Det blirså tomt og stille her…..

Lille Julaften hentet vi Eldste Sønn nede i leiligheten hans i byen.  Han flyttet inn på det gamle gutterommet sitt med nissesekken full av pakker, dressposen  under armen og en bag med klær til å være hjemme i barndomshjemmet noen dager.  Det er så godt å ha han hjemme.
P å julaften, etter jobb og før grøten hentet vi Datteren fra hennes leilighet i den andre delen av byen, og hun flyttet inn i loftstua med sine saker.
Litt senere kom Svigermor og Svoger. Julaften var huset fullt av liv, stemmer, og litt tilløp til sang.   Svigermor er en dame som tar stor plass.  Hun har liksom fasiten på hvordan alt og alle skal være.  Det kan bidra til litt spenninger i en familie hvor vel ingen ble helt som de skulle.  Det er ikke alltid voksne barn og barnebarn  har de samme meningene og holdningene som en eldre dame som vokste opp i en litt annen tid.
Men vi kom oss da gjennom julaften uten de helt store diskusjonene.
1. Juledag var hele familien på min side, 15 stykker i alt, samlet til brunsj ute hos Høvdingen.  4 generasjoner og et aldersspenn fra 2 til 88 år.  Koselig, og for ei gammel grandtante veldig koselig med småbarna i familien.
I går kveld var det kos i sofaen her hjemme på oss fem i kjernefamilien. Vi spilte Besservisser og koste oss.  Skuldrene kunne senkes .  Nå er det jul.  Jeg trives så utrolig godt når alle våre er her hjemme, og det bare er oss.  Det er så godt å ha de store flotte ungene hjemme, og Yngste Sønn koser seg med søsknene.
I dag ble det dekket frokostbord og vi koste oss sammen, spilte mer Besservisserog bare var sammen.
Men tiden gikk.
Og plutselig var klokka så mye at Datteren måtte kjøres hjem. Jobben ventet om noen få timer.  Hun er bartender, og må selvsagt på jobb på en dag som vel er en av de store utedagene i året her i byen.  Jeg husker fremdeles hvor gøy det var å gå på byen 2. dag når alle var ute den gangen jeg var ung.
Eldste Sønn ville også hjem:  Han er autist, og tre dager med masse folk rundt seg er nok litt i meste laget.  Godt å komme hjem og slappe av og være seg selv. Gøy å pakke ut julegavene og få de på plass i leiligheten  Det er jo det som er hjemme nå.
Jeg ønsket de god tur hjem, håpet de kom en tur innom igjen i jula, og gleder meg over de store, flotte ungene mine som lever sine egne liv.
Men det blir så stille og tomt her.  Jeg skulle ønske de hadde blitt hjemme bare noen dager til….

2 kommentarer
    1. Jeg har enda noen dager igjen før det blir tomt og stille…:) jeg både gleder og gruer meg, for det tar på å bo 5 i huset når det er bare meg og pus til vanlig. Men jeg koser meg mest …
      God romjul!

    2. Jeg koser meg masse, men det blir langt roligere når det bare er oss tre som bor her til vanlig.
      Nå er det stille morgenstund. Gubben har dratt på jobb, og Yngste Sønn våkner nok ikke til liv på mange timer ennå….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg