Rekkeviddeangst og bohem-økonomi

Rekkeviddeangst, jeg har hatt rekkeviddeangst siden den dagen jeg fikk førerkort og bil. Og det var en eller annen gang på midten av åttitallet. Sånn for å opplyse ungdommen; nei det fantes ikke el-biler på den tiden.

For den som ikke har erfart det, rekkevidden til en bensin-bil er bare så langt det er bensin på bilen.  Når det er tomt for bensin stopper bilen.  Da skal det mer enn en skjøteledning til for å få bilen i gang igjen.

Jeg har ikke tall på hor mange ganger jeg har kjent rekkeviddeangsten bre seg i kroppen, mens pila på bensinmåleren passerer 0-punktet, og jeg ber til høyere makter at det skal være nok bensin igjen på tanken til å nå frem til neste bensinstasjon, hjem eller hvor jeg aner at redningen er.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått bensin-tom.-selv om det bare er en brøkdel av de gangene jeg har følt rekkeviddeangsten bre seg i kroppen. I tidligere tider, da jeg var ung. Lenge før alle hadde en telefon-boks på baklomma. Da var det ikke bare å ta opp telefonen og ringe en venn som kunne komme med en skvett bensin på ei kanne. Bilene stoppet som regel langt unna både folk og telefonbokser – og bensinstasjoner, for den saks skyld.

Hvorfor jeg utsetter meg for slike angst-påkjenninger?
Jo det har seg slik at det lar seg bare fylle bensin på tanken så lenge man har penger på konto eller i lommeboka (eller et annet dertil egnet sted.)  Så selv om jeg vet at bensin øverst i tanken er like billig som bensin nederst i tanken, så er det ikke alltid man prioritere bensin når det er smått med kronasjer.  Det kan jo hende det holder helt til det kommer lønning på konto.

Nei skal jeg få bukt med rekkeviddeangsten min, må jeg få meg en ledning-bil (el-bil).
Det høres så godt ut og bare koble til ledningen når du parkerer bilen hjemme om kvelden, og så starte hver dag med “full tank” . Når “Lille Bille” skal skiftes ut, blir det garantert ledning-bil på meg..

10 kommentarer
    1. Joda, men da må du passe på at du ikke kjører batteriet tomt. Det er litt mer styr. Man kan ikke få noen til å steppe opp med en kanne strøm. 😏

      1. Men jeg kan fylle “tanken” hver gang jeg er hjemme, selv når det er tomt for kronasoer på konto… Må bar lage meg en regel, slik at jeg ikke “glemmer” å sette i kontakten fordi jeg skal bare….
        (Nå håper jeg Lille Bille holder en stund til…)

    2. Sier som Japp over her, er jo ikke ALLTID en kontakt i nærheten heller.. Og står man plutselig på Finnmarksvidda…hvis du drar nordover for å besøke Kokkejævlen eller noe…så er det ikke bare -bare med den ledningen heller… 😀 He-he

      1. Mulig hun skal ha landets lengste ledning da, så den bare kan stå i kontakten hjemme hele tiden, – mens hun suser over vidda til Kokkejævel og Kjærest.

        1. Det med lang ledning som sitter fast i veggen hjemme, hadde nok Gamle Gubben Grå syntes vært fint. Da kunne han bare taue inn kjerringa når han ville ha meg hjem…

      2. Selvsagt, skal jeg på langtur, er det kjekt med bensin-bil. Det skjønner jeg og. Men Gamle Gubben Grå er altfor konservativ til noen gang å kjøpe seg el-bil, så da tar jeg bare bilen hans.

    3. Jeg har kredittkort som gir rabatt, og det koster ikke noe ekstra når man betaler til forfall. Ellers kan man trygt kjøre et par mil etter at lampa begynner å lyse, men best når den ikke lyser altså.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg