på.
Nå må jeg gjøre all jobben alene.

Så i dag sånn ved 11. tida får jeg forespørsel om jeg kan møte som vara i Fylkestinget i Viken klokka 14.30.  En av våre representanter har meldt forfall på grunn av sykdom. Møtet er i Drammen. Her er det jeg som er langt nede på varalista. jeg tror jeg er nummer 7.
Jeg har aldri blitt innkalt som vara til selve Fylkestinget før. Det hadde jo vært gøy å oppleve hvordan det fungerer. Neste periode er jeg ikke vararepresentant. Så dette ville være min mulighet til å oppleve et møte i fylkestinget. Rødt har tre representanter. De andre to er dyktige politikere som sikkert møter godt forberedt. Det forventes ikke noe mer av meg enn å møte opp.

Rent praktisk hadde jeg rukket og hoppet i dusjen og kommet meg til Drammen i tide. Og en del av meg sier JA!! med hele seg. Men… jeg er sliten. Det venter en lang dag i morgen. jeg tipper kommunestyremøte vårt kommer til å vare i 11 timer. Dessverre tuller jeg ikke nå. Vi utsatte mange saker det kommer til å bli debatt om i forrige kommunestyremøte. Vi har en regel om at de sakene som vi ikke har begynt å behandle før klokka 22 overføres til neste møte.
I tillegg er det en del nye viktige saker som skal til behandling. Vi skal starte klokka 11 i morgen. Men med flere orienteringssaker og noen pauser vil det forundre meg om vi rekker hele sakslista før klokka 22 i morgen.

I tillegg må jo sakene som skal til behandling i morgen forberedes. Skulle jeg dratt til Drammen i dag så ville de forberedelsene starte nærmere 21 i kveld – hvis jeg ikke var for sliten.
Som om ikke det var nok så skulle Gamle Gubben Grå ha bilen på jobb i kveld.
Han hadde rukket å kjøre meg til Drammen og så rekke sine avtaler, men jeg måtte ha kommet meg hjem med offentlig kommunikasjon eller håpet på å få haik med en av de andre i fylkestinget som er fra Ringerike. jeg vet både Høyre og Arbeiderpartiet har hyggelige folk der. Tror og det er ei fra Krf som har flyttet hit fra nabokommunen.

Så jeg måtte dessverre svare at jeg ikke hadde mulighet til å møte i Drammen i ettermiddag.
Litt ergerlig. For jeg har jo så lyst.  Samtidig litt stolt av meg selv som klarte å si nei, for jeg er helt sikker på at helsemessig var det smart. Det å si Nei, og å kjenne mine egne begrensninger har alltid vært et problem for meg.

Så  var det det å møte seg selv i døra da.
For i mitt stille sinn har jeg vært usikker på om alle varaene våre hadde gode grunner for ikke å møte i kommunestyret. Om det kanskje har vært en medvirkende årsak at et 11 timers politisk møte ikke er det som frister mest en vakker og varm sommerdag.
Nå var det jeg selv som meldte avbud rett og slett fordi jeg tok mer hensyn til meg selv enn til å stille opp på de verv jeg har blitt valgt til.

 

4 kommentarer
      1. Vil du ha hele sakslista?
        Vi har ett grunngitt spørsmål, tre orienteringssaker, 4 interpellasjoner og 28 saker til behandling.
        Av sakene jeg tror debatten kan bli livlig om er lønn til politikerne, ny ishall, nytt sykehjem, nytt krematorium. Vi trenger alle disse byggene, men har ikke råd til alle. Riving av gamle bygg, blant annet en gammel verneverdig skole. Bosetning av flyktninger. Søknad om fritak for eiendomsskatt fra kommunens største eiendomsbesitter, (byggene er gamle og unike – og han ivaretar dem ) og det samme fra et par stiftelser.
        I tillegg er det valg snart, så mange politikere med markeringsbehov ovenfor velgerne.
        Hvis ikke dette var nok for å lage en flott dag hørte Gamle Gubben Grå da han var på et møte sammen med Rådhusforvalteren i går at klimaanlegget i den nyoppussede kommunestyresalen er ødelagt. Sola skinner fra klar himmel, og jeg har bestemt meg for å kle meg lett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg