Nå kommer vinteren…

Det har blitt kaldt. Radioen melder at på Legreid, oppe på Hardangervidda, er det 32 kuldegrader.  Tror det var tosifrede antall kuldegrader over hele Buskerud, kanskje med unntak av Svelvik. Minus 11 her på Vågård sier pc skjermen.  Videre forteller radioen meg at til kvelden kommer snøen.  Jeg tuller meg inn i et pledd og lager meg en kopp god, varm te

Jeg er ikke så glad i snø og kulde.
Snø er pent å se på, og gjør seg godt på bilder, men nysnø, glatt veier og utfordrende kjøreforhold gir meg høye skuldre og stress. Kulden setter seg i alle ledd, spesielt alle ledd med titan og andre metall. Jeg har alltid vært frosne Fritz, men jeg syns det har blitt verre det siste året. 15 kilo vektreduksjon har gjort at noe av det isolerende spekket har forsvunnet. Glad for det, men ikke for at jeg fryser så lett.

Plutselig slår det meg at jeg i vinter kanskje ikke trenger ta de utfordrende kjøreturene når føret og været er som verst. At det ikke er sikkert at jeg må til Drammen eller Kongsberg akkurat de dagene trafikken er mest kaotisk. Det får skuldrene til å senke seg litt.
Jeg behøver heller ikke gå ut annet enn små lufteturer med Charlie Chihuahua når det er på det kaldeste, og kan tulle meg inn i varmedress om jeg vil.  Jeg kan sprengfyre i ovnen og holde Drømmehuset godt og varmt hele dagen. Skuldrene senker seg litt mer.

Med fyr på peisen, varm te i koppen og nok pledd så kan jeg studere snø og kulde gjennom vinduene.  Nyte julestemningen som vinteren gir.  Ta en tur ut når jeg må og vil for å jakte på julestemning og vakre vintermotiv. Men ikke ut i mørke og kulda tidlig om morgenen.  Ikke stå og skrape bil med frosne fingre mens klokka tikker alt for raskt av sted.  Ikke kjøre med hjerte i halsen og stramme skuldre på snøfylte vinterveier.
Kjenner at det føles godt.

 

 

6 kommentarer
    1. Det er søren meg ei til som senker skuldrene og forbanner hele vinteren. Nyter frokost og ser varmen i vedovnen. Nyter roen.

    2. Utrolig godt og slippe å stresse ut av huset på iskalde, snøtunge morgener.
      Har vært der jeg også.

    3. Det må være deilig på en måte å slippe og tenke på kjøring kl. 0700 på morgenen.
      Jeg håper jeg får fortsette å gå utover, det er en lettelse å slippe bilkjøring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg