Det er slutt med Gubben …..

Heihei alle mine vakre.

Jeg håper alle sammen har det fint.  Selv håper jeg dette blir en veldig fin dag.  Gamle Gubben Grå og jeg skal av sted på en liten to-dagers kjærlighetsferie bare han får karret seg opp av dynehaugen.  Ingen grunn til stress.  Klokka er nå 7.00, og jeg har sagt at vi skal dra senest klokka 10.  Synes du overskriften kan virke litt misvisende?  Les videre så vil du se at jeg har mine ord i behold.  Og skal jeg nå opp på bloggtoppen er det ikke dumt å bli Klickbitenes dronning…

Isabelle Eriksen øverst på bloggtoppen har det ikke like bra.  Det er slutt mellom henne og “Gubben” hennes, eller Erik, som han visstnok heter.

Innlegget starter med en 13 minutter lang vlogg hvor hun forteller om bruddet, mens tårene deler nedover kinnene.  Så har du lyst til å få fart på tårene en søndag morgen, gå inn og se den.  Eller kanskje la det være.  13 minutter hvor noen snakker om et brudd kan bli litt mye før frokost.

Det var Isabell som gjorde det slutt. Og det ligger ikke noe dramatisk bak den beslutningen, og der er (selvsagt) fremdeles venner. I dag er alle verdens beste venner etter et brudd. Jeg vet ikke om min X den gangen for over 30 år siden ville sett på det som en vennlig handling hvis han visste at det var jeg som skrev “Horekunde” i møkka på bilen hans en mørk natt nede i Thereses gate.  (En beskyldning jeg visste det ikke var belegg for.)

Denne Erik, altså x-en er den mest fantastiske person og kjærest du kan tenke deg.  Og Isabelle maner at den jenta som ender opp med han er heldig.  Men selv vil hun altså ikke være sammen med dette fantastiske mennesket.
“Det er ikke deg, det er meg..” er det ikke det det så fint heter?

Isabelle slo opp fordi hun ikke kunne gi nok i forholdet.  “For å kunne elske noen andre, må man først og fremst elske seg selv.” sier Isabelle  Jeg reflekterer litt over utsagnet.  Stemmer det?  Jeg vet jeg har elsket andre, selv i de perioder av livet som jeg ikke elsket meg selv….Elsker jeg meg selv nå?  Jeg er trygg på meg selv, relativt fornøyd med den personen jeg er, til tross for alle mine feil og mangler.  Men elsker jeg meg selv?
Jeg er ikke i tvil om at Gamle Gubben Grå elsker meg, men jeg er usikker på om han elsker seg selv – eller om han noensinne har gjort det.  Hvis Isabelle har rett, betyr det at Gamle Gubben Grå aldri har elsket meg?
Samtidig har jeg nok livsklokskap, og har opp gjennom årene vært klagemur og samtalepartnere for mange som har opplevd brudd med partnere.  Min helt klare oppfatning er at mange brudd skyldes at den ene eller begge parter elsket seg selv mer enn den andre parten.  Og jeg tror at det å sette seg selv og sine behov foran partneren og dens behov også kan være relativt farlig for et forhold.   I et forhold må man være to likeverdige partnere.

Isabelle vil prioritere å jobbe med å elske seg selv.   Nå er ikke Isabelle en av de bloggene jeg følger fast, og det er sjelden jeg er inne og leser eller ser på videoene på hennes blogg hvis hun ikke ligger øverst på bloggtopplista, men for meg virker det som hun er ganske god til det.  Å elske seg selv altså.

Om det var riktig beslutning å slå opp med kjøresten, er hun usikker på.  Men hun føler at for henne var det det som var riktig å gjøre.  Hun hadde ikke kapasitet  til å gi fra seg nok oppmerksomhet, og kjærlighet som han ønsket og fortjente.  Hun må først og fremst prioritere å gi seg selv oppmerksomhet og kjærlighet.
Hun spør om det høres teit og egoistisk ut, og på det kan jeg svare et rungende JA!!!!

Erik høres ut som en fin fyr.  Jeg ønsker han alt godt, og er nok enig med Isabelle i at han fortjener noe mye bedre enn henne.  Ei jente som kan elske han, ikke bare seg selv.
Isabelle er 23 år.  En ung kvinne med livet foran seg.  Vil du ha et godt råd fra ei kjerring som har levd en stund;  vær litt mindre opptatt av deg selv og litt mer opptatt av å ta vare på de rundt deg.  Men behøver ikke væresentrum i sitt eget liv hele tiden…

 

 

 

14 kommentarer
    1. jojo, enig med deg der. Man kan gjerne elske seg selv, men skal et forhold vare så må man nok elske den andre parten litt mere enn seg selv. Og venner med x en det er det som er in i tiden, jeg har aldri vært det…..men så har også jeg noen år på baken og funnet ut at skal et forhold vare så må det også ha litt mere enn “å elske” Man går ikke rundt og elsker partneren sin i 20-30 år…men kjærligheten må være der men den forandrer form med årene.

    2. Du filosoferer så godt 🙂 og jeg tror du har helt rett. Kos dere masse på tur. Hvis dere kjører oppover Randsfjorden på tur og litt forbi, kan jeg anbefale to eller tre spisesteder. Alle tre har koselige hager og satser på lokalprodusert mat. Granumgård, kirstis sommerkafe og haugtun.no. To av stedene fungerer også som pensjonat. (måtte bare reklamere litt for nærmiljøet)

      1. Vi skal ikke den veien nå. Men er ofte på de kanter. Jeg liker Randsfjorden. Mamma var fra Ringelia på vest siden av Randsfjorden. De spisestedene du nevner er ukjente for meg. Hvor ligger de?

        1. Da er du jo nesten herfra 😉 Granum gård ligger på østsiden av Randsfjorden. Du kjører over Flubergbrua og fortsetter nordover (regner med at det står Fagernes på skiltet) og ved Svingvoll må du kjøre et par km retning Gjøvik. Det er skiltet med “hanen” skilt og navnet på gården. Noen hundre meter på grusveg, så er du der. Utrolig fin utsikt over fjorden og hus med historie i veggene. Veldig gøy å få omvisning i pensjonatet av engasjerte eiere. Haugtun ligger i Aust Torpa. Da må du reise til Dokka og så over mot Lillehammer. Også “hanen” merket. Gammelt pensjonat som ble overtatt av nye eier for et par år siden. Her er det små, søte rom og mange kunstneriske innslag. Her er det også masse historie i veggene. Anita er keramiker og sammen med mannen etablerer de hage, krambod og pusser opp pensjonatet. Nydelig utsikt og stille og godt. Kirstis sommerkafe finner du langs fylkesvei 33 mot Fagernes. Den er oppe hele juli fra torsdag til søndag kl 1200 til 1600. Lokalprodusert mat. Jeg gleder meg til ferien, for da skal jeg utforske litt flere lokale steder. Gøy å bli mer kjent i nærområdet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg