Det enkle liv.

Jeg er egentlig glad i det enkle livet jeg lever. En lykkelig hund og en tur på hytta med utedoen langt nede i lia og jeg har alt jeg trenger.
Nei, nå juger jeg. Det er ikke pent.
Jeg skulle gjerne sett at den hytta hadde doen et helt annet sted enn nede i lia. Bad med skifer-gulv og gjerne gulv-varme hadde sikkert vært ok. Doen kunne godt vært forbrenningstoalett. Jeg kunne klart meg greit uten innlagt vann. Jeg er ikke så veldig kravstor.

Et Cindrella forbrenningstoalett koster et sted mellom 20- og 30-tusen kroner.
Det hadde vært noe av det førte jeg hadde kjøpt hvis jeg skulle slumpe til å få igjen 200.000.000,- kroner på skatten.

Nå tror jeg ikke at jeg kommer til å få igjen 200 millioner på skatten. Rett og slett fordi jeg ikke har betalt så mye i skatt. Ikke om jeg samler sammen alt jeg har betalt i skatt siden jeg sluttet å ha frikort i 1985.
Jeg regner fort i hodet. Kan tenke meg at jeg har betalt et sted rundt 5 millioner inn til fellesskapet siden den gang. Bare småpenger selvsagt. Ikke i nærheten av de 200 millionene Kjell Inge Røkke betalte i formueskatt bare i 2022.
Jeg skjønner godt at han flyktet til Sveits. Tenk at regjeringen kunne tenke på å øke formueskatten enda litt. Nei, det er best å flykte hals over hode når regjeringen i et land driver med slik forfølgelse.

Litt enklere å være flyktning når man kan flykte med privatfly enn de som er prisgitt menneskehandlere og overfylte båtvrak over Middelhavet.
Men nå blander jeg kortene. Man trenger ikke forsere Middelhavet når man flykter fra Norge til Sveits, og forresten hadde han som sagt privatfly til rådighet.
Prisen på en flukt med privatfly er sikkert noe høyere enn det flyktningene fra andre siden av Middelhavet betaler menneskesmuglerne, og langt mer både bekvemt og sikkert.

Eller, det jævlige i dette er vel at mange flyktninger betaler omtrent det samme til menneskesmuglerne som det det ville koste og leie et privatfly. Og i det minste langt mer enn det Røkke betalte for “flukten” Han eier jo ett par fly har jeg forstått.

Hadde staten loppet meg for 200.000.000 kroner i skatt vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Om jeg hadde solgt både Drømmehuset, Hytta med utedoen langt ned i lia, bilen vi har arvet etter Svigerfar og Gamle Gubben Grå tror jeg ikke det hadde monnet nok. Hadde nok fortsatt hatt igjen godt over 195.000.000 kroer på det kravet.
Så hvordan har Røkke og de andre skatteflyktningene i det hele tatt klart å overleve der nede i Sveits? Ja, til de fikk tilbake på skatten, mener jeg. Kanskje vi burde ha startet en spleis?

Det ille er at jeg tror ikke Røkke og de andre finans-flyktningene har måtte redusere levestandarden sin vesentlig i de månedene de måtte vente på å få tilbake på skatten. Mulig utsatt å kjøpe siste nytt i privatfly, men ellers har de hatt til både mat på bordet og å betale strømregninga både i Sveits og i alle ferieboligene i gamlelandet.

For de 200.000.000 Røkke fikk tilbake på formueskatten fordi han flyktet til Sveits kunne staten ha løftet 13.888 mennesker ut av fattigdom. Ikke løftet de til rikdom, privatfly og feriebolig men såpass at de slapp å stå i matkø eller å måtte ta prioriteringene om de skulle betale husleie strøm eller mat denne måneden.
For de 200.000.000 Røkke fikk tilbake på formueskatten kunne 13.888 mennesker ha fått et liv med verdighet. Hvor de slapp å stå med lua i hånda og tigge om almisser.

Det var det spleiselaget finans-flyktningene ikke ville være med på. Ikke det eller å bidra til alt det andre som vi trenger for å ha et velferdssamfunn som fungerer.

Nei, jeg er ikke misunnelig. Jeg har vært i Sveits, og jeg kom meg dit helt uten privatfly. Jeg kjørte buss. Klassetur da jeg gikk på grunnkurs optikk. Hva skal jeg med et privatfly? Garasjen her hjemme ved Drømmehuset er full nok som den er. Vi får ikke inn bilen, hadde ikke vært noe lettere med et fly.
Ikke er det noen landingsbane oppe ved hytta med utedoen nede i lia heller.

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg